דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

התומכים והמתנגדים: כך הגיבו בעולם להחלטת התובע בבית המשפט בהאג

עד כה דרום אפריקה, צרפת, ספרד, בלגיה, סלובניה והמלדביים צידדו בהצעת התובע בבית הדין הפלילי הבינ"ל להוציא צווי מעצר נגד נתניהו, גלנט וראשי חמאס | גינו את ההצעה: ארה"ב, בריטניה, גרמניה, איטליה, אוסטריה, צ'כיה והונגריה

ראש הממשלה בנימין נתניהו (מימין) ושר הביטחון יואב גלנט (צילומים: פלאש 90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (מימין) ושר הביטחון יואב גלנט. ביקורת לצד הסכמה (צילומים: פלאש 90)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

כמה מדינות כבר הביעו תמיכה בכוונה להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, זאת לצד בכירי חמאס סינוואר, הנייה ודף. לעומתן כמה מדינות הביעו הסתייגות מן ההשוואה בין השלטון הישראלי הדמוקרטי וארגון הטרור. 

מלשכת נשיא דרום אפריקה, שהייתה זו שהגישה תביעה נגד ישראל בבית הדין בהאג, נמסר: "אנו מברכים על הכרזת תובע ה-ICC, המבקשת להוציא צווי מעצר נגד ראש ממשלת ישראל, שר הבטחון הישראלי ושלושה מנהיגי חמאס בשל פשעים ופשעי מלחמה לכאורה נגד האנושות בתוך ההקשר של הסכסוך בעזה".

צרפת פרסמה הודעת תמיכה בבית הדין הפלילי בהאג. "בית הדין יקבע אם להוציא את הצווים לאחר בחינת הראיות. הזהרנו במשך חודשים רבים על הצורך לעמוד בחוקים ההומניטאריים הבינלאומיים, וכן מהיקף הנפגעים ברצועת עזה", נכתב בצהרה רשמית שפרסמה המדינה.

ממשרד החוץ של צרפת נמסר, כי הם "תומכים בהחלטת התובע הראשי כארים ח'אן לבקש צווי מעצר לראש ממשלת ישראל ומנהיגי חמאס. בית הדין יקבע אם להוציא את הצווים לאחר בחינת הראיות".

בהודעה שפרסם משרד החוץ של ספרד נכתב כי ספרד "מחוייבת לעצמאות עבודת ה- ICC. מרגע שפורסמה הבקשה לצווי מעצר יש לאפשר לבית הדין לבצע את עבודתו ללא הפרעה".

שרת-החוץ של בלגיה פרסמה הודעה לפיה "צווי המעצר, הן נגד גורמי חמאס והן גורמים ישראליים, הם צעד חשוב בחקר המצב בפלסטין. בלגיה תמשיך לתמוך בעבודה ההכרחית של הצדק הבינלאומי להבטחה כי ימוצה הדין עם האחראים".

ממשרד החוץ של סלובניה נמסר: "יש למצות את הדין לגבי פשעי המלחמה והפשעים נגד האנושות שבוצעו בשטח ישראל ופלסטין מאז 7 באוקטובר 2023, וזאת באופן עצמאי, ללא משוא-פנים. סלובניה מברכת על ההתקדמות בחקירת המצב בפלסטין".

נשיא המלדיביים, מוחמד מואיסו, בירך על הבקשה להגיש צווי מעצר בינלאומיים נגד  נתניהו ושר הביטחון גלנט. "מדובר בצעד משמעותי במסע לצדק עבור הפלסטינים… כמדינה חברה באמנת רומא, המלדיביים בטוחה כי למשרד התובע ראיות להוכיח כי ישראל ביצעה פשעי מלחמה נגד האנושות בעזה. נבחן כל נתיב תמיכה בעם הפלסטיני בזירה הבינלאומית", צייץ.

צ'כיה: "ההצעה מחרידה ובלתי מתקבלת על הדעת לחלוטין"

מנגד, מדינות רבות הביעו תמיהה על ההחלטה וביקרו אותה.

בארה"ב פרסם הנשיא ביידן הצהרה בנושא, בה אמר: "בקשת התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי למתן צווי מעצר נגד מנהיגים ישראלים מקוממת. תנו לי להבהיר: בניגוד למה שהתובע אולי רומז, אין השוואה – אין, בין ישראל לחמאס. תמיד נעמוד לצד ישראל מול האיומים על ביטחונה".

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן מסר כי "ארה"ב דוחה מכל וכל את הודעת התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי כי הוא מבקש צווי מעצר לבכירים ישראלים, יחד עם צווים למחבלי חמאס. אנו דוחים את ההשוואה של התובע לישראל עם חמאס. זה מביש. חמאס הוא ארגון טרור אכזרי שביצע את הטבח הקשה ביותר ביהודים מאז השואה, ועדיין מחזיק עשרות חפים מפשע, כולל אמריקאים".

דובר ממשלת בריטניה אמר כי במדינה "לא מאמינים שהוצאת צווים תעזור לשחרר את בני הערובה, להכניס סיוע או להביא להפסקת אש בת-קיימא. זה נשאר בראש סדר העדיפויות של בריטניה. כפי שאמרנו מלכתחילה, איננו חושבים של-ICC יש סמכות שיפוט בתיק זה. בריטניה עדיין לא הכירה בפלסטין כמדינה, וישראל אינה צד לאמנת רומא.

גם בגרמניה התבטאו נגד הצעת התובע בהאג: "בית הדין הפלילי הבינלאומי הוא הישג בסיסי של הקהילה העולמית, שגרמניה תמיד תמכה בו. גרמניה מכבדת את עצמאותו ואת כל בתי המשפט הבינלאומיים האחרים. הבקשה בו זמנית למתן צווי מעצר נגד מנהיגי חמאס מחד ומנהיגי ישראל מאידך, יצרה רושם שווא של משוואה.

"מנהיגי חמאס אחראים לטבח ברברי שבו גברים, נשים וילדים נרצחו באכזריות, נאנסו ונחטפו בישראל ב-7 באוקטובר. חמאס ממשיך להחזיק בני ערובה ישראלים בתנאים בלתי נתפסים, לתקוף את ישראל ברקטות ולהשתמש באוכלוסייה האזרחית של עזה כמגן אנושי. לממשלת ישראל יש את הזכות והחובה להגן על אנשיה מפני כך. ברור שהחוק ההומניטרי הבינלאומי על כל חובותיו חל על כולם".

קנצלר אוסטריה קארל נהאמר ציין כי באוסטריה "מכבדים באופן מלא את עצמאותו של בית הדין, אך עם זאת, העובדה שמנהיג ארגון הטרור חמאס, שמטרתו המוצהרת היא הכחדת מדינת ישראל, מוזכר במקביל לנציגיה הנבחרים הדמוקרטיים של מדינה, אינה מובנת".

ראש ממשלת צ'כיה פטר פיאלה מסר: "הצעת התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי להוציא צו מעצר לנציגי ממשלה שנבחרה באופן דמוקרטי יחד עם מנהיגי ארגון טרור איסלאמיסטי היא מחרידה ובלתי מתקבלת על הדעת לחלוטין".

שר החוץ של איטליה קיצר ומסר: "לא מקובל להשוות בין ממשלה דמוקרטית לארגון טרור".

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן: "הצעת התובע הראשי של ה-ICC נגד נתניהו אבסורדית ומבישה. יוזמות שכאלה לא תקרבנה את המזרח התיכון לשלום, אלא רק תתדלק מתיחויות נוספות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!