דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
27.3°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 27.3°תל אביב
  • 27.3°חיפה
  • 27.9°אשדוד
  • 25.9°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 28.0°טבריה
  • 24.5°צפת
  • 27.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מבקר המדינה: "ליקויים בניהול יחידת החקירות והאכיפה של משרד החקלאות ובתפקודה"

חריגה מסמכות, היעדר הסמכה והכשרה מתאימה, אי עמידה ביעדים, ניגוד עניינים ופגיעה בטוהר המידות, הם חלק ממצאיו של מבקר המדינה בנוגע לתפקוד היחידה | משרד החקלאות: "מונה מנהל חדש, ומבוצע בחודשים האחרונים תהליך של שינוי ארגוני"

ביצים שנתפסו ברכב בעכו (צילום: דוברות המשטרה)
תפיסה של ביצים במחסום א-זעים. כשלים בבקרה ותיעוד של תוצרת חקלאית שעברה במעברים היבשתיים (צילום ארכיון: דוברות משרד החקלאות)
מאיה רונן

דו"ח מבקר המדינה בנושא היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות במשרד החקלאות (פיצו"ח) חושף שורת ליקויים בתפקוד היחידה, שאמונה על אכיפת החוק בעניינים הנוגעים לבריאות הציבור, בריאות ורווחת בעלי חיים והגנה על הצומח החקלאי מפני מזיקים.  

הכשלים שנמצאו בבדיקת מבקר המדינה נחלקים לליקויים בניהול היחידה, וליקויים בתפקודה. הליקויים כוללים חריגה מסמכות, היעדר הסמכה והכשרה מתאימה, אי עמידה ביעדים, ניגוד עניינים ופגיעה בטוהר המידות. לצד אלה, נמצאו כשלים בבקרה ותיעוד של תוצרת חקלאית שעברה במעברים היבשתיים, וממצאים חריגים של שאריות חומרי הדברה בסחורה טרייה שנכנסה לארץ. 

מבקר המדינה מצא ליקויים בתפקוד ועבודת היחידה, שמאפשרים העברה בלתי מבוקרת של תוצרת חקלאית טרייה בין ישראל לרשות הפלסטינית (רש"פ), ומהווים קרקע פורייה לתופעות כמו הברחה והלבנה של תוצרת חקלאית, כלכלה שחורה ופגיעה ברווחת בעלי חיים. הליקויים נוגעים לתשתיות פיזיות לא מתאימות במעברי הסחורות, והיעדר שיתוף מידע וסנכרון של מערכות המידע בין הגופים הפועלים במעברים: רשות מעברים יבשתיים (רמי"ם), המכס ויחידת הפיצו"ח.  

הדו"ח כולל המלצה לשר החקלאות ומנכ"ל משרדו לפעול ליישום שינוי מהותי ומבני ביחידת הפיצו"ח, ולהגביר את שיתוף הפעולה בין יחידת הפיצו"ח, רמי"ם והמכס, כדי לוודא שמעברי הסחורות ימלאו את ייעודם: מניעת העברה בלתי מבוקרת של סחורות חקלאיות בין ישראל ובין הרש"פ. 

כשלים וליקויים מנהליים

מפקחי יחידת הפיצו"ח אחראים על מעבר תוצרת טרייה במעברי הגבול. מדי שנה צורכים בישראל בממוצע כ-2,250 טונות של ירקות ופירות. בממוצע, כ-33 אלף טונות מהתוצרת הצמחית הטרייה, מיובאת לארץ משטחי הרש"פ מדי שנה.

מפקחי יחידת הפיצו"ח אחראים על דגימת סחורה שעוברת במעברי הגבול היבשתיים ותפקידם למנוע כניסה של סחורה שעלולה לסכן את בריאות הציבור.

בשנים 2019-2022 תועדו כ-39 אלף העברות של תוצרת צמחית מהרש"פ לישראל במעברי הסחורות בין ישראל לאיו"ש. ב-40% מדגימות התוצרת הצמחית הפלסטינית שנכנסה לישראל בשנת 2022, נמצאו חריגות בכמות שאריות חומרי הדברה. 

הדו"ח מצביע על כשלים גם בבקרה על מספר בעלי החיים שהועברו לרש"פ, וזיהוי ראשי הבקר שהועברו בפועל. על פי הנתונים במערכת הפיצו"ח מהשנים 2018-2021, תועדה במעברים הגעה של כ-37 אלף טונות בשר מתוך כ-85 אלף טונות בשר שמיובא דרך מעברי הגבול של ישראל ומיועד לרש"פ.

