דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ל' בסיון תשפ"ד 06.07.24
26.3°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 26.3°תל אביב
  • 25.0°חיפה
  • 26.8°אשדוד
  • 23.7°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 26.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

בתמיכת השרים: הצעות החוק שישוו את התנאים לכל יתומי 'חרבות ברזל'

החוק הקיים מבדיל בין יתום מהורה אחד ליתום משני הורים, דבר שהצעות החוק החדשות באות לתקן | אחת מהצעות החוק מתייחסת למצב שבו ליתום היה הורה יחידני

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בהר הרצל (צילום: דוד טברסקי)
יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל בהר הרצל. "נוצר מצב לא צודק, בו יתומים מסוימים זוכים לתמיכת המדינה, בעוד אחרים נותרים ללא כל תמיכה" (צילום: דוד טברסקי)
הדס יום טוב

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לתמוך בשלוש הצעות חוק הנוגעות להסדרת זכויותיהם של בגירים שהתייתמו משני הוריהם בעקבות מלחמת חרבות ברזל. החוקים עוסקים גם ביתומים שהתייתמו מהוריהם בעקבות פעולות איבה, וגם ביתומים ששכלו הורה שנפל במערכה בעת שירותו בכוחות הביטחון.  

נכון להיום, על פי החוק בישראל, יתום משני הוריו שאחד מהם נרצח בפעולת איבה, או נפל בשירותו הצבאי או במסגרת כוחות הביטחון, זכאי לתגמולים רק עד גיל 21. לעומת זאת, יתום משני הוריו, ששניהם נספו בפעולת איבה או בשירות הביטחון, זכאי לתגמול למשך כל חייו.

בנוסף, החוק לא מתייחס למקרים בהם אדם התייתם בעקבות האירוע מההורה היחידני שלו. מי שהתייתמו מהורה שנפל בשירותו בצה"ל והם מעל גיל 21, אינם מוכרים כיתומי צה"ל, בעוד יתום שהתייתם משני הוריו, כאשר לפחות אחד מהם נפל בעת שירותו, מקבל תגמול חודשי עד גיל 25. 

הצעת חוק אחת שבה החליטה ועדת השרים לתמוך, שהוגשה על ידי קבוצת ח"כים בראשות ח"כ משה סעדה (הליכוד), הינה גורפת, ומוצע בה לשלם קצבה ישירות ליתומים ולאחים שכולים למשך כל חייהם, מהרגע שאינם נסמכים על שולחן הוריהם, ולהכפיל את קצבת ההורה השכול.

הצעת חוק נוספת בנושא, שיזם ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), מציעה להשוות את התגמולים שמקבלים מי שהתייתמו משני הוריהם, בין אם שניהם נרצחו בפעולת איבה או נפלו בעת שירותם, ובין אם אחד מהם (משמע, שבעקבות נפילת הורה אחד התייתמו משני ההורים, או נשארו ללא תמיכה הורית כלל, כי אותו הורה היה הורה יחידני). "בעקבות מלחמת חרבות ברזל נוצר מצב לא צודק, בו יתומים מסוימים זוכים לתמיכת המדינה, בעוד אחרים נותרים ללא כל תמיכה", נכתב בהצעה, בה החליטה אתמול (ראשון) הוועדה לתמוך.  

בהצעת החוק האחרונה בנושא, שהגישו שורה ארוכה של ח"כים מהאופוזיציה והקואליציה בראשות ח"כ מתן כהנא (המחנה הממלכתי), מוצע לתקן את החוק הנוגע ליתומים של חללי צה"ל וכוחות הביטחון, כך שמי שהתייתם מהורה שנפל בעת שירותו, יוגדר יתום צה"ל למשך כל חייו, גם אחרי גיל 21, אולם הזכאויות ישתנו ויוגבלו בהתאם לגיל ולצרכים של כל יתום.

בחוק מוצע, בין השאר, שהתגמולים למי שהתייתם משני הוריו, כאשר לפחות אחד מהם נפל בעת שירותו, יתקבלו עד גיל 40, וכן מוצעים תגמולים חודשיים לשם פיתוח אישי עד לגיל 30, מענקים מיוחדים כמו מענק נישואין ומענק דיור, הטבות רפואיות והטבות בשירותי הרווחה, הכשרות מקצועיות וכן אפשרות לבחינת מתן תגמול חודשי בסך 3,259 שקל ללא מגבלת גיל במידת הצורך. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!