דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

סין מקיפה את טייוואן: "בוחנים יכולת השתלטות על האי"

משחתות סיניות מקיפות ביממה האחרונה את איי טייוואן ומקיימות תרגילים המדמים השתלטות על האיים | הצעד החריף מגיע בעקבות השבעת הנשיא החדש בטייוואן, שהצהיר כי לא ייכנע לתכתיבים סיניים

ספינת הקרב הטייוואנית מא-גונג DDG1805 (משמאל) משקיפה על המשחתת הסינית "שייאן DDG15'
(צילום: משרד ההגנה של טייוואן/AP)
ספינת הקרב הטייוואנית מא-גונג DDG1805 (משמאל) משקיפה על המשחתת הסינית "שייאן DDG15' (צילום: משרד ההגנה של טייוואן/AP)
אוריאל לוי

סין הודיעה הבוקר (שישי) כי היא מקיפה את טייוואן במטרה לבחון "אם הצבא שלה מוכן להשתלטות על האי". אתמול הזהירה סין את צבא טיוואן כי "ראשיהם ישברו ודמם יזרום" אם ינסו לבחון את יכולותיו של הצבא הסיני.

התמרונים הכוללים כוחות ימיים ואוויריים החלו אתמול, לאחר שסין הודיע כי בכוונתה להעניש את טייוואן בעקבות ההשבעה של נשיאה החדש לאי צ'ינג-טה בתחילת השבוע. "זה עונש על פעולות בדלניות, ואזהרה נגד התערבות זרה", מסרו הסינים.

הנשיא החדש לאי צ'ינג-טה ניצח בבחירות שנערכו בינואר לאחר שהבטיח לשמור על טייואן כמדינה ריבונית ולהמשיך את דרכה של קודמתו בתפקיד צ'אי אינג-וון שהתנגדה נחרצות לאיחוד עם השלטון הקומוניסטי בסין היבשתית. בבייג'ינג גינו בחריפות את נאום ההשבעה של לאי, שבו קרא לה לחדול מאיומים כלפי טייוואן והצהיר שעתיד האי ייקבע רק על ידי 23 מיליון תושביו.  

תרגיל ההשתלטות הסיני על טייוואן כחלק ממבצע "2024A – חרב משותפת" (צילום מסך מתוך שידורי הטלוויזיה הממלכתית הסינית)
תרגיל ההשתלטות הסיני על טייוואן כחלק ממבצע "2024A – חרב משותפת" (צילום מסך מתוך שידורי הטלוויזיה הממלכתית הסינית)

התמרון שנקרא בפי הסינים 'חרב משותפת – 2024A' נערך במצר טייוואן, סביב האי המרכזי וקבוצות איים שבשליטת טייוואן ליד החוף הסיני. גורם רשמי בטייוואן אמר לסוכנות הידיעות רויטרס, כי התמרון כולל הפצצות מדומה של כלי שיט.

חלק גדול מהספינות הסיניות הן ספינות טילים ומשחתות, בהן המשחתת 'שייאן DDG15', המסוגלת לשאת גם טילי שיוט. טייוואן גינתה את פעולותיה של סין, והעלתה את הצבא שלה לרמת כוננות גבוהה. 

סין מעולם לא שללה שימוש בכוח כדי לכבוש מחדש את טייוואן שנחשבה בעבר לחלק מהממלכה הסינית ומרבית תושביה הם סינים, שחלקם נמלטו מסין היבשתית בעקבות התנגדותם למשטר הקומוניסטי. בשנים האחרונות ארצות הברית מקיימת יחסים קרובים עם מדינת האי, ואף אישרה לאחרונה להעביר לה סיוע ביטחוני של כ-8 מיליארד דולר.

גורם ביטחוני בכיר בטייוואן אמר לרויטרס כי כמה מפציצים סינים ביצעו התקפות מדומות על כלי שיט סמוך לקצה המזרחי של תעלת באשי, המפרידה בין טייוואן לפיליפינים, תוך תרגול תפיסת "שליטה מוחלטת" באזורים ממערב לשרשרת האיים העוברת מיפן דרך טייוואן, הפיליפינים והדרומה לבורנאו, מול חופיה של סין.

משמר החופים של סין אמר בהצהרה קצרה כי ביצע ביום שישי "תרגילי אכיפת חוק" במים מזרחית לטייוואן. לפי ההודעה שפרסם התרגילים התמקדו באימונים על זיהוי, אזהרה וחסימה של כלי שייט, אותם כינה הגורם הטייוואני, "תרגילי הטרדה" , שגם כללו בדיקות מדומות של ספינות אזרחיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!