דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

השר ארבל: שיקולים פוליטיים הושמטו מפרוטוקול דיון על הקמת תחנות כוח

שר הפנים משה ארבל האשים את שר האנרגיה אלי כהן בכך שהתנגד להקמת תחנות כוח בחדרה ובשומרון בשל השפעת פעילי ליכוד, תוך התעלמות מהמלצת הדרג המקצועי ומבלי ששיקולים אלו התפרסמו לציבור

שר האנרגיה אלי כהן, שר הפנים משה ארבל (צילומים: פלאש90)
שר האנרגיה אלי כהן, שר הפנים משה ארבל (צילומים: פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר הפנים משה ארבל (ש"ס) מאשים כי השיקולים הפוליטיים של שר האנרגיה אלי כהן (הליכוד) הושמטו מפרוטוקול ישיבת הממשלה בה נמנע האישור התכנוני לשתי תחנות כוח. השר כהן טוען כי ההחלטה נעשתה על בסיס שיקולים מקצועיים בלבד.  

ארבל שלח אתמול (חמישי) מכתב למזכיר הממשלה, עו"ד יוסי פוקס, בו הוא קובל על אי המקצועיות. "הפרוטוקול לא משקף את 'הנימוקים' שהביאו שרי הממשלה המתנגדים לתכנית", כתב ארבל. "ספציפית, שר האנרגיה התייחס בדבריו להתנגדותם של חברי הליכוד הבוחרים בפריימריס לתכניות אלו ולצורך הפוליטי להתנגד להן, וביטל בדבריו בבוטות לא ראויה את גורמי המקצוע באופן שפגע ביכולתם להשמיע את עמדתם המקצועית בפני הממשלה". את המכתב פרסם לראשונה כתב כאן 11 מיכאל שמש.

לצד כהן, התנגדו גם שרים נוספים מהליכוד ובהן שרת התחבורה מירי רגב, בנימוק כאילו הקמת תחנת ריינדיר תפגע בתכניות תחבורה באזור, טענה שמנוגדת לחוות דעת של גורמי המקצוע במשרדה. גם השרה להגנת הסביבה עידית סילמן התנגדה לאישור עוד תחנות כוח בגז, בנימוק לפיו ישראל צריכה להימנע מהקמת תחנות כוח מונעות בדלקים מזהמים.  

"הפרוטקול נערך על ידי מזכירות הממשלה ואכן חשוב שייצג את הנאמר בדיון", נמסר בתגובה מלשכת שר האנרגיה אלי כהן. "ההחלטה בעניין תחנות הכוח נסובה על שיקולים מקצועיים בלבד. ראוי שהשר ארבל שעוסק בנושא תחנות הכוח באובססיביות ייתן התייחסות מדוע רצה לקדם תוכנית בניגוד לתקנות  שקובעות שחייב להיות קו סולר לשעת חרום ומדוע התעלמו משיקולי זיהום כפי שהוצגו על ידי משרד להגנת הסביבה". 

התחנות שלא אושרו הן תחנת ריינדיר, ליד כפר סבא, ותחנת הכוח OPC 2, בחדרה. ביום רביעי דיבר השר כהן בישיבת הוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לאזרחי ישראל והסביר את השיקולים המקצועיים שהנחו את ההחלטות, ללא אזכור לנושא לחצי תושבים. לדבריו, ישראל לא מפגרת בקידום תחנות כוח, והוא "מתנגד לתחנת כוח חמישית בחדרה" משיקולי צדק חלוקתי סביבתי ומתנגד לאישור תכנית ריינדיר, מבלי שהיא לא כוללת חיבור לקו סולר. עוד אמר כי עדיף להקים תחנות כוח בעתיד על קרקע של המדינה, כדי שנתח גדול יותר מהרווח הכלכלי יישאר בקופת המדינה. לעומתו, השר ארבל טען כי יש צורך דחוף בהקמת תחנות כוח כדי למנוע מחסור חמור באנרגיה. 

כמה תחנות כוח יש בחדרה? 

