דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

דרום אפריקה בוחרת: מפלגת השלטון צפויה לאבד את הרוב לראשונה מסיום האפרטהייד

המפלגה איתה התמודד לפני 30 שנה נלסון מנדלה, ה-ANC, צפויה לקבל פחות מ־50% מהקולות ולהזדקק להקמת קואליציה כדי לאפשר לנשיא סיריל רמפוזה להמשיך בתפקידו | על סדר היום של הבוחר: אבטלה של 32%, פשע משתולל, הפסקות חשמל והיחס למלחמה בעזה

אחת הקלפיות בבחירות בדרום אפריקה (צילום: REUTERS/Nic Bothma)
אחת הקלפיות בבחירות בדרום אפריקה (צילום: REUTERS/Nic Bothma)

הקלפיות בבחירות בדרום אפריקה נפתחו הבוקר (רביעי), שלושה עשורים אחרי שגיבור המלחמה נלסון מנדלה סיים את שלטון האפרטהייד במדינה. לראשונה עשויה להתחולל תפנית היסטורית כשהסקרים מראים כי הדומיננטיות המוחלטת של מפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני (ANC) עומדת להסתיים.

במוקד סדר היום עומדים כעס ותסכול של רבים מהבוחרים על האבטלה, העוני והשחיתות. אם תצנח ה-ANC לראשונה אל מתחת לרף של 50%, שאִפשר לה עד כה לשלוט לבדה, ואם התחזית הזו תתממש לא תהיה לה ברירה אלא להקים קואליציה עם לפחות אחת מהמפלגות שמתמודדות לצדה. בבחירות הקודמות, ב-2019, זכתה ה-ANC ב-57.5% מהקולות. מנהיגה בן ה-71 הוא סיריל רמפוזה, נשיאה הנוכחי של דרום אפריקה.

נשיא דרא"פ סיריל רמפוסה (צילום: REUTERS/Rogan Ward)
נשיא דרא"פ סיריל רמפוסה (צילום: REUTERS/Rogan Ward)

משמאל ל-ANC נמצאת מובילת האופוזיציה הראשית בדרום אפריקה, מפלגת המרכז "הברית הדמוקרטית" (DA). בבחירות הקודמות היא קיבלה 20% מהקולות, וגם כעת היא ניצבת במקום השני, אך כמעט ללא שינוי משמעותי בכוחה בסקרים.

המפלגה מנסה להתנער מתדמיתה ככזו המייצגת את המיעוט הלבן הפריבילגי, ומנהיגה הוא ג'ון סטינהייזן בן ה-48.

יו״ר מפלגת ה-DA בדרום אפריקה ג'ון סטינהייזן מצביע בבוקר הבחירות (צילום: REUTERS/Alaister Russell)
יו״ר מפלגת ה-DA בדרום אפריקה ג'ון סטינהייזן מצביע בבוקר הבחירות (צילום: REUTERS/Alaister Russell)

המפלגה השלישית בגודלה, "לוחמי השחרור הכלכליים" (EFF), היא מיליטנטית ומרקסיסטית, ולמנהיגה הכריזמטי ג'וליוס מלמה יש היסטוריה ארוכה של אמירות גזעניות נגד לבנים.

למשל, ב־2016 אמר בנאום: "אנחנו לא קוראים לשחיטה של לבנים, לפחות לא כרגע". המפלגה תומכת בהפקעה של אדמות בבעלותם של לבנים והלאמה של מכרות ותעשיות שונות. היא נחשבת לפרו פלסטינית אפילו יותר ממפלגת השלטון.

מנהיג מפלגת ה-EFF בדרום אפריקה ג׳וליוס מלמה (צילום: REUTERS/Alet Pretorius)
מנהיג מפלגת ה-EFF בדרום אפריקה ג׳וליוס מלמה (צילום: REUTERS/Alet Pretorius)

אף שדרום אפריקה נחשבת למדינה המפותחת ביותר ביבשת ולכלכלה הגדולה ביותר בה היא סובלת מבעיות קשות: שיעור האבטלה עומד על 32%, יותר מחצי מתושביה חיים בעוני, והיא סובלת מהפסקות חשמל תכופות ומליקויים קשים בתשתיות כמו כבישים, מערכות ביוב ובתי ספר. היא מתמודדת גם עם שיעורים גבוהים של פשיעה אלימה הכוללת חטיפות, גניבות ומקרי רצח ואלימות רבים ברחובות, ועם שחיתות בצמרת השלטון.

באספה הלאומית של דרום אפריקה יש 400 מושבים, וכמו בישראל הם מתחלקים בין המפלגות השונות לפי מספר הקולות שקיבלו. פירוש הדבר הוא שכדי להשיג רוב דרושים למפלגה או לקואליציה 201 מושבים, והם מאפשרים לה לאחר מכן לבחור את הנשיא.

ה-ANC, יצוין, היא אותה מפלגה שממשלתה הובילה בחודשים האחרונים את התביעה נגד ישראל בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג בדרישה לעצור את המלחמה בעזה, בטענה ל״רצח עם״ שמתבצע בפלסטינים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!