דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מקסיקו בוחרת נשיאה: "תוצאה של מהפכת הייצוג הנשי שהחלה לפני 15 שנה"

ד"ר קלאודיה שיינבאום, חוקרת אקלים יהודייה וסוציאליסטית, צפויה להביס את סאצ'יל גלבז השמרנית | סבסטיאן בן דניאל, מומחה לאמריקה הלטינית: "שיינבאום תנסה להוביל את המאבק הסביבתי ביבשת כולה"

המועמדות לנשיאות מקסיקו, קלאודיה שיינבאום (משמאל) וסאצ'יל גלבז (צילום:  REUTERS/Quetzalli Nicte-Ha/File Photo)
המועמדות לנשיאות מקסיקו, קלאודיה שיינבאום (משמאל) וסאצ'יל גלבז (צילום: REUTERS/Quetzalli Nicte-Ha/File Photo)
אוריאל לוי

אזרחי מקסיקו יבחרו נשיאה, לראשונה בהיסטוריה, בבחירות שייערכו היום (ראשון). "זו תהיה הפעם הראשונה שאישה תעמוד בראש מקסיקו אחרי מאתיים שנות עצמאות" אומר ל'דבר' ד"ר סבסטיאן בן דניאל, מומחה לאמריקה הלטינית. מבין שתי הנשים המועמדות לנשיאות, ד"ר קלאודיה שיינבאום – פיזיקאית יהודייה שכיהנה כראשת העיר מקסיקו-סיטי – מובילה בסקרים בפער אדיר עם תמיכה של יותר מ-50%, והיא צפויה לנצח כבר בסבב הראשון.

שיינבאום (61) היא נכדתם של מהגרים יהודים ממזרח אירופה. בן דניאל: "היא מרבה לדבר על הוריה, שהיו פעילי שמאל מרקסיסטים. אמה, פרופסור לביולוגיה, איבדה את עבודתה לאחר שהשתתפה בהפגנות סטודנטים ב-1968. כחוקרת אקלים זכתה שיינבאום בפרס נובל לשלום, כחלק מצוות רחב של חוקרים ופעילים סביבתיים".

אישה מציגה יבול שאיבדה בשל יובש בגן צף בשלהי מקסיקו סיטי. "המקסיקנים רואים את עצמם, במידה רבה של צדק, כקורבנות של שינויי האקלים" (צילום: Anadolu via Reuters Connect)
אישה מציגה יבול שאיבדה בשל יובש בגן צף בשלהי מקסיקו סיטי. "המקסיקנים רואים את עצמם, במידה רבה של צדק, כקורבנות של שינויי האקלים" (צילום: Anadolu via Reuters Connect)

"המאבק הסביבתי היה בלב הקריירה הפוליטית שלה" מסביר בן דניאל, "משם היא מגיעה. זה תחום שבו היא תנסה להוביל את אמריקה הלטינית כולה. המטרה העיקרית היא להשיג מהמדינות המערביות פיצויים כמה שיותר גדולים, בתמורה לשינויים שנדרשים לערוך במקסיקו. המקסיקנים רואים את עצמם, במידה רבה של צדק, כקורבנות של שינויי האקלים. זוהי מדינה שרבים מתושביה הם חקלאים, שנפגעים מהבצורת והשיטפונות."

גם לסאצ'יל גלבז, המועמדת השמרנית שמתחרה בשיינבאום, יש סיפור חיים מעניין. לדברי בן דניאל, "גלבז היא אישה ממוצא יליד ילידי, גרושה, שמובילה את המפלגה השמרנית, שמזוהה כל כך עם המעמדות הגבוהים, עם מקסיקו הגברית והלבנה".

איך מקסיקו הגיע למצב שבו שתי נשים הן המתמודדות על ההנהגה?
"מהפכת הייצוג הנשי במקסיקו שהחלה לפני 15 שנה, כשהוחלט שנשים יהוו לפחות 30% מהפרלמנט. בהתחלה זה לא עבד חלק. גברים ניצלו את זה במגוון דרכים – למשל, הכניסו נשים והכריחו אותן לפרוש מיד אחרי הבחירות לטובת הבעלים שלהן. בכמה מקרים גברים הכריזו על עצמם כטרנסג'נדר, כדי לזכות בכרטיס הכניסה לפרלמנט על חשבון מכסת הנשים.

