דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

"ראיסי תלה שלושה מבני משפחתי. הברית בין האופוזיציה האיראנית לישראל חייבת להתקיים"

רגע אחרי מותו של נשיא איראן, 160 ישראלים ואיראנים גולים השתתפו במפגש וירטואלי ראשון מסוגו | פרופ' אליאר קנגרלו, ראש ממשלת איראן הגולה: "רבים רוצים איראן דמוקרטית, אבל נדרשת תמיכה מישראל"

מתוך הזום בין גולים איראנים המשתייכים לאופוזיציה וחוקרים ישראלים (צילום מסך)
מתוך הזום בין גולים איראנים המשתייכים לאופוזיציה וחוקרים ישראלים (צילום מסך)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אין לנו ברירה אלא להיות ולפעול ביחד. זה לא מותרות", אמר פרופ' אלייאר קנגרלו, העומד בראש 'ממשלת איראן הגולה', במפגש וירטואלי ישראלי איראני ראשון מסוגו, בו השתתפו 160 איש. במפגש שנערך על רקע מותו של נשיא איברהים ראיסי, לקחו חלק גולים המהווים אופוזיציה לשלטון באיראן, ורואים בקשר עם ישראל כמרכיב משמעותי בשינוי המצב במדינה.

לפי פרופ' קנגרלו, התהדקות היחסים בין רוסיה לסין הולכת ולוקחת את העולם למציאות של מאבק דו גושי גלובלי. "אני מקווה שנוכל להביא את איראן לצד האור. לאיראן יש פוטנציאל אדיר להציל את אירופה, ואלוהים יודע שאירופה צריכה להינצל. איראן תוכל להיות ספק אנרגיה משמעותי לאירופה, ולמלא תפקיד משמעותי בציר של אירופה, ישראל וארצות הברית".

"הברית בין האופוזיציה האיראנית, ובעתיד אני מקווה בין איראן החופשית, לבין ישראל, חייבת להתקיים. וזה מתחיל כאן, במפגשים כאלה ובקבוצה הזו. צריך להבין את כובד השעה. האירנים רוצים דמוקרטיה ליברלית – לא איסלמיסטית. קואליציה כזו תוכל להפיל את משטר האייטולות". קנגרלו, המלמד באוניברסיטת קולומביה, סיפר על המפגשים הקשים שהיו לו באוניברסיטה עם צעירים אמריקנים שהביעו תמיכה בחמאס, מבלי להבין את מהותו של ארגון הטרור והאידיאולוגיה האיסלמיסטית שהוא מקדם ומיישם.

"רוב האירנים בעד הפרדת דת ומדינה. הנסיך הגולה רזא פהלאבי פועל מזה 45 שנה לייצר אלטרנטיבה, יחד עם משכילים צעירים ומומחים, ונלחם נגד הכוחות שכבשו את איראן – כנגד הרפובליקה האיסלמית", אמר מר ד"ר בהרם אבר, מנהיג מפלגת הדמוקרטים החילוניים. "ישראל היא המדינה היחידה ששותפה ותומכת, והמטרה שלנו היא להזהיר את מנהיגי העולם, בייחוד את ארצות הברית מפני היכולות והשאיפות של משטר המולות (אנשי הדת השיעים)".

בהרוז מהמפלגה הנוצרית דמוקרטית (צילום מסך)
בהרוז מהמפלגה הנוצרית דמוקרטית (צילום מסך)

"מותו של הנשיא ראיסי ופמלייתו שימחה השבוע הרבה ממשפחות קורבנותיו, בהם שלושה מבני משפחתי שנתלו והוצאו להורג", אמר בהרוז גורבני ממפלגת הנוצרים הדמוקרטים של איראן. "אנחנו חולמים על משטר דמוקרטי, חילוני, השומר על זכויות האדם ועל איראן חופשית שתהיה ידידה לישראל. כולם מדברים על מלחמה במשטר, אבל לא על האיך״.

״אם אתם מאמינים בזה, אתם צריכים לסייע לנו באמצעים. זמן הדיבור נגמר והגיע זמנן של פעולות אמיתיות. יש לנו כוחות צעירים רבים בתוך איראן ומחוצה לה שמוכנים לפעול ולהסתכן כדי לממש את התוכניות. אנחנו יודעים שנחוץ לשם כך אומץ וסיכון רב, אבל נחוץ גם תקציב, מערכת פרסום ותעמולה, תמיכה מודיעינית ואימונים לכוחות שלנו כדי שברגע האמת נוכל לפעול. עם העזרה שלכם נוכל לעזור לאנשי איראן ולמזרח התיכון כולו להיפטר מהמשטר הזדוני הזה ולייסד דמוקרטיה".

