דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נציבות שוויון זכויות בעבודה: מתחילת המלחמה 44% מהפניות על אפלייה בעבודה הן של מילואימניקים

הנציבות פרסמה כי מתחילת המלחמה התקבלו 640 פניות על אפלייה בעבודה, מהן 39% של משרתי המילואים עצמם ו-4.8% של בני ובנות הזוג | שר הכלכלה ניר ברקת: "גם בימי שגרה, מחוייבים לעמוד לצד המשרתים ובני ובנות זוגם"

חיילי מילואים לפני הכניסה לעזה (צילום: דובר צה"ל)
חיילי מילואים לפני הכניסה לעזה (צילום: דובר צה"ל)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאז פרוץ המלחמה התקבלו בנציבות שוויון זכויות בעבודה יותר מ-640 פניות הנוגעות לאפליה במקום העבודה. 44% מהן עסקו באפליית משרתי המילואים ובני או בנות זוגם ופגיעה בזכויותיהם, כך עולה מנתונים שפרסמה אתמול (חמישי) הנציבות. 

 39% מהפניות היו של משרתי ומשרתות המילואים עצמם. מתוך פניות אלו 72% עסקו בתנאי עבודתם, 26% עסקו בפיטוריהם מעבודה, 2% באפליה בקידום בעבודה, ו-1% באפליה בקבלה לעבודה. מפילוח הפניות של משרתי המילואים עולה כי 85% מהפונים היו גברים ו-15% נשים. 

 4.8% מהפניות היו של בנות ובני זוג של משרתי המילואים: כ-55% מפניות אלו עסקו בתנאי העבודה שלהן וכ-45% עסקו בפיטוריהן מעבודה. מפילוח פניות בנות ובני הזוג של משרתי המילואים עולה כי 90% היו של נשים ו-10% היו של גברים. 

מליאת הכנסת תיקנה את חוק חיילים משוחררים במטרה לתת מעטפת הגנה לבני ובנות זוגם של משרתי המילואים ולהורה משותף של ילדיהם. במסגרת תיקון זה, תוקן גם חוק שוויון הזדמנויות בעבודה ונוספה בחוק עילה מיוחדת לאיסור אפליה בעבודה: אפליה על רקע שירות במילואים של בן או בת זוג או הורה משותף לילד. נציבות השוויון תאכוף הוראה זו  במישור האזרחי. 

לנוכח התופעה המדאיגה של פגיעה בעבודה של משרתי מילואים ובני זוגם ובהתחשב במגמת העלייה המתמדת בשיעור הפניות, אשר צפוי עוד לעלות משמעותית לאור תיקון החוק, נציבות השוויון כינסה שולחן עגול עם כלל הגורמים העוסקים בנושא, במטרה לייעל, להנגיש ולהסדיר את הסיוע הממשלתי בימים אלו למשרתי המילואים, בנות ובני זוגם, לרבות הגברת המודעות לזכויותיהם והכלים לאכיפתם. במפגש השתתתפו נציגים ממשרדים ממשלתיים, רשויות מקומיות, נציגי מעסיקים ועובדים, נציגי צה"ל, ארגונים ופעילים העובדים בתחום. 

הנציבות יצאה בקמפיין רחב באמצעי המדיה השונים שבו היא קוראת למשרתי מילואים ובנות  זוגם לפנות אליה לייעוץ, סיוע וליווי משפטי. מעבר לטיפול בפניות ולסיוע הצמוד, פועל צוות הנציבות במישור ההסברתי מול המעסיקים.

 ״משרתי המילואים הם מגיני הארץ והאנשים בזכותם מדינת ישראל מתקיימת בבטחה", אמר שר הכלכלה  והתעשייה ניר ברקת. "המדיניות שלי היא אפס סובלנות כלפי פגיעה בזכויות של מי שמוכן לסכן עצמו ומקריב מעצמו למען המולדת. מדינת ישראל ומשרד הכלכלה מחוייבים לעמוד לצידם של משרתי המילואים ובני ובנות זוגם. בימים של מלחמה וגם בימי שגרה עלינו לזכור שחובתנו להילחם למען אלה שנלחמים למען המדינה. אני מצדיע לכם״. 

"אני מברכת על תיקון חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, אשר יעניק לנציבות השוויון סמכות לפעול בכלים המשפטיים העומדים לרשותה, כנגד מעסיקים המפלים עובדים/ות בשל שירות המילואים של בני/ות זוג", מסרה עו"ד אורית שרפי, מ"מ נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה. "הנציבות תמשיך לפעול למיגור התופעה הפסולה של פגיעה בעובדים הנלחמים בחזית או בבני משפחותיהם שנותרו בעורף ורואה בכך ערך עליון. ישנם גורמים ממשלתיים רבים שיוכלו לסייע למי שנפגע בתקופה זו בשל השירות במילואים ויחד איתם תפעל הנציבות להגביר את מודעות העובדים הן לזכויותיהם על פי דין והן לכלי האכיפה המתאימים לכל פגיעה". 

ניתן לפנות לנציבות בנושאים אלו באמצעות אתר האינטרנט, מייל או טלפון: 074-7696562.

בהמשך בכוונת הנציבות לפרסם גם מדריך המפרט את חלוקת סמכויות משרדי הממשלה בנושא, לרבות אופן יצירת קשר עם הגורמים השונים, וזאת במטרה להנגיש לציבור את המידע והסיוע הממשלתי המקיף הניתן להם בתחום התעסוקתי על ידי גופי הממשלה בימים אלו. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!