"מה שמעניין הוא שהשינוי לא עצר שם. בעקבות רצף של חוקים והחלטות נוספות, הגענו למצב הנוכחי, שבו למעלה מ-50% מהצירים בבתי הנבחרים הן נשים. דווקא מקסיקו שהיא מדינה שמרנית ושוביניסטית בעליל, הפכה להיות מופת בנושא הזה של ייצוג נשים, מה שהוביל לשינוי בדעת הקהל כלפי נשים מנהיגות, ולחקיקה המגנה על זכויותיהן של נשים במגוון תחומים."

בן-דניאל מסביר שהשינוי הזה קשור למגמות העל בפוליטיקה המקסיקנית של העשורים האחרונים. אחרי 80 שנה של שלטון כמעט דיקטטורי של מפלגה אחת, המפלגה המוסדית מהפכנית (PRI), המפלגה הזו הפסידה ב-2000. הזיכרון המר של המקסיקנים משלטון חד מפלגתי הוביל לשורה של רפורמות שמגבילות את השלטון. החקיקה המעגנת את הייצוג לנשים הן אחד ההיבטים של הרפורמות האלה.

"שיינבאום צפויה להמשיך את המדיניות הסוציאליסטית"

היבט נוסף של הרפורמות האלו הוא הגבלה של משך כהונת הנשיא. לפי החוקה המקסיקנית, הנשיא מוגבל לכהונה אחת בלבד של שש שנים ולכן אוברדור – אחד הנשיאים הפופולריים ביותר בתולדות מקסיקו – הבטיח לפרוש מהחיים הפוליטיים ולשוב לביתו שבג'ונגלים של דרום מקסיקו עם סיום תפקידו. לדברי בן-דניאל, שיינבאום "צפויה להמשיך את מדיניותו הסוציאליסטית".

ממה מורכבת המדיניות שהיא צפויה להמשיך?
"אוברדור עשה רפורמות כלכליות-חברתיות במדינה, והן שזיכו אותו בפופולריות הגבוהה שלו. הוא אמנם האט את הצמיחה במקסיקו, אך הצליח להקטין את שיעור העוני ולצמצם את הפערים בין עניים לעשירים במדינה, למשל דרך חוקי עבודה והעלאה בפנסיות. שכר המינימום עלה בכ-80% יותר מהאינפלציה מאז שלוברדור התמנה לנשיאות ב-2019.

"בכל בוקר אוברדור פותח את היום בפודקסט בו הוא מסביר במשך שעתיים מה הוא הולך לעשות היום, וכיצד המדיניות שלו תשפיע על חייהם של המקסיקנים. זו הדרך שלו לעקוף את הביקורת של התקשורת, השייכת לבעלי הון. כך הוא צובר פופולריות בקרב ההמון."

בן-דניאל מסביר כי התקשורת הכלכלית באנגלית אחידה בביקורתה הנוקבת נגד המדיניות הכלכלית של לופז סלבדור, והאחידות הזו מבטאת האידאולוגיה הקפיטליסטית של התקשורת הכלכלית בארה"ב ובבריטניה. "כל מקסיקני שהיגר לארה"ב יגיד לך שאוברדור הוא הנשיא הכי גרוע שהיה בתולדות מקסיקו. אבל במקסיקו הוא זוכה לפופולריות שלא הייתה מעולם לשום נשיא אחר, בזכות מדיניות הרווחה שהוא הוביל."

מכירת מחזיקי מפתחות בדמותם של אוברדור ושיינבאום בעצרת תמיכה בשיינבאום. "אוברדור פופולרי בזכות מדיניות הרווחה" (צילום: REUTERS/Alexandre Meneghini)
מכירת מחזיקי מפתחות בדמותם של אוברדור ושיינבאום בעצרת תמיכה בשיינבאום. "אוברדור פופולרי בזכות מדיניות הרווחה" (צילום: REUTERS/Alexandre Meneghini)

מועמדתה של שיינבאום זוכה לתמיכה אדירה מהנשיא אוברדור. גורמים רשמיים במקסיקו אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי ממשלה של שיינבאום צפוי להיות "שונה בסגנון אך דומה במהות" לממשלו של הנשיא הנוכחי אוברדור. "היא כמו הבת הממושמעת של אוברדור", אמר לוול סטריט ג'ורנל דניס דרסר, פרשן פוליטי שנחשב למבקר של שיינבאום.

