דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
30.3°תל אביב
  • 30.6°ירושלים
  • 30.3°תל אביב
  • 29.0°חיפה
  • 30.6°אשדוד
  • 34.9°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 35.7°טבריה
  • 30.1°צפת
  • 32.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

בית הדין לצדק בהאג: "ישראל חייבת לעצור את המבצע ברפיח"

ההחלטה נמסרה בעקבות בקשת דרום אפריקה להוציא צו להפסקת הלחימה | נשיא בית הדין הלבנוני נוואף: "ישראל חייבת להפסיק לאלתר את הפעילות הצבאית שלה וכל פעילות אחרת באזור רפיח, שיכולה להשפיע על האוכלוסיה האזרחית ולהביא לנזק פיזי רב" | נתניהו יכנס התייעצות דחופה

השופט, סלאם נוואף קורא את פסיקת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, להורות על ישראל להפסיק את הפעולות הצבאיות בעזה (צילום: AP/Peter DeJong)
השופט, סלאם נוואף קורא את פסיקת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, להורות על ישראל להפסיק את הפעולות הצבאיות בעזה (צילום: AP/Peter DeJong)
אור גואטה
אוריאל לוי

בית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג (ICJ) פרסם אחר הצהריים (שישי) את החלטתו הדרמטית בנוגע לבקשת דרום-אפריקה להוציא צו להפסקת המלחמה בעזה, והכריע: "ישראל חייבת לעצור באופן מיידי את המבצע ברפיח".

ההחלטה להפסיק את הלחימה התקבלה ברוב של 13 שופטים נגד שניים. השופט הישראלי ברק, שלא נכח בהקראה מסיבות משפחתיות, התנגד לה. עוד קבע בית הדין כי על ישראל להגיש דוח לבית הדין בתוך חודש.

בעקבות החלטת בית הדין החליט ראש הממשלה בנימין נתניהו לכנס אחר הצהריים התייעצות טלפונית עם היועצת המשפטית לממשלה, בכירים במערכת המשפט ושרים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל הרצי הלוי בישיבת הקבינט המדיני-בטחוני (צילום: חיים צח / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו והרמטכ"ל הרצי הלוי בישיבת הקבינט המדיני-בטחוני (צילום: חיים צח / לע"מ)

בהכרעתו קבע הנשיא הלבנוני של בית הדין, נוואף סלאם, כי "ישראל חייבת לעצור את המבצע הצבאי וכל פעולה באזור רפיח שעלולה להשפיע על האוכלוסיה האזרחית ברפיח. בית הדין מצווה על ישראל לנקוט בצעדים למנוע הרס וראיות בנוגע לאמנת רצח העם. בנסיבות הנוכחיות, בית הדין קובע שכדי לשמר ראיות על טענות שנופלות לפי אמנת רצח העם, ישראל צריכה לנקוט צעדים אפקטיביים להבטיח גישה מיידית לעזה של כל ועדת חקירה, ועדה למציאת עובדות וגופי חקירה – שימונו על ידי האום לחקור טענות על רצח עם".

בפתח דבריו בדיון, ציין סלאם כי השופט מטעם ישראל, אהרון ברק, השתתף בהצבעה אך לא נמצא בדיון בשל סיבות משפחתיות. הוא פירט על הבקשה של דרום אפריקה להפסקת המלחמה, שהיא חלק מהתביעה שהגישה בחודש דצמבר, שבה האשימה את ישראל ברצח עם בעזה. בפברואר, ציין, דרום אפריקה שוב פנתה לבית המשפט בגלל "המצב המשתנה ברפיח". הוא ציין שבקשתה הנוכחית של דרום אפריקה היא לשינוי הצווים שאותם קבע בית המשפט בינואר.

אזרחים עזתיים מתפנים מרפיח (צילום: עבד ראחים/ פלאש90)
אזרחים עזתיים מתפנים מרפיח (צילום: עבד ראחים/ פלאש90)

סלאם אמר: "בהחלטתו שהועברה לצדדים ב-16 בפברואר – בית הדין ציין בציטטו את מזכ"ל האום שהתפתחויות בעזה וברפיח במיוחד – 'יגדילו משמעותית את הסיוט ההומניטרי'. בית הדין קובע שבהוראה שלו מחודש מרץ – הבחין בצער שהמצב ההומניטרי הידרדר עוד יותר מינואר. במיוחד בגלל מניעת אוכל וצרכים בסיסיים שהפלסטינים בעזה נתונים לו". עוד ציין: "בית הדין רושם שהדאגה שהביאה בהחלטה שלו מפברואר – בנוגע למצב ברפיח – התממשה, והמצב ההומניטרי עכשיו ניתן להגדרה כהרסני".

סלאם ציין כי המבצע הקרקעי ברפיח הביא לעקירה של כ-800 אלף פלסטינים מרפיח. "בית הדין קובע שההתפתחויות הנוכחיות, שהן חמורות במיוחד ברפיח, ועקירת אוכלוסייה פגיעה בעזה, מהווה שינוי במצב בתוך כללי בית הדין", אמר. "על בסיס המידע שהגיע לבית הדין", ציין סלאם, "לא בטוח שמאמצי הפינוי והצעדים שישראל נקטה לצמצם את הפגיעה באזרחים – ובמיוחד אלה שנעקרו – מספיקים להוריד את הסכנה שלה נחשפת האוכלוסייה הפלסטינית ברפיח".