לפי החשד, כ-57% מהבשר שמגיע מחו"ל ומיועד לרש"פ נותר בישראל. החשש העיקרי הנובע מכך הוא מ"זליגה" של הבשר לשוק הישראלי ללא פיקוח לאורך שרשרת האספקה, שעלולה לגרום לפגיעה בבריאות הציבור ולגרום להטעיית הציבור בנוגע לכשרות הבשר.  

מבקר המדינה מתריע בדו"ח גם מפני אפשרות להעברה עודפת של כספי מע"מ לרשות הפלסטינית, בגין סחורה בהיקף משוער של אלפי טונות בשר, שלא הגיעה ליעדה. 

עוד עולה מהדו"ח, כי לא תועדו כנדרש 97% ממשלוחי העופות, האפרוחים וביצי הדגירה לתחומי הרש"פ במחצית הראשונה של 2022. משלוחים מסוג זה דורשים תיעוד במערכת הממוחשבת של מועצת הלול לצורך מעקב ואיתור במקרה של הימצאות גורמי מחלה או סכנה לבריאות הציבור. 

בהיבטים המנהליים, מצא משרד מבקר המדינה מספר כשלים וליקויים. בין השנים 2018-2022 נפתחו במערכת הפיצו"ח כ-19,700 אירועים. ב-4,100 מהמקרים נפתחה חקירה. באותן שנים הטיל משרד החקלאות קנסות מנהליים בסכום כולל של כ-23 מיליון שקלים בתחומים שיחידת הפיצו"ח אמונה על אכיפתם. היחידה סגרה על דעת עצמה 218 מתוך 3,940 האירועים שהטיפול בהם הסתיים, בלי שהעבירה אותם לבחינת גורמי התביעה במשרד החקלאות. מדובר בחריגה חמורה, שכן הסמכות לבחון אם הראיות הקיימות מספיקות להעמדה לדין, או שיש להורות על סגירת תיק חקירה, נתונה באופן בלעדי בידי גורמי התביעה.  

חקירות ועיכוב חשודים ללא סמכות מתאימה

בהיבט התפקודי, נמצא שבשנים 2020-2022 92% ממפקחי היחידה לא עמדו ביעדים המקצועיים שנקבעו להם. הפערים בביצוע השפיעו על יכולתם של המפקחים לבצע משימות ליבה בתחום החקירה, איסוף הראיות וסיכום דוחות החקירה.  

בהיבט של הכשרת כוח האדם והסמכתו, מצא המבקר שלכלל המפקחים והמנהלים של יחידת הפיצו"ח חסרות הסמכות מתאימות לביצוע תפקידם. כמו כן, לרובם חסרים מינויים רשמיים הנדרשים לצורך אכיפת החוקים שהיחידה אמונה על אכיפתם. כתוצאה מכך, 89% מכלל מפקחי ומנהלי היחידה (54 מתוך 61) ביצעו חקירות או עיכבו חשודים ללא סמכות מתאימה.

בתקופת הביקורת הועסקו ביחידה ארבעה מפקחים ומנהלים שהמשטרה סירבה להסמיכם לביצוע חקירות ולעיכוב חשודים, בהם סגן מנהל היחידה, מנהל מרחב צפון ושני מפקחים שלמרות סירוב המשטרה להסמיכם, שובצו לעבודה בפעילות המחייבת הפעלת סמכויות חקירה ועיכוב. 

ממצאי הביקורת מצביעים על פגיעה מתמשכת בטוהר המידות של עובדים ומנהלים ביחידת הפיצו"ח. בשנים 2001-2023 הוגשו לנציב שירות המדינה 54 תלונות על יותר משליש מהעובדים המועסקים ביחידת הפיצו"ח. אחוז נכבד מהתלונות הוגשו נגד עובדים בתפקיד ניהולי. 31% מכלל התלונות נמצאו מוצדקות והסתיימו בהרשעה או בענישה משמעתית.

בנוסף, ארבעה מבין 32 העובדים החתומים על הסדרי ניגוד עניינים, פעלו שלא בהתאם להסדרים שעליהם חתמו. דו"ח המבקר מביא כדוגמה מפקח שנקבע שעליו להימנע מלעסוק בפעילות פיקוח או אכיפה בתחום הבקר, שביצע כ-70 פעולות בתחום זה, ובהן ביקורות באטליזים, חקירות בנושא עבירות הנוגעות לבקר ותפיסות של בקר. 