״ישראל היא הידידה היחידה של העם האיראני״

"הם לא מרשים לאנשים להתאסף ברחוב כי הם יודעים שאם ייתנו לאיראנים להתאחד הם יטפלו במשטר. הם יודעים שהם על זמן שאול״, אמר ד"ר בהמן בריאן שהנג'יאן ממפלגת איראן המתחדשת. לדבריו בכל הזדמנות אנשים יוצאים באומץ לרחובות באיראן, אבל המשטר מדכא את המחאה. "הידידה היחידה שיש לאנשים באיראן היא ישראל והאיראנים יודעים זאת. המשטר צופה בתנועת החברות הזו שנוצרת ודואג ממנה. הגיע הזמן לקרוא לעולם להפסיק את מדיניות הריצוי כלפי המשטר הזה ולשכנע את הפוליטיקאים לעזור לעם האיראני להשתחרר. זה תלוי בנו – האיראנים והישראלים".

ג'ורג' הרוניאן, מנהיג קהילה יהודית איראנית מלוס אנג'לס סיפר על ילדותו באיראן: "דוד שלי היה נציג היהודים בפרלמנט האירני כשהמהפכה פרצה. היו אז גם נציגים נוצרים ובהאים. בבית שלי דיברו על הכרזת מדינת ישראל. ציינו מסורות יהודיות כמו פסח לצד מסורות איראניות כמו חג הנורוז. אני זוכר שאחרי מלחמת 1967 הייתי גאה להיות יהודי. שנה אחר כך הגיעה נבחרת הכדורגל הישראלית לשחק נגד נבחרת איראן וציפיתי במשחק. זו הייתה הפעם הראשונה ששמעתי קריאות אנטישמיות וראיתי בעיני גילויים של אנטישמיות".

ג'ורג' הרוניאן (צילום מסך)
ג'ורג' הרוניאן (צילום מסך)

לדבריו, בגלות היה פעיל בתא סטודנטים שהתנגד לשלטון השאה, אך גם שם נתקל בעויינות כלפי יהודים לאחר פרוץ מלחמת יום כיפור. לאחר המהפכה יזם תוכנית רדיו ובה הציף סוגיות של זכויות היהודים באיראן.

הרוניאן הודה לפעיל האירני המכונה כורוש, מייסד האגודה לידידות ישראל-איראן, שלא יכל להשתתף במפגש שנערך בזום מחשש לשלומו. "הוא החל לפעול לבד, תנועה של אדם אחד שמסכן את חייו. הוא פעל מתוך אמונה במה שהוא עושה וכעת אנחנו רואים כאן כבר מאות אנשים. אני חושב שהקבוצה הזו מגדירה את האפשרות לכונן חברות והבנה בין העמים ולהדגיש את המשותף לשתי התרבויות שאוהבות חיים ולא מוות.

״השלטון הנוכחי באיראן – מכשיל השגת שלום בין ישראל לפלסטינים״

במפגש לקחו חלק גם העיתונאי האיראני-אמריקני פואד חורדישי, פואד פאשהי ממפלגת החוקה האיראנית, אזדה פאיזו מהמכון לקולות החירות ומייג'ור רפאי, נציג תומכי המלוכה החוקתית באיראן.

מארגן האירוע מהצד הישראלי היה תום וגנר, ממייסדי השלוחה הישראלית של האגודה לידידות ישראל-איראן בשיתוף פעולה עם המכון הישראלי לדיפלומטיה ציבורית בראשות דוידי הרמלין.

"חשוב שישראלים ידעו שאיראן היא לא בהכרח הרפובליקה האיסלמית. היא הרבה יותר דברים. לכן אני גאה להביא את הקולות הקוראים לשלום" אמר הרמלין. "כל עוד המשטר הקיים באיראן עומד, כל עוד יש לו אפשרות להתקדם ליכולות גרעיניות, זה סכנה לקיומנו. כל עוד ישלטו באיראן יהיה קשה להשיג יציבות בכל המזרח התיכון, גם בין ישראל לשכניה הפלסטינים והלבנונים. כשמדברים על היום שאחרי המלחמה, צריך לחשוב איך לכונן שלום אבל צריך גם לזכור שזה יהיה קל הרבה יותר אם המשטר הזה יחדל להשפיע על הפוליטיקה של האיזור".

בפתח הפגישה דיבר הפעיל הישראלי-איראני, המשפטן ד"ר דניאל דנה (80), מייסד התנועה הבינלאומית לאהבה ולשלום, אשר הקים בעברו ארגון צעירים איראנים באירופה במטרה להיאבק במשטר, ומתגורר בישראל מזה 30 שנים.

"אנחנו שתי אומות אחיות שצריכות לפעול יחד למען הדורות הבאים. מה שיקרה באיראן משמעותי לא רק לעם האיראני אלא גם לישראל. אנחנו מבקשים לעשות שינוי חיובי עבור שתי האומות. הלאומיות האיראנית של כורש הגדול, שאפשר את חזרת היהודים מהגלות – היא ציונות. כבר לפני 2,700 שנה. אני רוצה לבקש מכם בשם האופוזיציה האירנית לעזור לנו. לעשרה מיליון האירנים שבגלות, לאירנים שכלואים בבתי הכלא. אנחנו רוצים להתחיל שיתוף פעולה משמעותי ביותר עמכם לסיום המשטר הטרוריסטי באיראן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!