דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

פעיל אופוזיציה בראיון מאיראן: "כוחות לדיכוי הפגנות נפרשו, האינטרנט הואט"

מייסד האגודה לידידות ישראל-איראן, כורוש, ל'דבר': "הצבא נכנס לרחובות, במשטר חוששים שאנשים ינצלו את ההזדמנות להתחיל מחאה. ובכל זאת היו מי שהסתכנו וירו אתמול זיקוקי שמחה"

איראנים חולפים ליד ציור קיר של חומייני וחמינאי, 20 במאי 2024 (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERSY)
איראנים חולפים ליד ציור קיר של חומייני וחמינאי, 20 במאי 2024. "לרוב האיראנים לא משנה איך ראיסי מת, העיקר שהמנוול הגיע לגיהנום" (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERSY)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"רוב העם האיראני שמח הבוקר על מותם של ראיסי והאנשים הללו" אומר ל'דבר' כורוש, מייסד האגודה לידידות העמים ישראל-איראן, בראיון שנערך איתו בוואטסאפ, מטהרן. "הציבור האיראני לא מחשיב את המנהיגים של הרפובליקה האיראנית, שמודאגים יותר ממצב הפלסטינים, התימנים והסורים מאשר ממצבנו שלנו. אלה לא מנהיגים אהודים בכלל".

"כבר 9:30 בבוקר והעיר עדיין לא ממש התחילה לפעול", מספר כורוש, "המשטר ככל הנראה יסגור את הפעילות היום ובימים הקרובים כדי שיוכל לשלוט במצב. (המשטר הכריז על חמישה ימי אבל, נ.כ.) הם חוששים שאנשים ינצלו את ההזדמנות ויתחילו מחאה".

"מהסיבה הזו הכניסו את הצבא לרחובות. מאז אתמול בלילה נפרשו כוחות לדיכוי הפגנות בכל האזורים הרגישים ומהירות האינטרנט הואטה מאוד. המשטר ינסה למנוע כל מחאה או גילויי שמחה ציבוריים. למרות הכל, היו מי שהסתכנו וירו אתמול זיקוקים בלילה. אתה מכיר איזושהי מדינה שאנשים חוגגים בה ברחוב את מותו של פוליטיקאי?".

מכינים מרק וקציצות "לרגל מות המדכאים"

ראיסי, לדבריו היה ידוע כשופט אכזרי וכונה 'הקצב מטהרן'. "ב-1989 היה חלק מהרכב של ארבעה שופטים שדנו למוות למעלה מ-4,000 מתנגדים מהשמאל בלילה אחד. האיראנים שונאים אותו ואת כל המולות (אנשי דת שיעים, נ.כ.). הרבה אנשים מאוכזבים שמת לפני שהמשטר נפל ולפני שהספיקו להעמיד אותו למשפט".

אנשים מאמינים שהתרסקות המסוק הייתה תאונה?
"אתמול בלילה אנשי המשטר החלו להאשים את ישראל ולטעון שאנשי מוסד עמדו מאחורי זה. אבל אנשים לא ממש מקשיבים להם. יכול להיות גם שהבן של חמינאי, 'המנהיג העליון', עומד מאחורי זה ורצה לסלול את הדרך להפיכתו שלו למנהיג, אבל עוד קצת מוקדם לניחושים. האמת שלרוב האנשים באיראן זה בכלל לא משנה איך הוא מת. העיקר שהמנוול הזה הגיע לגיהנום".

כורוש מציין סרטון, ובו נשמע איראני אחד קורא "לרגל מותם של המדכאים, הזמינו את כל החברים לקלפצ'ה" – מרק כבש חגיגי. אחרים חגגו את המאורע עם קציצות קוטלט מטוגנות, העשויות בקר ותפוחי אדמה.

"כשחיסלו את קאסם סולימאני, מה שנשאר ממנו לא היה ניתן לזיהוי ואנשים התחילו לכנות אותו בהומור 'קציצת קוטלט'. מאז זה הפך לסמל כשאחד המנהיגים השנואים נהרג. אתמול שף צעיר בשם נוואב אברהימי פרסם ברשת מתכון לקוטלט והמשטר עצר אותו ואטם את המסעדה שלו. למרבה המזל, הוא שוחרר מאוחר יותר".

אתה חושב שמותו של ראיסי החליש את המשטר? האם האופוזיציה תנצל את ההזדמנות לנסות ולחולל מהפכה?
"אני לא צופה שהמוות של ראיסי יערער מאוד את המשטר. התפקיד של נשיא איראן סימלי בעיקרון, ואת ההחלטות המשמעותיות מקבל חמינאי. האתגר המרכזי של המשטר כעת יהיה לקיים בחירות נוספות תוך 50 יום, משום שהציבור לא ירצה להשתתף וזה עשוי יהיה להדגיש ולהמחיש פעם נוספת עד כמה המשטר שנוא בקרב הציבור".

"לעם האיראני ולישראל יש אויב משותף – המשטר בטהרן"

מה תרצה להגיד לציבור הישראלי היום?
"המסר היחיד שלי לישראלים הוא שלעם האיראני ולישראל יש אויב משותף – המשטר האיסלאמי בטהרן. שתי האומות הללו צריכות להיות מאוחדות נגדו ולעזור זו לזו. המשטר הזה הוא השורש של קידום הטרור, האנטישמיות והעוינות כלפי ישראל בעולם, וצריך להרוס אותו כמה שיותר מהר.

"הם מתכוננים לבנות פצצת אטום, וזה איום משמעותי מאוד על ישראל ועל היהודים. אם לא יפלו בקרוב, הם עלולים להמיט אסון גדול עוד יותר מה-7 באוקטובר. לצערי הממשלה בישראל לא פועלת מספיק בשדה התעמולה ומשקיעה בעיקר בכוח צבאי ובנשק. אני מאמין שתעמולה היא כלי חשוב לא פחות.

"אנחנו באגודה לידידות ישראל איראן פעילים כבר למעלה משש שנים, ועושים מאמצים גדולים לתקשר עם ממשלת ישראל, ללא הצלחה. חשוב לי שתדעו שיש לישראל תומכים ושותפים גם בתוך איראן, וצריך שגם הממשלה הישראלית תשקיע בכך".

תום וגנר, יועץ אסטרטגי המקושר לאופוזיציה האיראנית ואחד מיוזמי השלוחה הישראלית של אגודת הידידות ישראל איראן מוסיף: "תאונת המסוק הזו יכולה להיות תחילתו של כדור שלג. האופוזיציה האיראנית מתעוררת. מחר מתוכנן מפגש זום עם האופוזיציה האיראנית,  מסדרת מפגשי זום של ישראלים עם תנועות אופוזיציה במזרח התיכון. בעקבות תאונת המסוק, עוד ועוד בכירים מהאופוזיציה האיראנית מבקשים לקחת בו חלק. הרצון שלהם לתקשורת עם ישראל גדול מאי פעם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!