מערך מודיעיני שלדי שאינו עונה על הצרכים

מהדו"ח עולה, שבמשך יותר משלוש שנים פעלה יחידת הפיצו"ח ללא מערך מודיעין, לאחר שזה נסגר בשל שליפות מידע אסורות ממאגרי מידע שביצעה היחידה. הדו"ח מציין ירידה בשיעור של 85% בהיקף הידיעות המודיעיניות שהתקבלו במערך המודיעין של הפיצו"ח בשנת 2022 ביחס לשנת 2016. מתחילת שנת 2022 עד אמצע 2023 טופלו רק 37 מתוך 179 (21%) מהידיעות המודיעיניות שהגיעו ליחידה. 

החל ממרץ 2021 ועד מועד סיום הביקורת, פעל מערך מודיעין שלדי בלבד, הכולל מרכז מודיעין, דסקאית ושני בני שירות, שפעלו ממטה היחידה בלבד. המערך, קובע המבקר, אינו עונה על הצרכים המודיעיניים של הנהלת היחידה והמרחבים בתחומי האכיפה ומניעת העבירות, והיחידה מתנהלת ללא הכוונה ומיקוד של פעולותיה.  

מאז שנסגר מערך המודיעין של היחידה בשנת 2017, אין ליחידה גישה למערכות מידע הנחוצות לעבודתה, כמו מערכת "רותם" של מינהל ביקורת גבולות ברשות האוכלוסין. למערכת משרד התחבורה הנוגעת לבעלות על כלי רכב הייתה ליחידה גישה רק בשנים 2021-2022, עד לפטירתו של מנהל היחידה. המבקר מדגיש שחסימת הגישה למערכות המידע מונעת ממפקחי יחידת הפיצו"ח לאתר מידע חיוני ובמקרה הצורך למנוע את יציאתם מהארץ של חשודים 

עוד עולה מהדו"ח, שלמרות שיחידת הפיצו"ח נדרשת להתמודד עם מוקדי הברחות בקו התפר, ביישוב ברטעה, ועם אירועים בפזורה הבדואית, עובדי מערך המודיעין אינם שולטים בשפה הערבית כלל, למעט מרכז המערך, שיש לו שליטה בסיסית בערבית מדוברת. בביקורת נמצא, כי היקף הידיעות המודיעיניות שהתקבלו במערך המודיעין של הפיצו"ח בשנת 2022 היה נמוך ב-85% ביחס לשנת 2016. רק 21% מהידיעות המודיעיניות שקיבל מערך המודיעין מתחילת שנת 2022 עד אמצע שנת 2023 טופלו (37 מתוך 179).

"ארגון מחדש של היחידה ופעילותה"

ממשרד החקלאות נמסר: "משרד החקלאות מבצע בחודשים האחרונים תהליך של שינוי ארגוני ביחידת הפיצו"ח. המשרד מודה למבקר על בדיקתו המעמיקה, שתסייע במסגרת התהליך שמבצע המשרד.  

"היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות (פיצו"ח) במשרד החקלאות אמונה על אכיפת חוקים וביצוע חקירות לגילוי עבירות ומניעתן, ופועלת במקצועיות למען שמירה על בריאות הציבור, החי והצומח. מאז כניסתו של מנהל היחידה החדש לתפקיד לפני מספר חודשים, נעשתה עבודה מקצועית לארגון מחדש של היחידה ופעילותה, בהתייעצות עם חברה חיצונית. בשבועות הקרובים יאושר מבנה ארגוני חדש ליחידה. בהתאם להמלצות חברת הייעוץ, התוו המשרד ונציבות שירות המדינה הסדר פרישה לעובדים ותיקים. חלקם עתידים לפרוש כבר בחודש הבא.  

"היחידה תחל בביצוע הסמכות והכשרות לעובדיה, ונמצאת בתהליך בחינת ביצועים וקשירתם בתגמול בשכר העובדים, למיצוי מיטבי של תפקידיהם. היחידה החלה בפעילות מתוגברת כבר בשבועות האחרונים, תחת הנהלתה החדשה, לטובת שמירה על בריאות הציבור, והגיעה להישגים מרשימים. במסגרת זו, לקראת חג הפסח, מנעה שיווק של יותר מרבע מיליון ביצים, שעל פי החשד הוברחו מהשטחים והיוו סכנה ממשית לצרכנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!