![המוסד לביטוח לאומי. צילום: יונתן זינדל פלאש 90 המוסד לביטוח לאומי. צילום: יונתן זינדל \ פלאש 90](https://static.davar1.co.il/www/uploads/2016/07/050716_b_leumi-1026x684.jpg)
הביטוח הלאומי פרסם אתמול (רביעי) טיוטה לתיקון תקנות לגבי הקצבה המיוחדת לנכי עבודה, המיועדת לממן צרכי החזקה אישית לסובלים מנכות גבוהה. בביטוח הלאומי אומרים שהתיקון יאפשר לכ-4,500 נכי עבודה נוספים, הנמצאים בהליכי שיקום מקצועי, טיפול רפואי או שיבה למעגל העבודה, להיות זכאים לקצבה המיוחדת.
לפי התיקון, הזכאים החדשים יזכו גם לתוספת של 10% עבור נסיעות ברכב פרטי למטרות שיקומיות, רפואיות ומקצועיות. זאת לצד ביטול של סבסוד הסעות לנכי עבודה שלא נוהגים ולא יכולים להשתמש בתחבורה ציבורית. בביטוח הלאומי טוענים שמדובר ב"התאמה למציאות בת זמננו".
לפי חוק הביטוח הלאומי, אדם שנפגע בעבודתו וסובל מדרגת נכות של יותר מ-75% עשוי להיות זכאי, בנוסף לקצבת נפגעי עבודה (המבוססת על שכרו הקודם), לקצבה מיוחדת להחזקתו האישית. קצבה זו נועדה לסייע בפעילויות בסיסיות בחיי היומיום, כמו התניידות, הלבשה ורחצה, והיא עשויה להגיע לסכום של 9,309 שקלים לכל היותר. גובהה נקבע לפי היקף הסיוע הנדרש, מתוך מדרג של ארבע רמות.
התיקון המוצע מבקש להרחיב את מעגל הזכאים לקצבה המיוחדת, כך שיקבלו אותם גם נפגעים הנמצאים בהליכי שיקום מקצועי, טיפול רפואי או שיבה למעגל העבודה. אלה יקבלו גם תוספת קבועה של 10% לקצבה המיוחדת, לצורך הנסיעות למטרות אלה. זאת, על פי הביטוח הלאומי, במטרה לתת מענה ותמריץ להשתלבות בתעסוקה לנכי עבודה, שחלקם נוהגים בעצמם.
לצד זאת, ובהמשך לדגש על המתניידים ברכב פרטי, התיקון המוצע מבקש לבטל את קריטריון הזכאות על בסיס צורך ב"הסעות שלא בתחבורה ציבורית". לטענת הביטוח הלאומי, קריטריון זה אינו רלוונטי, ומקנה סעד לעשרות מבוטחים בשנה בלבד.
"התקנות האמורות הותקנו לפני יותר משלושה עשורים, ועלה צורך להתאימן למציאות בת זמננו", כתבו בביטוח הלאומי בדברי ההסבר לתקנות, "כיום, בניגוד למצב במועד התקנת התקנות, לרוב האנשים ישנו רכב בבעלותם, כך שהם לא זקוקים להסעה ע"י אחר, וזאת אף אם אינם יכולים לעשות שימוש בתחבורה ציבורית".