דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

19 תלמידים בכיתה, מעבר לחמישה ימי לימוד בשבוע: אלו המלצות הוועדה לשילוב תלמידי החינוך המיוחד

הוועדה בראשות פרופ' עמוס שפירא הגישה את המלצות הביניים שלה לשר החינוך יואב קיש, שהודיע שיפעל ליישומן | ההמלצות כוללות גם הגברת השילוב תוך הכשרה רציפה למורים ושילוב לקחים מהעבר, והצבת החינוך לגיל הרך בראש סדר העדיפויות

שר החינוך יואב קיש (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
שר החינוך יואב קיש (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ועדת שפירא, שדנה בחינוך בראי החינוך המיוחד, הציגה היום (שלישי) את מסקנות הביניים שלה, בהן הקטנת הכיתות בבתי הספר היסודיים מ-26 ילדים ל-19 ילדים בממוצע, מעבר לחמישה ימי לימוד, מיקוד אסטרטגי בבני 6-3 וגמישות ניהולית.

עיקרי מסקנות הביניים:

  • מיקוד אסטרטגי של משאבים בחינוך לגיל הרך – "היפוך הפירמידה"
  • הגברת השילוב של תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הכולל באמצעות הכשרה רציפה של צוותי הוראה תוך הפקת לקחים מהעבר; שיפור סביבת העבודה של המורה באמצעות הקטנה דרמטית של גודל הכיתות לכ-19 תלמידים בממוצע; והקטנת הכיתות בלי ליצור ביקוש נוסף למורים, משאב שנמצא במחסור גם בימים אלה
  • קיצור שבוע הלמידה לחמישה ימים ויישום פתרונות במקומות הנדרשים
  • גמישות ניהולית בראייה מקומית

"המשרד מאמץ את מסקנות הוועדה, והוריתי למנכ"ל להקים צוות משרדי לבניית תוכנית ליישום המסקנות", אמר שר החינוך יואב קיש. "ייתכן שיהיה פיילוט ברשות מקומית בשנת הלימודים הבאה". מסקנות הוועדה נוגעות לתלמידים מגיל 3 עד חטיבת הביניים.

"המגבלה התקציבית שלנו היא כוח האדם שכרגע קיים במערכת מצד אחד, אך מצד שני תהיה גדילה תקציבית שנובעת ממספר התלמידים הגדל בחינוך המיוחד", אמר קיש. "עם הנתונים האלו אנחנו צריכים לבנות תמונה הנגזרת מהמודל היישומי של הוועדה ולהציג לאוצר".

ראש הוועדה עמוס שפירא: "ההבנה העיקרית של הוועדה הייתה שמספר התלמידים הזכאים לשירותי החינוך המיוחד גדל דרסטית מדי שנה, ומאחר שמערכת החינוך הרגילה לא יכולה לתת מענה לתלמידים אלו, ההורים בוחרים, וזכות הבחירה צריכה להישאר שלהם, במסגרות המופרדות לחינוך המיוחד. בחירה זו יוצרת עומס על מסגרות אלו, ולכן התיקון הוא בשיפור מערכת החינוך הכללית ולא בחינוך המיוחד המופרד.

"לכן הוועדה לא עוסקת בבעיות של החינוך המיוחד המופרד. אני יודע בתור ראש אלו"ט לשעבר כמה זה בעייתי שילדים עם אוטיזם יכולים לנסוע 40-30 דקות בהסעה לבית הספר, אבל בראייה כוללת יותר ושל כלל הגורמים מארגוני מורים ואנשי חינוך בשטח ועד עמותות שונות והשלטון המקומי, אלו בעיות שהפתרון שלהן תלוי בפיתוח מערכת החינוך הרגילה".

הקטנת הכיתות, צמצום שעות הלימוד וביטול יום שישי

"לא המצאנו את הגלגל", אמר שפירא. "גם ראשי ארגוני המורים, יפה בן דויד ורן ארז, מסכימים שהקטנת הכיתות תקל על המורים ועל התלמידים. אנחנו מקווים שהמודל שאנחנו בונים יוביל לשינוי דרסטי ולא קוסמטי. מלבד הקטנת גודל הכיתות, הוועדה ממליצה לצמצם את שעות הלימוד ולבטל את יום שישי. כתמיכה להמלצות אלו מובאים נתונים המראים כי ישראל נמצאת במקום השלישי ב-OECD בדירוג הצפיפות בכיתות, ועם 918 שעות לימוד שנתיות, לעומת ממוצע של 805 שעות ב-OECD. "מורה אמר לי שהוא מעדיף ללמד פחות שעות בכיתה של 22 תלמידים מאשר ללמד הרבה שעות 30 תלמידים בכיתה", אמר שפירא, "אבל אנחנו מבינים שנצטרך להתאים את מנגנון השכר לצוות החינוכי".

קיש: "לא יהיה שום שינוי בלי אישורם של ארגוני המורים".

"מורה אחת אמרה לי שמערכת החינוך יוצרת חצי מהלקויות וההפרעות, ואני מסכים איתה", אמר שפירא. "אנחנו צריכים להשקיע בבניית היסודות כדי שהבניין יהיה טוב יותר". שפירא הבהיר כי גיל לידה עד שלוש אינם כלולים במסקנות, אף שהם חלק ממערכת החינוך. ההתמקדות כוללת הכשרה של הצוותים החינוכיים, הקטנה של מספר הילדים בכיתת גן ושינוי המבנה הארגוני באשכולות הגנים.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!