דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הלחימה בדארפור שוב מתקרבת לממדים של רצח עם

הלחימה בחבל דארפור שבדרום סודאן נמשכת כבר יותר משנה, כאשר רק עיר אחת נשארה בידי צבא המדינה | יועצת האו"ם למניעת רצח עם: יש פה סכנה לרצח עם הדומה לזה שאירע ברואנדה, אבל העולם מתמקד במלחמות באוקראינה ובעזה

אזרחים נמלטים מאזור הלחימה בדארפור, אוגוס 2023 (צילום: REUTERS/Zohra Bensemra)
אזרחים נמלטים מאזור הלחימה בדארפור, אוגוס 2023 (צילום: REUTERS/Zohra Bensemra)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הסכנה לרצח עם "דומה לזה שארע ברואנדה" גוברת בחבל דארפור שבסודן, אך תשומת הלב של העולם מתמקדת במלחמות באוקראינה ובעזה, כך מזהירה אליס ואירימו נדריטו, היועצת המיוחדת של מזכ"ל האו"ם למניעת רצח עם. "אנחנו רואים את כל הנסיבות להתפתחות של רצח עם", אמרה לתוכנית "ניוזדיי" של רשת BBC הבריטית.

לדבריה, אזרחים רבים נרדפים על רקע מוצאם האתני בעיר אל פאשר הנצורה בידי מיליציית RSF שאנשיה ביצעו את רצח העם בדארפור בתחילת המאה ה-21. נדריטו מסבירה שהלחימה בין צבא סודאן לכוחות המורדים התגברה באזור זה, ועל פי דיווחים של ארגון צדקה רפואי בעיר ב-10 הימים האחרונים נהרגו בה יותר מ-700 בני אדם.

אל פאשר היא העיר האחרונה בחבל דארפור שנותרה בידי צבא סודאן. הצבא נלחם בכוחות RSF כבר יותר משנה, במלחמת אזרחים שגבתה את חייהם של אלפים והובילה לעקירה של מיליונים מבתיהם, פחות משלוש שנים לאחר שנחתם הסכם שלום בין הרשויות הסודניות לכוחות המורדים.

תושב המקום איברהים אל-טייב אל-פאקי (47) אמר ל-BBC שאחותו נהרגה בתקיפה אווירית צבאית שהרסה את ביתו. עוד סיפר ל-BBC כי שלח את שלושת ילדיו לגור בביתו של סבם, אך גם הבית הזה הופצץ, והמשפחה חוסה כעת בהריסות הבית. "אין מקום בטוח באל פאשר כרגע", אמר.

המצב מתפתח לרצח עם "דומה לזה שארע ברואנדה ב-1994", אמרה נדריטו, בציטוט דו"ח של האו"ם על גורמי הסיכון המתגברים. "אני מנסה לזעוק לקהילה הבינלאומית שיפנו את תשומת לבם לסכסוך הספציפי הזה, אבל הקול שלי נבלע במלחמות אחרות – באוקראינה ובעזה" אמרה נדריטו.

ארגון "משמר זכויות האדם" (HRW) הביע לאחרונה חששות דומים מרצח עם אפשרי בדארפור. בדיווח של הארגון נטען כי טיהור אתני ופשעים נגד האנושות בוצעו נגד קהילות שאינן ערביות באזור על ידי כוחות RSF ובני בריתם הערבים. הארגון קרא להטיל סנקציות מידיות נגד האחראים לזוועות, כולל מנהיג RSF, מוחמד חמדאן דגאלו, הידוע בכינויו חמאדי.

ה-BBC מדווח כי קיים קושי גדול לעקוב אחר המתרחש באל-פאשר מכיוון שכל אמצעי התקשורת נותקו, וכוחות RSF מטילים מצור על העיר. בקרבות דומים שנערכו בשנה שעברה בג'נינה, עיר אחרת במחוז דארפור, נהרגו לפי האו"ם כ-15,000 בני אדם. ביוני האחרון, מושל מערב דארפור חמיס אבקר נהרג שעות לאחר שהאשים את ה-RSF בביצוע רצח עם. מנהיגי ה-RSF טוענים שהם אינם מעורבים במה שהם מתארים כ"סכסוך שבטי" בדארפור.

מלחמת האזרחים הנוכחית בסודאן פרצה בין הצבא למיליציית RSF ששיתפו בעבר פעולה במלחמתם נגד שבטים אפריקאים בחבל דארפור. בעשור הראשון של המאה ה-21 ביצעו הכוחות הללו רצח עם בחבל דארפור בו נרצח כחצי מיליון בני אדם, ועוד מיליונים נעקרו מבתיהם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!