גלבז עקצה את שיינבאום על נאמנותה לאוברדור. בדייביט שנערך ביניהן בשידור חי, אמרה המועמדת השמרנית ליריבתה הסוציאליסטית: "להבדיל ממך, אני לא מקבלת הוראות מגברים". זהו אזכור להיותה של גלבז גרושה, ורמיזה לכך ששיינבאום היא מריונטה של הנשיא המכהן. בן דניאל מסביר שההערה הזו "כוונה בעיקר לקהל הנשי, שזוכה להתייחסות מרכזית בקמפיינים".

"גלבז מבטיחה להילחם בפשע, אנשים לא מאמינים שזה אפשרי"

מה הביקורת נגד אוברדור וממשלתו?
"אוברדור לא הצליח להפחית את שיעור מקרי הרצח במקסיקו, שהגיע לשיא היסטורי של יותר מ-30,000 רציחות בשנה. האלימות של כנופיות הנארקוס, שמשחדות את המשטרה בסכומים מצטברים גדולים יותר מכל התקציב השנתי שהמשטרה מקבלת מהמדינה, השפיעה גם על הבחירות".

מערכת הבחירות במקסיקו התאפיינה בגל אלימות חסר תקדים, שכלל רצח של עשרות מועמדים – רובם ממפלגת השלטון. המחלוקת הגדולה ביותר בין שתי המועמדות הוא היחס לשלטון החוק.

"כשמדברים על שלום במקסיקו, הכוונה לא לאיזה סכסוך מדיני חיצוני אלא לרמת הפשע וההשפעה של הנארקוס על האזרחים" מסביר בן-דניאל. "המדיניות של אוברדור הקלה עם הנארקוס. הוא סבור שאין טעם להילחם בהם ראש בראש – דבר שרק יגביר את ממדי האלימות – אלא צריך לעשות שינוי עמוק ויסודי בחינוך, בתעסוקה, בהשכלה, ודרך זה להרחיק את המקסיקנים מהכנופיות.

"הביקורת עליו היא שהוא החזיר את הנארקוס לשלטון. זה נראה שסולבדור ויתר על המלחמה נגד כנופיות מבריחי הסמים, ולא טיפל מספיק בתשתיות המים והחשמל – מה שהביא למשבר חמור במיוחד במקסיקו סיטי.

איסוף ראיות פורנזיות בזירת פשע שבה נורו שניים באקפולקו שבמקסיקו, 7 במאי 2024. "כשמדברים על שלום במקסיקו, הכוונה היא לרמת הפשע וההשפעה של כנופיות הנארקוס" (צילום: REUTERS/Raquel Cunha)
איסוף ראיות פורנזיות בזירת פשע שבה נורו שניים באקפולקו שבמקסיקו, 7 במאי 2024. "כשמדברים על שלום במקסיקו, הכוונה היא לרמת הפשע וההשפעה של כנופיות הנארקוס" (צילום: REUTERS/Raquel Cunha)

"מומחים סבורים שתוך פחות מחודש מהיום לרבע מאוכלוסיית מקסיקו סיטי המונה כ-22 מיליון בני אדם לא יהיו מים זורמים. לא רק שהמשבר פוגע כבר עכשיו באספקת המים, אלא שלמורת רוחם של השמרנים, הוא הפגיעה מורגשת במיוחד בשכונות היוקרה ולא בשכונות העוני".

המלחמה בכנופיות היא "הבטחת הבחירות העיקרית של גלבז", אך לדברי בן דניאל, רוב הציבור במקסיקו לא משתכנע. "אנשים לא מאמינים שזה אפשרי. זה כמו לדבר בישראל על שלום עם הפלסטינים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!