דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גאווה

"כשבעולם להט"בים צועקים נגדנו, מצעד גאווה בירושלים זה הכי מתבקש בעולם"

מצעד הגאווה בירושלים יוצא לדרך בפעם ה-22, והשנה בסימן הצדעה לחיילים להט"בים וקריאה לשחרור החטופים

אור קליין: "כבמיוחד בתור מילואימניקית, חשוב לי להראות שאנחנו השפויים שנותנים ומאפשרים מקום לכל אחד במדינה, ולא הפוך" (צילום: אלבום פרטי)
אור קליין: "כבמיוחד בתור מילואימניקית, חשוב לי להראות שאנחנו השפויים שנותנים ומאפשרים מקום לכל אחד במדינה, ולא הפוך" (צילום: אלבום פרטי)
יהל פרג'

בסימן הצדעה לחיילים וחיילות להט"ב ובקריאה לשחרור החטופים, מצעד הגאווה בירושלים יתקיים היום (חמישי) בפעם ה-22, תחת אבטחה משטרתית קפדנית. הכותרת שנבחרה השנה לאירוע הפותח את אירועי הגאווה בישראל היא BORN TO BE FREE (נולד להיות חופשי), וכמו אירועים ציבוריים רבים מאז השבעה באוקטובר – גם המצעד הירושלמי, שתמיד היה סולידי ופוליטי יותר, יהיה השנה צבוע כולו ברוח התקופה.

"כל שנה המצעד, שהוא לא ממש חגיגה בירושלים, הוא הצהרה, והשנה, ואני אומרת זאת כמפונה ומילואימניקית שהתנתקה מהקהילה שלה בחודשים האחרונים, זו תקופה שכדאי להיות ביחד. האפשרות לחגוג את מי שאנחנו ומי שאנחנו נלחמים להיות – זה סופר חשוב", אומרת ל'דבר' אור קליין (29), שעסוקה בהיערכות לגיוס למילואים ולא תוכל להשתתף השנה במצעד. קליין הייתה במילואים 4 וחצי חודשים אחרי השבעה באוקטובר, וכעת יוצאת לסבב נוסף.

קליין יצאה מהארון לפני שנתיים כאישה טרנסית, ועבורה המצעד הירושלמי היה תמיד מגדלור של אפשרות להיות מי שהיא. "אני זוכרת שחזרתי לבית של ההורים בישוב פסגות אחרי המצעד לפני שנתיים, והם אמרו 'אתה כזה?'. מורכבות שלמה. אני טרייה בקהילה ובשנה שעברה הגעתי כאישה זה היה חיבור נוסף למצעד ולקהילה ותחושה אחרת לגמרי, והתייחסות אחרת לגמרי מהסביבה הירושלמית".

קליין משמשת כעוזרת שלישה בגדוד שריון, בו לדבריה ההתייחסות ליציאתה מהארון היתה "מדהימה ממש". היא נאלצה גם לטפל בנפגעים שהיו לגדוד במהלך חודשי המלחמה. "כשהקהילה הלהט"בית בכל העולם צועקת נגדנו, לצעוד עכשיו בירושלים זה הכי מתבקש בעולם. במיוחד בתור מילואימניקית, חשוב לי להראות שאנחנו השפויים שנותנים ומאפשרים מקום לכל אחד במדינה, ולא הפוך". בנוסף לשירות המילואים שלה, קליין היא גם עקורה מביתה שבקריית שמונה, שם היא חיה בשנתיים האחרונות לצורך לימודי האדריכלות שלה במכללת תל-חי. "החוויה של לצעוד בירושלים, עיר מורכבת מכל-כך הרבה דברים, זה סוג של הפגנה, הפגנת נוכחות של אנחנו פה בכדי להישאר, בצורה הכי מכבדת את האחר שלא מכריחה ולא פוגעת, אלא פשוט להיות נוכחים בעיר שלנו".

 

בבמה בפתיחת המצעד בגן הפעמון ינאם יו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, לצד הרבה תמר אלעד אפלבאום – רבת ״קהילת ציון״ והרב עודד מזור, רב ״קהילת כל הנשמה״. ב-17:00 תצא לדרך הצעידה בה יהיו גושים של מטה החטופים הירושלמי, אוהדי הפועל ירושלים – הקבוצה אותה אוהד החטוף הרש גולדברג פולין. בנוסף, במצעד יצעד גוש ייעודי לזכרו של רס"ן שגיא גולן ז"ל תחת הכותרת "שוויון בחיים", אליו נרשמו כבר מאות צועדות וצועדים. בבית הפתוח בירושלים יחלקו לצועדות ולצועדים צמידי זיהוי צהובים במקום, וקוראים לצעוד באופן שלוקח בחשבון את רגישות התקופה, ובקריאה להחזרת החטופים.

מסלול מצעד הגאווה 2024 בירושלים
מסלול מצעד הגאווה 2024 בירושלים

את עצרת הסיום במצעד, תנחה השנה שיר ראובן. ישתתפו וישאו דברים: עומר אוחנה (שאיבד את ארוסו, רס"ן שגיא גולן ז"ל, בקרב על קיבוץ בארי), נציגים ממשפחות החטופים, שילה ויינברג, יו"ר עמותת "טרנסיות ישראל" וחברת המועצה הטרנסית הראשונה בישראל. בצד האמנתי יופיעו הזמר דוד לביא, הפייטן הירושלמי נריה רפאל כנפו, והדרגיסטים פלואיד סנאו וקימברלי סוואן.

בבית הפתוח אומרים כי למצעד השנה ישנה חשיבות מיוחדת עבור הקהילה שכן קבוצות מיעוט נפגעות יותר במצבי חירום. לדבריהם, השפעות המצב מורגשות במספר הפונים לשירותים הפסיכו-סוציאליים, בהסתגרות והיעלמות של חברות וחברי קהילה, בהשלכות על מילואימניקים שחוזרים מתקופות ארוכות בשטח, בקרב הציבור המזרח ירושלמי שמרגיש ניכור הולך וגדל ועוד. על כן למצעד, בהיותו מפגן של כוח, עוצמה, וניסיון משותף לדמיין עתיד טוב יותר – יהיה כוח מרפא, מעצים ומחייה עבור הקהילה.

הערכות משטרת ישראל לקראת המצעד כוללת כאלפיים שוטרים של מחוז ירושלים ולוחמי מג״ב גלויים וסמויים, בסיוע כוחות תגבור ומתנדבים, שיפעלו לאורך ציר הצעדה, בשטחי הכינוס וברחובות הסמוכים, לשמירה על ביטחון המשתתפים, שמירת הסדר הציבורי והכוונת התנועה.

המצעד יצעד השנה בתמיכת הקרן החדשה לישראל, לייטריקס, האגף לצדק חברתי ושוויון מגדרי בהסתדרות העובדים, ושותפים נוספים לערכי המצעד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!