דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ל' בסיון תשפ"ד 06.07.24
26.3°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 26.3°תל אביב
  • 25.0°חיפה
  • 26.8°אשדוד
  • 23.7°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 26.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

קונגו: ניסיון ההפיכה הכושל והקשר לישראל

כריסטיאן מלנגה, שביקר לאחרונה בישראל והצטלם בשטחי כינוס של צה"ל ובחנות לאמצעי ריגול, נהרג בניסיון הפיכה אותו הוביל ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו | בנו, מרסל, שגדל בארה"ב נעצר יחד עם עוד שני אזרחים אמריקניים | אחד מהם הוא סוחר זהב יהודי-אמרקאי שהצטלם עם מלנגה בישראל וגם לצד בכירים במפלגה הרפובליקנית

אנשים מוחים במהלך הלוויה ל-7 הרוגים מפגז שפגע במחה פליטים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו (צילום:REUTERS/Arlette Bashizi)
אנשים מוחים במהלך הלוויה ל-7 הרוגים מפגז שפגע במחה פליטים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו (צילום:REUTERS/Arlette Bashizi)
אוריאל לוי

שלושה אמריקאים, בהם העסקן היהודי בנימין ראובן זלמן פולון, נעצרו לאחר ניסיון הפיכה כושל בקינסאשה, בירת הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. בקרבות שנערכו בתחילת השבוע בין יוזמי ההפיכה לכוחות הביטחון במשכן הנשיא בבירה נהרגו שישה חמושים, בהם מנהיג המורדים, כריסטיאן מלנגה, כך מסר צבא קונגו לסוכנות הידיעות רויטרס.

לפני שנהרג בקרב הספיק מלנגה להניף את דגלי 'זאיר החדשה' בחצר משכן הנשיא, ולצלם סרטונים שפרסם בשידור חי בפייסבוק, בו הוא ובנו מרסל הכריזו על ההפיכה. 

"אתה בחוץ פליקס, סיימת"

ניסיון ההפיכה החל ביום ראשון, וברויטרס דווח כי יריות נשמעו החל מ-4:00 לפנות בוקר. קבוצת חיילים חמושים שבראשם כריסטיאן מלנגה העלו שלושה סרטונים בפייסבוק מתוך משכן נשיא הרפובליקה בקינסאשה. בסרטון הראשון, מלנגה הסביר שהוא והחיילים מאוכזבים ממצב העניינים במדינה, וציינו את השחיתות הפושעת וכישלונה של הממשלה להכריע את המורדים במזרח המדינה אזור רווי משאבים טבעיים, בהם זהב, יהלומים, נפט ומתכות יקרות. 

מלנגה, פוליטיקאי קונגולזי שהתעשר מכריית זהב ועבר לגור ביוטה שבארצות הברית, הכריז על כוונתו "לשחרר את קונגו", כשבנו מרסל שנולד בארה"ב לצידו. הוא הביע דאגה לתנאי המחייה של ילדי החיילים בצבא הקונגולזי, ושל אוכלוסיית המדינה בכלל, וקרא לנשיא המכהן פליקס צ'יסקדי: "אתה בחוץ פליקס, סיימת". 

נשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, פליקס טשיסקדי (צילום: shutterstock).
נשיא הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, פליקס טשיסקדי (צילום: shutterstock).

יוזמי ההפיכה קראו למדינה החדשה בראשותם 'זאיר החדשה'. זאיר היה שמה של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו בשנים 1971-1997. שני סרטונים נוספים שהעלו, מראים את מלנגה וחייליו מניפים את דגל זאיר ומסתובבים בחצר הארמון המשמש כמשכן הנשיא. מרסל בנו של מנהיג המרד וכמה מהחיילים מצוידים היטב ומדברים ביניהם בשפת לינגאלה השפה המקומית והנפוצה ביותר ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו וברפובליקת קונגו. בין החיילים הסתובבו גם כמה אנשים לבנים, שניסו להימנע מהמצלמות. אחד מהם שצולם לבש על בגדיו טלאי עם דגל ארה"ב. 

לפחות 10 הרוגים ו-50 עצורים, בהם אמריקנים

במקביל לפשיטה על משכן הנשיא פשטו המורדים על לפחות שני אתרים נוספים בבירה, אחד מהם הוא ביתו של חבר הפרלמנט ויטל קאמרה שאמור להתמנות לתפקיד יו"ר הפרלמנט. בקרב שנערך בין שומרי ראשו של חבר הפרלמנט לכוחות המורדים נהרגו אדם אחד או שניים לפי גרסאות שונות של עדי ראייה. אחת מהן של שגריר יפן בקונגו, שהזהיר דיפלומטים וקרא להם לצאת מהמדינה. 

מורדים בניסיון ההפיכה נגד הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו משתלטים על בניין הנשיאות (צילום: מתוך רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
מורדים בניסיון ההפיכה נגד הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו משתלטים על בניין הנשיאות (צילום: מתוך רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

פגז שנורה באותו בוקר באחד הקרבות התפוצץ בברזוויל, בירתה של הרפובליקה של קונגו, שכנתה של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. גורמים רשמיים במדינה השכנה אמרו לרויטרס ששבעה אנשים נפצעו כתוצאה מהפיצוץ. בסוף השבוע שעבר נהרגו 7 בני אדם כתוצאה מפגז שפגע במחנה פליטים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

מנהיג המרד כריסטיאן מלנגה נהרג לצד כמה מחייליו בשעה שניסו לחצות את נהר הקונגו ולעבור לברזוויל שבמדינה השכנה. בנו מרסל נעצר לצד כחמישים מורדים נוספים, ביניהם שלושה אזרחי ארה"ב: מרסל מלנגה עצמו, שותפו היהודי בנימין ראובן זלמן פולון, ואמריקאי נוסף שזהותו לא דווחהכך לפי הוושינגטון פוסט 

לוסי טמלין, שגרירת ארה"ב בקונגו, כתבה ברשתות החברתיות שהיא "מודאגת מאוד" מהדיווחים על אזרחים אמריקאים שהשתתפו בניסיון הפיכה. השגרירה אמרה שארה"ב תשתף פעולה עם השלטונות בקונגו בנוגע לחקירה. 

על טנק מרכבה, ליד חיילי צה"ל

אתמול נחשפו בתקשורת הקונגולזית והבריטית פרטים נוספים על זלמן פולון יהודי שנולד וגדל בוושינגטון די.סי, נשוי ואב לשלושה שהתגורר עם משפחתו בשנים האחרונות בדרום אפריקה. זלמן פולון היה שותפו של מלנגה בכריית זהב במוזמביק.

תמונות שפורסמו בתקשורת מאששות את קשריו של זלמן פולון לבכירים במפלגה הרפובליקנית, ומראות שהוא חיבר ביניהם לבין כריסטיאן מלנגה, שראה את עצמו כמנהיגה לעתיד של קונגו. בתמונות שהופצו ברשתות החברתיות נראים מלנגה ופולון לצד נבחרים מהמפלגה, בהם חברים בוועדת המודיעין של הקונגרס.

בתמונות אחרות שלהם שהופצו בכלי תקשורת, נראים השניים בישראל בין היתר מבקרים בחנות לאמצעי הריגול 'גולן ספיי שופ' ובתוך שטחי כינוס של צה"ל. באחת התמונות הם נראים עומדים על טנק מרכבה לצד חיילי צה"ל. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!