דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ל' בסיון תשפ"ד 06.07.24
26.3°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 26.3°תל אביב
  • 25.0°חיפה
  • 26.8°אשדוד
  • 23.7°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 26.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

משרד האוצר הציע להפריט את הליך המיגון לתושבים בגבול הצפון; ראשי הרשויות זועמים

באגף התקציבים טוענים כי התכניות הממשלתיות מיושמות בקצב איטי ועלותן גדלה מאוד עם השנים, ומציעים מנגנון סבסוד ש״אמור לתמרץ בנייה״ | עד כה: רק 140 משפחות פנו למיגון במסלול אישי ופחות מ-20 החלו בהליכי מיגון | פחות מ-20% מ-5 מיליארד השקלים שהובטחו למיגון עברו ליישובים

עשן מיתמר מעל מבנה שנפגע בכפר ערב אל עראמשה (צילום: כב"א)
עשן מיתמר מעל מבנה שנפגע בכפר ערב אל עראמשה (צילום: כב"א)
דוד טברסקי

משרד האוצר קורא לזנוח את תכניות המיגון הממשלתיות ליישובי הצפון ולקדם במקומן תכנית מענקים פרטית. וזאת למרות שרק בתחילת החודש הזהיר הממונה על המיגון בצפון שהפרטת המיגון תאט ותסרבל את התהליך.

הפתרון אותו מציע האוצר הוא לשנות את מנגנון המימון ולבסס אותו רק על תמריצים אישיים על ידי הענקת מענקי סבסוד למשקי בית שירצו לבנות ממד לפי המרחק שלהן מהגדר. ההצעה הראשונית אותה תיאר סגן הממונה על התקציבים באוצר, עלי בינג, במכתב מדברת על העברת המענק רק למשפחות הגרות במבנים שנבנו לפני שנת 1992 והגבלתו לזמן קצוב כדי לתמרץ בנייה. במבנים בערים הגדולות, מוצע שהמענק יינתן רק במסגרות התחדשות עירונית.

לטענת האוצר, התכניות הממשלתיות שנקבעו לפני חמש שנים מיושמות בקצב איטי ועלותן גדלה מאוד עם השנים – מה שיקשה על המדינה להמשיך להוציא אותן לפועל. גם עם הגדלת התקציב שתביא התכנית הממשלתית 'צפונה' – שאמורה להקצות כ-2 מיליארד ש״ח למרכיבי ביטחון ביישובי הצפון.

לדברי בינג, בגלל העלייה בביקוש למיגוניות וממ״דים, ומכיוון שבנייתם נמצאת רק בידי השוק הפרטי, מחירם עלה בשנים האחרונות בלמעלה מ-50%, ועומד על יותר מ-200 אלף ש״ח.

יש לציין שבמסגרת השיח בין משרדי הממשלה, השרים והנהגת הצפון, הייתה הסכמה מוחלטת כי ביישובים עד 1 ק״מ מהגדר ייבנה המיגון במימון מלא מטעם המדינה, ובעתיד תיבחן הרחבתה. ראשי היישובים התנגדו נחרצות ודרשו שהמדינה תיקח אחריות על מיגון, כפי שעשתה בעוטף, אך כעת האוצר מציע לקדם תכנית שתדרוש מכל משק בית להוציא מכיסו הפרטי לטובת מיגון הבתים.

אל"מ יניב וולפר, האחראי על ביצוע התכנית מטעם פיקוד העורף, העביר בתחילת החודש ביקורת נוקבת על התנהלות הממשלה ומשרד האוצר ביישום התכנית. לדבריו, קצב הבנייה האיטי קשור ישירות באופן בו פועלת מערכת העברות הכספים של משרד האוצר והיכולת של משרד הביטחון להוציא לפעל מכרזים לבניית אפשרויות מיגון ליישובים עד 1 ק"מ מהגבול. 

וולפר האשים את משרד האוצר בעיכוב מכוון של התקציבים למימוש התכנית הממשלתית והדגיש שהתכניות לקידום מיגון על ידי תמריצים אישיים, כפי שמציע האוצר, יפגעו במערך המיגון עוד יותר. לדבריו, מתוך כעשרת אלפים משקי בית החיים היום ביישובים צמודי גדר ויש להם יכולת לקדם מיגון פרטי – רק 140 משפחות פנו למיגון במסלול אישי ופחות מ-20 החלו בהליכי מיגון.

הסיבה לכך, פרט למחיר, היא הסרבול הבירוקרטי ומשך הזמן הרב שלוקח למשק משפחתי אחד לקדם מיגון לעצמו לעומת מהלך מסודר, רחב היקף ומתוקצב של המדינה. התהליך של המדינה יעיל, מהיר ומסודר יותר מאשר התהליך העצמאי של אדם אחד מול קבלן.

פחות מ-20% מהתקציב שהובטח למיגון עבר בפועל

תכנית ״מגן הצפון״ החלה את יישומה כבר בתקציבי 2019, והייתה אמורה להיות מתוקצבת ב-5 מיליארד ש״ח עד שנת 2030. התקצוב בפועל, כך מצא מבקר המדינה בינואר האחרון, עמד על כ-900 מיליון ש"ח (פחות מ-18%) ומשרד הביטחון מימש עד 2024 כחצי מיליארד ש״ח בלבד – רובם ביישובים צמודי הגדר. 

על פי הסקר של המועצה אזורית גליל עליון, רק מחצית מהבתים הפרטיים במועצה ממוגנים, ומעל ל-120 מבני חינוך ציבוריים חסרים בהגנה – כאשר ברובם לא היה פינוי אזרחי.

בעיר שלומי מתוך 1,000 ממדים חסרים, נבנו מאז 2019 רק 40. נציגי צה״ל והנהגות היישובים ציינו שהמחסור ותת הביצוע אינם נקודתיים ונכונים לכל יישובי קו העימות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!