דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

נורבגיה, אירלנד וספרד הכירו במדינה פלסטינית: "עוד מדינות יצטרפו בקרוב"

נורבגיה היא המדינה המערבית הראשונה שמכירה במדינה פלסטינית מאז 7 באוקטובר, אחריה יצאה הודעה דומה גם מאירלנד | ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס הודיע שיכיר במדינה פלסטינית ב-28 במאי | שר החוץ ישראל כ"ץ כ"ץ זימן את שגרירי ספרד, נורבגיה ואירלנד לנזיפה | חמאס: "העולם תומך במאבק של עמנו"

ראש ממשלת נורבגיה יונס גר סטיורה (צילום: Kay Nietfeld/Paul via AP)
ראש ממשלת נורבגיה יונס גר סטיורה (צילום: Kay Nietfeld/Paul via AP)
אוריאל לוי

ראש ממשלת נורבגיה יונס גר סטיורה הודיע היום (רביעי) על הכרה של אוסלו במדינה פלסטינית. סטיורה אמר כי "עלינו להשאיר בחיים את האלטרנטיבה היחידה שמציעה פתרון פוליטי לישראלים ולפלסטינים – שתי מדינות זו לצד זו". לדבריו, "אנו מאמינים כי פתרון שתי המדינות הוא אינטרס של ישראל".

אחרי הודעת נורבגיה, ראש ממשלת אירלנד סיימון האריס הודיע גם הוא על הכרה במדינה פלסטינית. לטענת הממשלה האירית, הכרה במדינה פלסטינית "תשלים את מאמצי השלום ותתמוך בפתרון שתי המדינות". ראש ממשלת אירלנד סיימון האריס: "אני בטוח שמדינות נוספות יצטרפו אלינו בקרוב. אנו מקווים שיעשו זאת בשבועות הקרובים".

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ס הודיע שיכיר במדינה פלסטינית ב-28 במאי. בדרך הזו צפויות ללכת בין השאר גם סלובניה, מלטה ואולי – לפי דברים שאמר לאחרונה שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל – גם בלגיה.

לשכת אבו מאזן בירכה על הודעת נורבגיה על הכרה במדינה פלסטינית: "הנשיאות מעריכה מאוד את התרומה של החלטת נורבגיה בנוגע לזכותו של העם הפלסטיני להגדרה עצמית על אדמתו ואת נקיטת הצעדים הממשיים לתמיכה ביישום פתרון שתי המדינות".

חמאס: "אנו מברכים על ההכרזה של נורבגיה, אירלנד וספרד על הכרה במדינת פלסטין, ואנו רואים בכך צעד חשוב בדרך לביסוס זכותנו על אדמתנו ולהקמת המדינה הפלסטינית העצמאית שלנו עם ירושלים כבירתה קוראים למדינות ברחבי העולם להכיר בזכויות הלאומיות הלגיטימיות שלנו, לתמוך במאבק של עמנו הפלסטיני לשחרור ועצמאות ולסיים את הכיבוש הציוני בארצנו".

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (צילום ארכיון: ויסאם חשלמון/ פלאש90)
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (צילום ארכיון: ויסאם חשלמון/ פלאש90)

בתגובה, שר החוץ ישראל כ"ץ הורה להחזיר "מיידית" להתייעצויות בישראל את שגריר ישראל באירלנד ונורבגיה. לדבריו, אם ספרד תממש את כוונתה – גם השגריר ממנה יוחזר. הוא הוסיף: "אני שולח היום מסר חד וברור – ישראל לא תבליג מול מי שחותרים תחת ריבונותה ומסכנים את ביטחונה".

ישראל נקטה בעיצומים דיפלומטיים דומים לאחר ששבדיה הכירה בפלסטין ב-2014, אולם היא השיבה את השגריר לשטוקהולם כעבור זמן קצר. ישראל נמנעה מעיצומים דיפלומטיים ברוב המקרים בהם החליטו מדינות להכיר בריבונות הפלסטינית. עד כה הכירו בפלסטין כמדינה ריבונית 141 מבין 193 המדינות החברות באו"ם.

שר החוץ ישראל כ"ץ (צילום: תומר נויברג/פלאש90).
שר החוץ ישראל כ"ץ (צילום: תומר נויברג/פלאש90).

העצרת הכללית של האו"ם אישרה ב-10 במאי ברוב עצום את הבקשה הפלסטינית לקבל סמכויות הדומות לאלו של מדינה חברה. המדינות הבודדות שהצביעו נגד פרט לישראל היו ארה"ב, ארגנטינה, צ'כיה, הונגריה, מיקרונזיה, נאורו, פלאו ופפואה ניו גינאה.

25 מדינות נמנעו: אוסטריה, בולגריה, קנדה, קרואטיה, פינלנד, גרמניה, גאורגיה, לטביה, אלבניה, איי מרשל, מונקו, הולנד, צפון מקדוניה, אוקראינה, שווייץ, שבדיה, בריטניה, רומניה, ליטא, מולדובה, פרגוואי, איטליה, פיג'י, ונואטו ומלאווי.

בין התומכות בהצבעה היו: צרפת, דנמרק, יוון, אוסטרליה, בלגיה, יפן, הודו, נורבגיה, סעודיה, קטאר, פורטוגל, טורקיה, פולין, סרביה, סין וגם גואטמלה, הנחשבת לידידתה הקרובה של ישראל. הפלסטינים לא קיבלו מעמד של מדינה, מאחר שזה הליך שפתוח רק דרך מועצת הביטחון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!