ספירת תחנות הכוח בחדרה יכולה לבלבל. בחדרה יש את מתחם ייצור חשמל הגדול "אורות רבין" ליד הים, השייך לחברת החשמל, בו פועלות 6 יחידות ייצור בפחם ו-2 יחידות ייצור בהקמה בגז. באזור התעשייה בעיר פועלת עוד תחנת כוח קטנה בשם OPC 1, במפעל "נייר חדרה". התכנית להקמת OPC 2 סמוך אליה, אם הייתה מקבלת אישור, היא למעשה הטורבינה העשירית בעיר ולא החמישית. 4 היחידות הישנות ביותר בפחם אמורות להיכנס למתכונת שימור קצרה עד סוף השנה הבאה ואחריה יוחלט האם להמשיך בה או לגרוט אותן.  

חדרה היא מעין מיקרוקוסמוס למשק החשמל כולו, שכן בניית תחנות חדשות ויעילות לא תיצור "פילים לבנים", אלא תאפשר להסתמך פחות על תחנות מיושנות, מזהמות ויקרות להפעלה בהרבה, שעדיין קיימות במשק החשמל הישראלי, מה שמייצר סיכונים לתקלות דווקא במצבי מזג אוויר קיצוני. 

לפי הכלכלן חן הרצוג מחברת BDO, חשוב שהמדינה תאפשר הקמת תחנות כוח נוספות, בד בבד עם קידום אנרגיה מתחדשת, שכן דפוסי ייצור של חשמל סולארי בישראל לא מאפשרים תחליף מספיק אמין לתחנות כוח בגז. גם במשרד האוצר סבורים שפיתוח החשמל הסולארי לא חוסך בניית תחנות כוח בגז, אלא רק מפחית את היקף השימוש בהן.

לעומת זאת, אישור תכנוני לתחנות כוח בגז מסייע להפחית את תעריף החשמל פעמיים: גם ביצירת תחרות על זהות היזם שיסתפק בתשלומים מובטחים נמוכים מהמדינה (דמי זמינות), וגם כשהאישור מתממש, התחנה מתחילה לפעול ומגבירה תחרות במקטע הייצור מול תחנות וותיקות.  

לא רק פעילי ליכוד מתגדים לתחנות, אבל הם מצליחים יותר

אמנם, לחצי תושבים להימנע מהקמת של תחנות כוח נוספות בגז לא מוגבלים דווקא לחברי ליכוד, אלא כוללים ראשי רשויות רבות בשרון, ממגוון מפלגות, שמייצגים תושבים בעלי דפוסי הצבעה מגוונים. אף על פי כן, הממשלה אישרה את הקמת תחנת הכוח "קסם" ליד ראש העין, למרות שהקמתה תביא להקמת מיכלי סולר בקרבה לקידוחי מים בעלי חשיבות אסטרטגית, ועדיין לא אישרה את תחנת ריינדיר, שאושרה בוות"ל כבר בשנת 2019. לתחנת ריינדיר מתנגד יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, המחזיק בהשפעה משמעותית בליכוד.  

לפי החוק, בשנת 2019 אישור תכנית בוועדה לתשתיות לאומיות לא היה מספק ונדרש גם אישור בממשלה כדי לקבל תוקף חוקי לתכנית. הממשלה דחתה זאת שוב ושוב וכך התכנית נגררה שנים ללא הכרעה.  

בחוק ההסדרים האחרון משנת 2023 חל תיקון, שקובע שאחרי הודעת הוועדה לממשלה על אישור מקצועי של התכנית היא זוכה לתוקף אוטומטי, אלא אם במהלך 21 הימים שלאחר ההודעה, הממשלה מתכנסת ומצביעה נגד אישור התכנית. מכיוון שחלק משרי הליכוד בחרו לכנס דיון, ההחלטה האחרונה קבעה כי תכנית OPC 2 תבוטל וכי תכנית ריינדיר תחזור לוועדה כדי להשלים את תכנון קו הסולר החסר, מה שעדיין מותיר לה סיכוי לקבל אישור בעתיד.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!