הוא הוסיף: "ישראל לא סיפקה מספיק מידע לגבי ביטחון האוכלוסיה במהלך הפינוי. כל הצרכים של מיםף סנטיציה, מזון, תרופות ומקלט ל-800 אלף העקורים – לא ניתנו. ישראל לא טיפלה בצורה מספקת בדאגה שעלתה בעקבות המבצע הצבאי שלה".

השופט הזכיר בדבריו גם את החטופים שמחזיק חמאס ברצועה ואמר כי "בית הדין מוטרד מכך שרבים מבני הערובים עדיין מוחזקים בשבי וקורא לשחררם לאלתר".

משמעות ההחלטה

בממשלה חששו כי אכן ייצא צו המורה על עצירת המלחמה כולה, אך אומרים כי ייתכן שיוצא צו המורה על הפסקת המבצע ברפיח בלבד, כך לפי מספר דיווחים בישראל. קיים גם הסיכוי שלא יוצא צו כלל, או צו המורה על ארגון מחדש של הכוחות להבטחת תנאים הומנטיריים, מה שיכול להוות הישג עבור ישראל בנושא הזה.

המשמעות של צו ביניים לעצירת לחימה היא אמנם מוחלטת מבחינת בית הדין, אך ישראל יכולה להחליט שלא להישמע להחלטה, שכן לבית הדין הבינלאומי אין סמכויות אכיפה כשלעצמו. עם זאת, אם ישראל לא תישמע להחלטה, צפוי בית הדין לדרוש דיון במועצת הביטחון של האו"ם, שבו ארצות הברית תידרש להחליט אם להטיל וטו.

למחלוקת בין ישראל לאמריקנים בנוגע למבצע ברפיח צפויה להיות משמעות כבדה אם אכן יוצא צו לעצירת הלחימה. אם הצו יכלול רק את המבצע ברפיח, קיים סיכוי שארצות הברית לא תטיל וטו, ותאפשר למועצת הביטחון לחייב את ישראל בעצירת המבצע. אם הצו יורה על הפסקה כוללת של הלחימה, דיווחים שונים מעלים כי ארצות הברית תעמוד לצד ישראל ותטיל וטו על ההחלטה.

מוקדם יותר השבוע, התובע הראשי בבית הדין הפלילי, קארים חאן, הודיע שביקש להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה, שר הביטחון וגם נגד בכירי חמאס עסמאיל הנייה, מוחמד דף ויחיא סינוואר. בהצהרה מצולמת אמר חאן: "אני יכול לאשר היום שיש לי סיבות להאמין, על בסיס הראיות שנאספו ונבדקו על ידי משרדי שראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, נושאים באחריות פלילית לפשעים בין-לאומיים שבוצעו על שטח מדינת פלסטין, החל מ-8 באוקטובר 2023".

שרת החוץ של דרום אפריקה נלדי פנדור בירכה על ההחלטה ה"יותר נחרצת" של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, ומסרה כי "מדובר בשורת צעדים זמניים שמנוסחים בנוקשות, וקוראים באופן ברור להפסקת התוקפנות". חמאס: "מקבלים בברכה את החלטת בית הדין הבין-לאומי בהאג בנושא רפיח, אך זה לא מספיק – יש לסיים את המתקפה הישראלית בעזה כולה".

השר בני גנץ: "אנו מחוייבים להמשיך להילחם כדי להשיב את חטופינו ולהבטיח את ביטחון אזרחינו, בכל זמן ובכל מקום – גם ברפיח. נמשיך לפעול לפי הדין הבינלאומי ברפיח ובכל מקום שבו אנו פועלים, ולעשות מאמץ להימנע מפגיעה באוכלוסייה אזרחית. לא בגלל בית הדין בהאג – אלא קודם כל בגלל מי שאנחנו".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב להחלטת בית הדין הבינלואמי לצדק בהאג להוצאת צווים להפסקת הלחימה ברפיח, ואמר כי "העובדה שבית המשפט בהאג לא קשר בפסיקה שלו בין הפסקת הלחימה ברפיח להחזרת החטופים וזכותה של ישראל להגן על עצמה מפני טרור – היא מפולת מוסרית ואסון ערכי".

לדבריו, "את פסק הדין הזה ניתן וצריך היה למנוע. ממשלה שפויה ומקצועית היתה מונעת התבטאויות שרים מטורפות, עוצרת עבריינים ששורפים משאיות סיוע, ומקיימת עבודה מדינית שקטה ויעילה".

השר איתמר בן גביר, אמר לאחר הודעת בית הדין: "לצו של בית הדין האנטישמי בהאג צריכה להיות רק תשובה אחת – כיבוש רפיח, הגברת הלחץ הצבאי וכתישת חמאס, עד השגת הניצחון המלא במלחמה".

השר בצלאל סמוטריץ': "מי שדורש ממדינת ישראל להפסיק את המלחמה, דורש ממנה לגזור על עצמה להפסיק להתקיים – לא נסכים לכך. ההיסטוריה תשפוט את מי שעמד היום לצד הנאצים של חמאס דאעש".

משפחות חטופים מפורום "תקווה" התייחסו לצווים שהוציא בית הדין הבינלאומי לעצירת הלחימה ברפיח, ומסרו: "אנחנו דורשים מהממשלה ומקבינט המלחמה לדחות אותם על הסף. כל עוד יקירנו נמצאים בשבי חמאס, חייבים להמשיך את המלחמה ולהלום בחמאס בצורה הקשה ביותר. אנחנו רוצים את היקרים שלנו בבית וזה לא יקרה אם לא נמשיך את המלחמה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!