דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בעיריית קרית גת מעניקים לתושבים שירות שהמדינה ייבשה: ליווי של פסיכולוג תעסוקתי

הפרויקט מאפשר תמיכה וסיוע לאנשים שנפלטו ממעגל העבודה, לחיילים משוחררים ולעובדים שמעוניינים בהסבה | האחראית על השירות, מיכל פוני: "נותנים דחיפה להתמודד עם האתגרים ולהרחיב את האפשרויות"

ארז בלאו (מימין), ד"ר יואב בליי, מיכל פוני ומנהלת מרכז תנופה לנוער וצעירים אוליביה סבג. למעלה ממאה תושבים כבר נעזרו בשירות (צילום: ניצן צבי כהן)
ארז בלאו (מימין), ד"ר יואב בליי, מיכל פוני ומנהלת מרכז תנופה לנוער וצעירים אוליביה סבג. למעלה ממאה תושבים כבר נעזרו בשירות (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עיריית קריית גת מציעה בשנתיים האחרונות שירות ייחודי לתושביה: ליווי פסיכולוגי-תעסוקתי. השירות ניתן כחלק מתוכנית ייחודית לפסיכולוגים בעלי תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית ובפסיכולוגיה תעסוקתית במקביל, פרי שיתוף פעולה של העירייה עם פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית. 

"אנחנו עובדים בצורה צמודה מאוד, הן עם הרכזות של 'מרכז הצעירים תנופה', שרבות מהן עוסקות בליווי בנושאי תעסוקה והכשרה, והן עם העובדות הסוציאליות בתוכניות הרלוונטיות של מחלקת הרווחה בעירייה, שמפנות אלינו אנשים שצריכים ליווי וטיפול, אנשים שיש להם חסמים תעסוקתיים יותר מורכבים", אומרת הפסיכולוגית מיכל פוני, האחראית על השירות הפסיכולוגי-תעסוקתי בעירייה.

לדבריה, השירות לא ממוקד רק במי שנמצא מחוץ למעגל העבודה, אלא בכלל באנשים הנמצאים בצמתים בעולם התעסוקתי וצריכים לקבל החלטות לגבי המשך דרכם המקצועית. "אנחנו מציעים תהליכים של ייעוץ וטיפול ממוקד בזירה התעסוקתית. מסייעים להרבה חיילים וצעירים אחרי שירות, שעובדים בעבודה מועדפת ומתלבטים בשאלות של קריירה, לימודים והעבודה הבאה, לאנשים יותר מבוגרים שחושבים על הסבה תעסוקתית וקריירה שנייה, ולאנשים שחווים משבר או קשיים בעולם העבודה ומבקשים עזרה".  

השירות פעיל מאז אוקטובר 2022, ומאז נעזרו בו כבר למעלה ממאה תושבים. "מדובר בתהליכים ארוכים יחסית, של 5-20 מפגשים אישיים שמתחילים מתהליך של אבחון תעסוקתי", מספרת פוני. "אנחנו בוחנים יחד עם המטופל מה הוא רוצה ומחפש, ומלווים אותו גם בשאלות של איך לעשות את זה. אנחנו מלווים הרבה אנשים שהם דור ראשון לאקדמיה, ונותנים דחיפה להתמודד עם האתגרים ולהרחיב את האפשרויות. זה הרבה עבודה בתחום המוטיבציה – לפתוח את ההסתכלות, לתת פרספקטיבה, ללמד לחפש את ההזדמנויות. פיתוח גישה פרו-אקטיבית".  

היא מספרת בהתרגשות על מטופל שליוותה, כבן 20 עם הפרעת קשב וריכוז שלא טופלה מאז שהיה קטן, ורקע משפחתי מורכב. "הוא סיים צבא. חשוב לו לעבוד בעבודה מסודרת והוא מתמודד עם שוק עבודה מאתגר וללא גב כלכלי. גם מיצוי הזכויות שלו מול ביטוח לאומי דורש משאבים נפשיים, ואנחנו כאן ללוות אותו שלב אחר שלב עם דחיפה.

"כבר סיימנו את הטיפול הרשמי, אבל אני שומרת איתו על קשר לראות שהוא במסלול. זו עבודה מאוד הוליסטית, וכפסיכולוגית תעסוקתית את נמצאת בקשרים גם עם רכזת התעסוקה, העובדת הסוציאלית וכו'. זה מאוד מספק כשאת יודעת שהצלחת לתת דחיפה לכזה בחור, והוא הצליח באמת להתקדם בעולם העבודה". 

"היענות משמעותית מאוד של העיר, שממש נרתמה לעניין"

שלושת המתמחים הפועלים תחת פוני, מתמחים במקביל גם בשירות הפסיכולוגי-חינוכי העירוני, המלווה את מערכת החינוך בעיר ואת צוותי ההוראה. "זיהינו כאן פוטנציאל גדול לאינטר-דיסציפלינריות, לחיבורים בין שני התחומים הללו של פסיכולוגיה חינוכית ותעסוקתית", מסביר ארז בלנאו, מנהל השירות הפסיכולוגי-חינוכי בקריית גת. "אנחנו מזהים שחיקה גבוהה מאוד בקרב עובדי ההוראה, והשילוב הזה של פסיכולוגיה תעסוקתית ופסיכולוגיה חינוכית יכול לאפשר לנו ללוות את המורים טוב יותר גם מההיבט הזה. שני סוגי הפסיכולוגיה הללו מתמקדים גם ברצף שבין הפרט לארגון, וכשזה נכנס לתוך הפלטפורמה של עיר, אנחנו יכולים לפתח את השירותים האלה באופן רצוף יותר, הדוק ומסונכרן".  

