דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
27.3°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 27.3°תל אביב
  • 27.3°חיפה
  • 27.9°אשדוד
  • 25.9°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 28.0°טבריה
  • 24.5°צפת
  • 27.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

לקראת אישור סופי: הגדלת הקצבה לפדויי שבי והרחבת הסיוע לחטופי 7 באוקטובר ששבו

ועדת העבודה והרווחה אישרה לקריאה שנייה ושלישית תיקון חקיקה שיגדיל את הקצבה החודשית ב-2,000 ש"ח בחודש, וכן מענק של 50 אלף שקלים, תו נכה, טיפול רפואי ל-3 שנים ו-50% נכות נפשית

פרננדו מרמן ולואיס הר במפגש עם משפחותיהם במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לאחר חילוצו משבי חמאס (צילום: דובר צה"ל)
פרננדו מרמן ולואיס הר במפגש עם משפחותיהם במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, לאחר חילוצו משבי חמאס (צילום: דובר צה"ל)
הדס יום טוב

ועדת העבודה והרווחה אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית תיקון שיאפשר תוספת של 2,000 ש"ח לקצבה החודשית של פדויי שבי. עוד נקבע שחטופי 7 באוקטובר ששוחררו יהיו זכאים בנוסף גם למענק הסתגלות של 50,000 שקלים, תו נכה לשנה, מימון טיפול רפואי מלא ל-3 שנים והכרה אוטומטית וקבועה של 50% נכות נפשית.

הוועדה בראשות ח"כ ישראל אייכלר אישרה לקריאות שניה ושלישית הצעת חוק ממשלתית, אליה מוזגה גם הצעת חוק פרטית של חברי הכנסת יצחק קרויזר, גלעד קריב וולדימיר בליאק, המשפרת את המענים לפדויי שבי בכלל, ולחטופי ה-7 באוקטובר ששוחררו בפרט.

על פי הצעת החוק, תגדל משמעותית הקצבה החודשית של כלל פדויי השבי, שעמדה היום עד 1,300 שקלים בחודש, ותעמוד על 3,300 שקלים בחודש. בנוסף, חטופי ה-7 באוקטובר ששוחררו או ישוחררו בעתיד יהיו זכאים למענק הסתגלות חד פעמי על סך 50,000 שקלים, תו נכה למשך שנה וכן הכרה אוטומטית של 50% נכות נפשית בשל הפרעה בתר־חבלתית (PTSD), לרבות כל הזכויות וההטבות הניתנות בגינם.

בדיון היום נידונה בהרחבה סוגיית ההכרה במחלות הנובעות מתקופת השבי, לאחר שחלק ממשתתפי הדיון הביעו חשש מהצורך המוגדר בחוק להוכחת קשר סיבתי ישיר בין המחלה לתקופת השבי, בשל היעדר מחקרים ומידע רפואי מספק בנושא. לדרישת הוועדה וחברי הכנסת הסכימו משרדי הממשלה והביטוח הלאומי להכניס לחוק הוראת שעה לשלוש שנים, שתגדיר מימון רפואי מלא לטיפולים שאינם בסל הבריאות או בביטוח הרפואי שניתן לשבים מטעם הארגון היציג. בנוסף, ציינו נציגי משרד הבריאות והביטוח הלאומי כי לרופאים בוועדות הרפואיות יינתן שיקול דעת נרחב לקביעת קשר בין מחלה לשבי, על פי המידע שיש בידם אודות תנאי השבי מחד ואודות המחלה מאידך, ללא קשר להוכחת קשר ישירה וכן כי תינתן הנחייה ברורה להקל על ההליכים הנדרשים להכרה בשבים.

עוד צוין בדיון כי חיילים ואנשי קבע יטופלו תחילה על ידי צה"ל ויקבלו את הזכויות הנ"ל החל מיום שחרורם משירות.

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) הדגיש בדיון כי הזכויות המפורטות אינן פוגעות בזכותו של אדם לקבל הכרה נוספת למה שהוגדר בחוק ואמר: "זו זכות גדולה להעביר את החוק הזה. במהלך הדיונים הצלחנו לשפר ולדייק את החקיקה, להגדיל משמעותית את המעטפת הכלכלית החודשית והמענק החד פעמי וכן לוודא שיינתן מענה רפואי זמין ומלא לשבים. אנחנו מודים לכלל המעורבים וכעת נישא תפילה שכולם ישובו בהקדם ויזכו לכל המענים הנדרשים להם".

