דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי י"א בתמוז תשפ"ד 17.07.24
27.1°תל אביב
  • 21.1°ירושלים
  • 27.1°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 28.0°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 24.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

ניר יצחק מחפשים בית זמני: "רוצים להישאר כקהילה ולא להתפזר"

בקיבוץ קיבלו הודעה לפיה מ-1 בספטמבר לא יוכלו להישאר במלון | לדברי גורמים בקיבוץ, שמרחקו מרפיח כ-3 ק"מ בלבד, עדיין מתנהלת לחימה עצימה סמוך לביתם

ניר יצחק (צילום: ניר ודל, ויקיפדיה)
ניר יצחק (צילום: ניר ודל, ויקיפדיה)
מאיה רונן

קהילת קיבוץ ניר יצחק פרסמה מודעת חיפוש אחר בית זמני בדף הפייסבוק שלה, לאחר שחברי הקיבוץ קיבלו אתמול הודעה לפיה תקופת ההכרה הרשמית בהם כמפונים תסתיים ב-1 בספטמבר.

רוב חברי הקיבוץ שוהים מאוקטובר במלון 'יוספלאש' בקיבוץ אילות שבערבה. משמעות ההודעה היא שמ-1 בספטמבר לא יוכלו להמשיך ולשהות במלון במימון המדינה. לדברי גורמים בקיבוץ, שמרחקו מרפיח כ-3 ק"מ בלבד, עדיין מתנהלת לחימה עצימה סמוך לביתם, והמקום עוד לא בטוח דיו לחזרה למגורים.

חברי הקהילה מחפשים כעת מקום מגורים זמני לכ-40 משפחות, לשנת הלימודים הקרובה (תשפ"ה), שיאפשר להם להישאר כקהילה ולא להתפזר עד שיוכלו לשוב לביתם בבטחה. בפוסט שפרסמו נכתב: "אנחנו קהילה שמחה ומגובשת. נשמח לתרום ולהשתלב בכל קהילה שתפתח את דלתותיה בפנינו".

בקהילת ניר יצחק ממתינים לתשובות ממנהלת תקומה לגבי מעמדם אחרי 1 בספטמבר, אבל מדגישים: "מנהלת תקומה תומכת בנו וקשובה לצרכינו. אנו סומכים על המנהלת שתמשיך להיות קשובה, ומנסים לדייק עבורנו ועבורם את הצרכים שלנו כקהילה". יחד עם זאת, הם כותבים, "עלינו לקחת את גורלנו בידינו, ולמצוא אופק כבר עכשיו, כדי שנוכל לתת מענה למקומות העבודה שלנו ולרישום ילדינו במסגרות החינוך."

לפי סקר שנערך בקרב תושבי הקיבוץ, 50% מהם עדיין חוששים לחזור לביתם. בקרב המשפחות הצעירות החשש מורגש במיוחד, כל עוד נמשכות הלחימה ברצועת עזה והפגזת היישובים צמודי הגדר.

ממנהלת תקומה נמסר בתגובה: "אנו עומדים בקשר רציף עם קהילת ניר יצחק, ובהתאם לתיאום עם גורמי הביטחון, הביאה להארכת שהות הקהילה בבית המלון עד 1 בספטמבר. נמשיך לייצר פתרונות לקהילת ניר יצחק וליתר קהילות החבל גם אחרי 1 בספטמבר, בהתאם לצרכיהן, בתיאום מלא עם משרדי הממשלה ומערכת הביטחון".

מזכיר התנועה הקיבוצית ליאור שמחה: "שיקום מוצלח של קיבוצי העוטף מצריך אורך רוח, רגישות רבה והמון סבלנות. אסור לכפות שום דבר על הקיבוצים שעברו טבח וטראומה. השיקום הפיזי, הקהילתי והחברתי של כל קיבוץ יהיה שונה בקצב, בצרכים, במענים. אני מאמין שחוסנן של קהילות הנגב המערבי יבוא לידי ביטוי גם בתהליך השיקום והחזרה הביתה, אולם זה יקרה בזמן המתאים והנכון להם. עוד נחזור לקיים משקים יצרניים  וקהילות רב-דוריות משגשגות."

קיבוץ ניר יצחק ספג מכה קשה ב-7 באוקטובר. מחבלים שחדרו לקיבוץ מאנשיו וחטפו ארבעה מהם לעזה. שלושה מתוך ארבעת החטופים נרצחו, וגופותיהם מוחזקות בעזה.

דלת מרפסת בניר יצחק שספגה יריות במתקפת חמאס (צילום: Lisahy, ויקיפדיה)
דלת מרפסת בניר יצחק שספגה יריות במתקפת חמאס (צילום: Lisahy, ויקיפדיה)

גם בקיבוצים זיקים ומפלסים המצב דומה. לאחר שנדרשו לחזור לביתם ב-7 ביולי, שלחו חברי זיקים מכתב אל מנהלת תקומה בבקשה להמשיך את מימון הפינוי לפחות עד חודש ספטמבר. במכתב ציינו שאין בכוונתם לחזור לקיבוץ ביולי, נוכח התחדשות הלחימה בצפון הרצועה ושיגורי הרקטות לעבר יישובי העוטף. "אין לנו כל עניין להחזיר את ילדינו המצולקים למציאות כזאת אחרי שהצליחו להחלים מעט מאירועי השבעה באוקטובר", נכתב.

עוד כתבו בזיקים: "לאור חוסר מוכנות לאבטחת חוף זיקים מפני חדירות, והמשך מסיבי של קולות המלחמה שנשמעים היטב ביישובנו לאורך כל שעות היממה, אנו חשים כי תאריך סיום הפינוי של תושבי הקיבוצים אינו עומד בהלימה עם המציאות".

חוף זיקים לאחר 7 באוקטובר (צילום: דבר)
חוף זיקים לאחר 7 באוקטובר (צילום: דבר)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!