המודל נבנה בשיתוף פעולה של עיריית קריית גת עם חטיבת הפסיכולוגים בהסתדרות המח"ר, פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, לצד נציגים של משרד הבריאות בוועדה המקצועית, הסתדרות הפסיכולוגים ומרכז הצעירים תנופה ברשות. "האחריות הייתה של כל השותפים", אומר בלנאו. "יצאנו לסוג של ועדת היגוי שבנתה את המודל הייחודי והחלוצי הזה. הייתה פה היענות משמעותית מאוד של העיר, שממש נרתמה לעניין וביקשה להציג מודל עם חזון שיוכלו לשכפל במקומות אחרים". 

לדבריו, היוזמה נולדה מחיבור של צרכים שונים שהרשות זיהתה: "בייחוד אחרי משבר הקורונה, זיהינו צורך ממשי של ציבור מקבלי השירותים בעירייה בייעוץ וליווי פסיכולוגי-תעסוקתי, וחיפשנו גם למשוך עוד פסיכולוגים לשירות הפסיכולוגי-חינוכי. ההתמחות הכפולה, חינוכית ותעסוקתית, היא אטרקטיבית".

בעתיד, הוא מקווה להרחיב את היוזמה גם ליצירת התמחות כפולה נוספת, חינוכית וארגונית, ולפתח שירות של ייעוץ ארגוני במסגרת הרשות, שישרת הן את מערכת החינוך ויוצע גם למעסיקים הפועלים ברשות. "החזון שלנו הוא ליצור רצפים בין מניעה לטיפול, רצף גילאי ויכולת ללוות גם את בוגרי מערכת החינוך שליווינו כתלמידים, ורצף בין הטיפול בפרט לליווי הארגוני, והכל תחת מקום אחד עם ראייה הוליסטית: הרשות המקומית". 

כדוגמה, הוא נותן ילד עם קשיים רגשיים ובעיות התנהגות. בכלים של הפסיכולוגיה החינוכית, ישנו ליווי של הצוות המקצועי בהיבטים החינוכיים. כעת, בשילוב עם הפסיכולוגיה התעסוקתית, ניתן למשל גם לסייע להורים שלו, שנכנסו למשבר כלכלי. "אנחנו לא עובדים איתם רק על הסמכות ההורית, אלא גם על המציאות הרחבה שלהם בחיים". 

"המדינה מתנערת משירות שהיא מחויבת לספק לאזרחיה"

ד"ר יואב בליי מפורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, מספר שבעבר היו עשרות פסיכולוגים תעסוקתיים בשירות הציבורי, בדגש על שירות התעסוקה. כיום הוא מעריך שישנם לא יותר מ-20, כולל במיזם הטרי בקריית גת.

"גם השירות הזה, כמו הרבה שירותים אחרים בפסיכולוגיה הציבורית, יובש בהדרגה, וזה חבל, כי זה אחד הכלים המשמעותיים ביותר לסייע להכניס אנשים למעגל העבודה או לשפר את מצבם באופן ישיר בתוך המסגרת של העבודה. בסופו של דבר אם רוצים לעזור לאדם לתפקד, להתפרנס, להחזיק את עצמו – לפסיכולוגיה התעסוקתית יש תפקיד מפתח, ולכן חשוב מאוד לשקם אותה". 

לדבריו, מדובר באחד השירותים שעל פי חוק בריאות ממלכתי, המדינה מחויבת לספק לאזרחיה, אבל ממשלות ישראל לאורך שנים מתנערות ממנו. "זה חשוב מאוד שהפסיכולוגיה התעסוקתית תהיה שירות ציבורי ולא רק פרטי, כי מעבר לעובדה שזה מעוגן בחוק – זה גם חלק מהבסיס לחברה בריאה: סולידריות, תמיכה הדדית, תחושה שיש מי שאכפת לו ודואג לך.

"זה לא דבר שיכול להיעשות רק ברמה של בין אדם לחברו על בסיס התנדבותי, או בשוק החופשי על בסיס 'מי שיש לו'. זה בדיוק התפקיד של המגזר הציבורי והמדינה. לצערי, בישראל האנשים שהכי זקוקים לסיוע של פסיכולוגיה תעסוקתית, אינם יודעים בכלל על קיומה, והיא איננה נגישה להם. 

"עיריית קריית גת נקטה יוזמה חלוצית ממש בעיניי. נענתה להזמנה ולהצעה שלנו והרימה את הכפפה להציע שירות חשוב ונחוץ כל כך לתושביה. מבחינת ענף הפסיכולוגיה התעסוקתית הציבורי, זה ממש כמו טיפול נמרץ, כמו החייאה. עוד ועוד רשויות מתעניינות במודל שפותח כאן, ואני שמח לספר שכבר היום גם בבית"ר עילית מבשיל מודל דומה. אני מקווה שנראה את המהלך הזה מתפשט לעוד מקומות". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!