מירב לשם גונן, אמה של החטופה רומי גונן: "החטופים ששוהים שם במנהרות לא נחשפים לשמש ורק לזה יש פגיעות גופניות נרחבות, לצד סיכונים רבים נוספים. אני תוהה האם מישהו מאיתנו באמת יכול להבין איך הם יחזרו, מה יקרה להם ועם מה יצטרכו הם להתמודד, מעבר להיבט הנפשי".

אסתר בוכשטב, אמו החטוף יגל בוכשטב: "צריך לזכור שהם עדיין שם וקודם כל צריך להחזיר אותם הביתה".

אורי אהרנפלד, עמותת ערים בלילה המייצגת חיילי צה"ל שהיו בשבי האויב הלין על ההפרדה בחוק בין פדוי שבי ממלחמות קודמות לחטופי ה-7 באוקטובר: "אני מודה על כך שאתם דנים בחוק הזה לפני שהם חוזרים, בתקווה שישובו במהרה. לנו לקח 30 שנה לקבל הכרה. אבל למה אתם מפרידים בינינו וביניהם? כולנו פוסט טראומטיים ואתם שוב גורמים לנו לאותה הרגשה שחיינו איתה שנים רבות. מה שונה השיבה שלהם משלנו? בעצם ההפרדה הזאת המדינה דורכת עלינו פעם נוספת ורומסת את הכבוד של פדויי השבי".

איתמר גרף, סמנכ"ל תכנון, משרד הביטחון השיב: "ב-7 באוקטובר נחטפו אזרחים מביתם, חיילים שלא היו בקרב. לכן קשה לעשות את החיבור עם יתר פדויי השבי. בגלל גודל האוכלוסייה והמגוון מצאנו לנכון למצוא עבורם פתרון כולל אבל אבל לא ניתן להחיל אותו על כל פדויי השבי. אנחנו חייבים לאנשים האלה לא פחות אבל מדובר בקבוצה מאוד גדולה ומגוונת, הכוללת גם לוחמי מחתרות מלפני קום המדינה. הגענו להבנה ביחד עם 'ערים בלילה' לגבי מסלול ירוק לכל מי שעדיין לא הוכר כפוסט טראומטי. אנחנו לא יכולים להבטיח את התוצאות אבל מבטיחים תהליך קצר ומהיר. לפי המידע שקיבלנו יש כ-80 אנשים שהגישו בקשות בעבר וקיבלו פחות מ-50% נכות. אנחנו נפרסם וננסה להגיע לכל האנשים".

שי סומך, ממשרד המשפטים, הוסיף: "פדויי שבי הם לא קבוצה הומוגנית. לחטופי ה-7.10 יש מאפיינים ייחודים אל מול היתר. מדובר בחטיפה ולא בשבי ותנאי השהייה הם אחרים. לא כולם גברים. יש נשים, ילדים וקשישים ויש פגיעות אחרות בבני משפחה נוספים שנחטפו או נרצחו, רבים מהם לא יכולים לחזור לבתיהם או לאזור מגוריהם. לכן ברמה המשפטית זו אבחנה שהיא אפשרית". אורי אהרנפלד, עמותת ערים בלילה השיב לדברים: "אני הייתי תלוי עם רגליים למעלה וראש למטה, אפשר לכמת את זה לסבל של מישהו? כל מה שמניע את המערכת הזאת זה כסף. אתם שוב רומסים את הכבוד של פדויי השבי ממלחמת יום כיפור בהפרדה הזאת והסיבה היא כסף".

יו"ר הוועדה אייכלר קבע כי הוועדה תקיים בעוד חודשיים דיון ייעודי לנושא הטיפול בפדויי השבי ממלחמות קודמות, לבחון כיצד קידם משרד הביטחון את הטיפול במי מהם שלא קיבלו עד כה הכרה של 50% נכות נפשית לפחות". ח"כ גלעד קריב הוסיף: "אם תוך חודשיים לא יהיה מאמץ לסיים את זה, אני מתכוון להניח הצעת חוק פרטית שתקבע שכל פדוי שבי שקיבל בעבר הכרה כלשהי יראו אותו כאילו יש לו 50% נכות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!