דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

יבול הפירות צפוי לגדול השנה למרות המלחמה

שטחי חקלאות רבים הפכו לאזורי לחימה, אבל השיפור באזורים אחרים מפצה על הירידה | בענף הענבים צפויה ירידה משמעותית

מטע דובדבנים צעירים במטע רמת מגשימים, תל פארס (צילום: מו"פ צפון)
מטע דובדבנים צעירים במטע רמת מגשימים, תל פארס (צילום: מו"פ צפון)
מאיה רונן

למרות המלחמה, המחסור בידיים עובדות והשפעות שינויי האקלים, במשרד החקלאות צופים שיבול פירות הקיץ השנה יהיה גדול מהממוצע. הפרי בו צפויה הפגיעה המשמעותית ביותר הוא ענבי המאכל, בעיקר בגלל ענייני אקלים ולא בגלל המלחמה.

מסקירה ענפית שערך המשרד עולה שיבול הנקטרינה, האפרסק, השזיפים והמשמשים עלה השנה בצורה משמעותית. ביבול האגסים והתפוחים, לעומת זאת, צפויה ירידה קלה אבל לא צפוי מחסור על המדפים. יבול ענבי המאכל יהיה נמוך משמעותית ביחס לשנים קודמות. המחסור אמנם לא יורגש בצורה משמעותית על המדפים, אבל מגדלי ענבי המאכל חוששים ממיעוט פרי עקב מחסור במנות קור.

הלחימה המתמשכת בצפון מגבילה את הגישה לשטחים חקלאיים רבים שנמצאים באזורי לחימה במרחק 2-0 ק"מ מהגבול וחשופים לתקיפות חיזבאללה. 77% משטחי גידול הפירות הנשירים בישראל, שכוללים  נקטרינה, אפרסק, שזיפים, משמשים, תפוחים, אגסים ודובדבנים, נמצאים באזור הגליל-גולן. החקלאים מנועים מלהיכנס לחלק משטחי המטעים במטולה ובקיבוצים הצמודים לגבול, ותנועתם מוגבלת עקב הנחיות הביטחון.

לכך נוסף מחסור חמור בעובדים לטיפול בשטחים שהגישה אליהם מותרת, שגורם לעלייה בעלויות הקטיף. לפגיעה ברציפות הטיפול השוטף והמיטבי במטעי הפירות שכולל פעולות גיזום, הדברה, דילול, דישון וקטיף מאוחר יש השפעה ישירה על כמות היבול ועל גודל ואיכות הפרי.

בשבועות האחרונים ערכו מדריכי שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות סקירה כוללת של מטעי הפירות, במטרה להעריך על בסיס הנתונים בשטח את מצבם נוכח המלחמה ואת היבול הצפוי ביחס לצפי הביקוש המקומי.

מממצאי הסקירה משתקפת עלייה בכמות היבול במטעי פירות הקיץ (נקטרינה, אפרסק, שזיפים ומשמשים) ביחס ליבול השנתי הממוצע. לפי הערכת המשרד לא צפוי מחסור בשווקים, בהנחה שניתן יהיה לקטוף את היבול. עדיין מוקדם להעריך סופית את כמות היבול בזנים המאוחרים, שמבשילים לשיווק לקראת סוף הקיץ. משמש משווק בין אפריל לתחילת יולי וצפויה עלייה של 7% ביבול ביחס לממוצע. אפרסקים ונקטרינות משווקים בין אפריל לאוקטובר, שזיפים משווקים מיוני עד אוקטובר. בשלושת הפירות הללו צפויה עלייה של 13%-14% ביבול, שלפי ההערכות תחפה על הפרי שלא ייקטף במטעים הצמודים לגבול.

על פי הערכת משרד החקלאות, יבול התפוחים והאגסים צפוי להיות נמוך בכ-10% לעומת הממוצע, שכן כ-20% משטחי התפוחים ו-11% משטחי האגסים ממוקמים באזורי לחימה בצפון (2-0 ק"מ מהגבול). במשרד מעריכים שהירידה ביבול תושלם באמצעות ייבוא ולכן לא צפוי מחסור.

גם בדובדבנים צפויה השנה ירידה קלה של כ-10% ביבולים ביחס לממוצע, בשל קרבה לגבול הצפוני ובשל פגעי ברד בחלק מהאזורים במהלך החורף. יחד עם זאת, לא צפוי מחסור על המדפים.

בענף ענבי המאכל צפויה ירידת יבולים בשיעור של כ-37% בזנים המוקדמים שמבשילים בתחילת העונה. זנים אלה משווקים בין החודשים אפריל-יוני. מומחי המשרד מסבירים את הירידה ביבול בשל פגעי מזג אוויר, במחסור במנות קור, פוריות נמוכה ונזקי מחלות, ולא בשל נזקי המלחמה.

מחודש יולי צפוי בול ענבי המאכל להיות ממוצע לעונה, למרות פגעי מזג האוויר והמחסור בעובדים. זני ענבי המאכל המאוחרים, שמשווקים בין יולי לדצמבר, גדלים בלכיש, במישור החוף, בגזר, ערוגות ובגליל-גולן.

ברשתות השיווק ממעטים לייבא ענבים במהלך העונה, מפני שמדובר בפרי רגיש, שדורש יבוא בהטסה שהוא יקר יותר מהובלה במכולות דרך הים. לכן לרוב אין כדאיות כלכלית לייבוא של ענבים ממדינות שנחשבות ליצואניות הגדולות כמו פרו, צ'ילה, ארה"ב וסין. בחודשי החורף מיובאים לארץ ענבים מדרום אפריקה, מפני שבתקופה זו שורר קיץ בחצי הכדור הדרומי וניתן לגדל ענבים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!