דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
27.3°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 27.3°תל אביב
  • 27.3°חיפה
  • 27.9°אשדוד
  • 25.9°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 28.0°טבריה
  • 24.5°צפת
  • 27.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הטקס לזכרם של 45 נספי מירון בוטל בגלל מחסור בתקציב: ״מנסים להשכיח את האסון והמחדל״

משפחות הקורבנות הופתעו לגלות שבניגוד להבטחה שקיבלו, הטקס שתוכנן להיערך בירושלים בגלל המצב בצפון לא יתקיים, ללא כל הודעה או הסבר מצד משרדי הממשלה | בועז סטרוקובסקי, אביו של יעקב אלחנן ז"ל: ״יריקה בפניהן של המשפחות״

מתחם הזיכרון שהוקם בהר מירון לזכר 45 הרוגי האסון (צילום: אלי סגל)
מתחם הזיכרון שהוקם בהר מירון לזכר 45 הרוגי האסון (צילום: אלי סגל)
יהל פרג'

בשנתיים האחרונות, מאז האסון בו נספו 45 יהודים באסון האזרחי הגדול ביותר שידעה החברה הישראלית, התקיים טקס זיכרון בהשתתפות המשפחות בהר מירון בערב ל"ג בעומר.

השנה לאור נסיבות המלחמה ברור היה שהטקס לא יתקיים במירון והמשפחות קיבלו הבטחה שהטקס, כמו רבים מהאירועים, יתקיים בירושלים. אולם, ללא הודעה רשמית ובשל אילוצי תקציב – הטקס לא יתקיים השנה.

"אנחנו יודעים שפעם אחת לא יהיה אז יבטלו לתמיד", אומר ל'דבר' מי שאיבד קרוב משפחה באסון. "אין אנדרטה, אין החלטה על טקס ממלכתי, אין התייחסות למשפחות, והשנה גם טקס אין בלי שום הסבר רשמי. משרד האוצר רב עם משרד ירושלים ומורשת".

בקרב המשפחות מביעים חשש ששר האוצר סמוטריץ' מעכב את העברת הסכום המיועד לטקס, 400 אלף ש״ח לפי משרד ירושלים ומורשת, בשל נסיונו לטשטש את המחדל, כפי שהתנגד בשעתו לוועדת חקירה ממלכתית. "‏לא די שהממשלה שהייתה אחראית על מותם המיותר של 45 מתפללים ושהחליטה שלא לקחת אחריות, עתה היא ממשיכה לעשות הכל כדאי להשכיח את אסון מירון!", אומר ל'דבר' שי צרפתי, שאיבד באסון את אביו משה ז"ל.

במשרד לירושלים ומורשת ישראל טועים כי "שלחנו בהצעת תקציב שלנו למשרד האוצר לקיים והם הורו להסיר את זה מהמפרט", ובאוצר גורסים כי "הנושא עדיין בבחינה". הטקס עצמו אמור להתקיים ביום ראשון הקרוב, יום ל"ג בעומר עצמו.

"זו יריקה בפנים של כל משפחה שאיבדה בן או אח באסון" – אמר בועז סטרוקובסקי, אביו של יעקב אלחנן ז"ל שנספה באסון. ביטול הטקס מגיע לאחר שבחודשים האחרונים התנהלו דיונים רבים סביב עתיד אירועי מירון בעקבות המצב הביטחוני המתוח בגבול הצפון וההפצצות החוזרות ונשנות מצד חיזבאללה בירי תלול מסלול להר מירון. חוק מירון התשפ"ד, שאושר אמש, נועד להסדיר את אירועי ל"ג בעומר בהר ולקבוע כללים ברורים בנוגע לאכיפת אי עלייה להר מלבד 3 אירועי הדלקות קטנות בהן ישתתפו לא יותר מ-30 איש.

בשנים עברו אירועי מירון תוקצבו בלמעלה מ- 60 מיליון שקל. השנה, למרות ביטול האירועים בהר, הקצה משרד האוצר תקציב של 11 מיליון שקל, כאשר למרות גודלו המכובד, נודע הבוקר למשפחות כי טקס הזיכרון שהיה אמור להתקיים בהר והועבר לירושלים, לא יתוקצב. משפחות ההרוגים טוענות כי ביטול הטקס הוא הוכחה לכך שהממשלה לא עושה מספיק כדי לכבד את זיכרון יקיריהם.

"הם כבר 3 שנים מדברים על חוק חדש, תקציבים חדשים, הסדרה חדשה", אמר ישראל דיסקינד שאחיו שמחה בונים ז"ל נספה באסון, "אבל בפועל שום דבר לא משתנה. אנחנו עדיין נותרים עם כאב אדיר ועם תחושה של חוסר צדק משווע, פעם אחר פעם״.

נכון לעכשיו, לא ברור מדוע הוחלט לבטל את טקס המשפחות. כאשר האחראים לביטולו טרם מסרו הסבר רשמי בנושא".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!