דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.8°תל אביב
  • 26.9°ירושלים
  • 27.8°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 28.7°אשדוד
  • 27.4°באר שבע
  • 33.6°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 26.0°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

נתניהו הבטיח 3 מיליארד ש"ח למפונים בצפון, ראשי רשויות: "נמתין לראות שזה קורה"

מהפגישה הבינו ראשי הרשויות שעליהם להיערך לכך ששנת הלימודים הבאה לא תיפתח ביישובי הצפון | ראש מועצת מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, משה דוידוביץ': "משרד האוצר ומשרד רה"מ פשוט מסרבים לראות את התמונה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך יואב קיש במפגש עם ראשי רשויות בצפון (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החינוך יואב קיש במפגש עם ראשי רשויות בצפון (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
דוד טברסקי

מיליארד שקלים יעברו בטווח זמן הקרוב לראשי הרשויות של היישובים המפונים בצפון, ו-2.5 מיליארד שקלים יועברו לשיקום ומיגון האזור יעברו בשנים הקרובות כחלק מתכנית 'צפונה' לשיקום הצפון – כך סוכם אמש (ראשון) בישיבה של ראש הממשלה בנימין נתניהו עם ראשי הרשויות המפונות. מהפגישה הבינו ראשי הרשויות שעליהם להיערך לכך ששנת הלימודים לא תיפתח ביישובי הצפון המפונים. בתום הפגישה אמרו ראשי הרשויות שהם ממתינים למעשים בשטח.

"אני לא צוהל ולא מתלהב", אמר יו"ר פורום קו העימות וראש המועצה האזורית מטה אשר, משה דוידוביץ'. "המצב כיום הוא שמשרד האוצר ומשרד ראש הממשלה פשוט מסרבים לראות את התמונה", אמר דוידוביץ', "אנו מצפים שהתכנית תאושר תוך 45 יום ונמתין לראות שזה קורה".

הפגישה נערכה מספר שעות אמש במשרד ראש הממשלה בהשתתפות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, שר החינוך יואב קיש וראשי משרד האוצר, לקראת הצגתה של תכנית 'צפונה' לשיקום הצפון על שולחן הממשלה בשבוע הקרוב. ראש הממשלה, האוצר וראשי המועצות דנו במספר סוגיות הקשורות לביטחון ולרווחה של תושבי האזור כעת ובטווח הזמן הבינוני והרחוק.

הישיבה נערכה על רקע משבר אמון חריף בין התושבים, הרשויות והמדינה שנמשך מזה מספר חודשים, לאחר סדרה של הפגנות שהתקיימה בצפון ודרשה מענה מיידי והצגת תכנית לתושבים לשנה הקרובה, שתעסוק גם בהיבט האזרחי וגם הביטחוני. ראשי המועצות ציינו שנתניהו הבטיח עוד בינואר להגיש תכנית לצפון, אך זו הוצגה לראשי היישובים רק בשבועות האחרונים.

ראש עיריית מטולה, דוד אזולאי, סירב להגיע למפגש. לדבריו, "אנחנו רק תפאורה במשחק הזה". בסוף שבוע האחרון משרד הביטחון פרסם שכשליש מהמבנים ביישוב שלו ניזוקו קשות

לפי טיוטת התכנית העדכנית, סך עלות התכנית צפויה לעמוד על 3 מיליארד שקלים שייפרסו על פני חמש שנים (עד סוף 2028) והיא צפויה להיות מאושרת עד סוף יוני. לפי הודעת ראשי הרשויות בתום הישיבה, ישנה הסכמה כללית על קידום מערך הביטחון ביישובים, וביניהם תכניות מיגון וחיזוק ההגנה והביטחון על היישובים בעלות של כ-2 מיליארד שקלים, אך ישנם פערים סביב נושאי ההשקעה בחקלאות והלולים, ובהם הפיצוי הישיר לחקלאים בהתאם לגודל הנשק, לאורך כל תקופת הלחימה. ביחס למערכת החינוך, ראש עיריית שלומי, גבי נעמן, ציין שהעירייה נערכת לאפשרות ששנת הלימודים הבאה לא תיפתח בצפון.

נתניהו הבטיח בתום הישיבה שההצעה הסופית לתכנית השיקום תיסגר 'ביומיים הקרובים'. שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ציין אמש בישיבת מפלגתו בצפון, שבעתיד המדינה צפויה להשקיע עוד כ-3 מיליארד שקלים לתכניות פיתוח, סכום שבו נקב גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי בעבר. אך כרגע אין פרטים נוספים על תכנית הפיתוח, היא אינה מופיעה בנוסח הטיוטה האחרון שהגיע לידי 'דבר', ונתניהו עצמו לא התייחס לדברים.

לראשי המועצות והיישובים הובטח על ידי ראש הממשלה שהמימון עבור התושבים המפונים, בין אם במלונות או במתכונת של אכלוס עצמי, יימשך כל עוד לא ייפסק מצב הלחימה בצפון ובהמשך צפויים לעבור גם מענקים לתושבים המפונים. על פי נוסח הטיוטה האחרון, התכנית תכלול את השירותים לתושבים המפונים בלבד במוקדי הפינוי ואלו שנדרשו להישאר בישובים, ללא התייחסות לעוד כ-20 אלף תושבים שגרים באזור העימות ושיישוביהם לא פונו.

"אני לא הולך להגיד לחיזבאללה מה אנחנו הולכים לעשות. אנחנו מחויבים להחזיר את הביטחון, ואנחנו נעשה את זה", אמר נתניהו בהקשר למצב הביטחוני בצפון. הדעות בקרב ראשי הרשויות הדעות חלוקות בנושא התגובה הצבאית. בעוד ראש מועצת שלומי גבי נעמן וראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, דרשו מראש הממשלה הרחבה משמעותית של הלחימה לסילוק לוחמי החיזבאללה מהגבול, ראש מועצת מטה אשר משה דוידוביץ' ציין שהוא יתמוך גם באפשרות להסכם מדיני בגיבוי כוחות רב לאומיים, אך במידה וזו לא תתממש – קידום השבת הביטחון יחייב אמצעיים צבאיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!