דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

הנשיא ביידן: ישראל הציגה לחמאס הצעה של 3 שלבים לסיום ממושך של המלחמה

השלב הראשון: הפסקת אש מלאה, נסיגה ישראלית מהאזורים המאוכלסים וממסדרון נצרים ושחרור חטופים בתמורה למאות אסירים פלסטינים. השלב השני: החזרת כל החטופים, כולל החיילים. ביידן: "אסור לפספס את ההזדמנות הזאת"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום 'מצב האומה', מרץ 2024 Shawn Thew/Pool Photo via AP, File)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום ארכיון: AP)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, חשף הערב (שישי) כי ישראל הגישה למתווכות הצעה בת שלושה שלבים לסיום המלחמה והחזרת החטופים.

השלב הראשון שימשך 6 שבועות, יכלול שחרור חטופים תמורת מאות מחבלים, הפסקת אש ונסיגת הכוחות מעזה. אזרחים עזתיים יוכלו לשוב לצפון הרצועה. יוגדל הסיוע ההומניטרי ל-800 משאיות ביום. בשלב השני צה״ל יסיג את כוחותיו ושאר החטופים ישוחררו. בשלב השלישי תהיה תוכנית שיקום מקיפה של עזה.

"המלצתי להנהגה בישראל להתייצב מאחורי העסקה הזו", אמר ביידן. "למרות הלחץ שיהיה מבפנים מאלה שרוצים להמשיך את המלחמה, לכבוש את הרצועה ושמים את החטופים בסדר עדיפויות נמוך. אסור לישראל לפספס את ההזדמנות הזו".

לדבריו ההסכם יסייע להגיע להפסק אש בצפון ויכול לכלול גם הזדמנות להסכם עם סעודיה. "כל ההתקדמות הזו תעשה את ישראל יותר בטוחה, לישראל תמיד תהיה הזכות להגן על עצמה ולהשיג צדק מול מבצעי ה-7 באוקטובר".

ביידן פנה לעם בישראל ואמר: "מהעם בישראל אני רוצה לבקש לקחת צעד אחורה ולשאול 'מה יקרה אם נאבד את הרגע הזה?' אסור שנאבד את הרגע הזה מתוך מאמץ להשיג את המושג המעורפל של 'ניצחון מוחלט'. הדבר מאוד יעמיס על המאמץ הכלכלי ולא ישיב את החטופים – הדבר לא יביא לניצחון מוחלט על החמאס".

ביידן הוסיף: ״כל מי שרוצה שלום עכשיו חייב לפעול כדי שהעסקה הזו תתממש. הגיע הזמן שנעבור לשלב חדש, שהחטופים יחזרו הביתה, לישראל יהיה ביטחון והסבל יסתיים. הגיע הזמן שהמלחמה הזו תסתיים״.

מראש הממשלה נתניהו נמסר בעקבות הנאום: "ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם. ראש הממשלה אישר לצוות המו"מ להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. המתווה המדויק שהוצע על ידי ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה".

בחמאס מסרו בהודעה רשמית כי הם "מתייחסים באופן חיובי לכל הצעה שכוללת הפסקת אש קבועה". ערוץ א-שרק הסעודי דיווח כי מקורות בחמאס הגיבו לנאום בכך ש"בוחנים את הפרטים, ההצעה היא חיובית", וכן כי "חמאס פתוחה לכל הצעה המבוססת על הפסקה מוחלטת של הלחימה ונסיגה של הכוחות הישראלים מהרצועה". לפי הדיווח, בחמאס מוסיפים כי ההצעה עליה מדבר ביידן אינה מתייחסת לשתי נקודות שדרש חמאס בהצעה הקודמת: ערבויות להפסקה מוחלטת של הלחימה ונסיגת הכוחות הישראלים מהרצועה.

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, כתבה ברשת X (לשעבר טוויטר) כי היא "מסכימה עם הנשיא ביידן שההצעה האחרונה היא הזדמנות משמעותית להתקדם לסיום המלחמה והסבל של האזרחים בעזה", וכי "גישת שלושת השלבים היא מאוזנת וריאליסטית, וכעת זקוקה לתמיכת כל הצדדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!