דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

סמוטריץ' ובן גביר: "אם המתווה שהציע ביידן יתקבל, נפרק את הממשלה"

השר גנץ הגיב לנאום ביידן בו הציג מתווה לשחרור החטופים והפסקה מדורגת של הלחימה: "מחויבים להשבת החטופים, יש לכנס את קבינט המלחמה בהקדם" | קטאר ומצרים הודיעו לארה"ב על תמיכתן במתווה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בדיון במליאת הכנסת על תקציב 2024 המתוקן בקריאה ראשונה (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: נועם מושקוביץ / דוברות הכנסת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

יו״ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳, והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הודיעו הערב על התנגדותם למתווה לשחרור החטופים והפסקת הלחימה שהציג אמש נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ואיימו לעזוב את הממשלה אם ייצא לפועל. לעומתם, יו"ר המחנה הממלכתי וחבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, אמר שיש לכנס את קבינט המלחמה ולבחון את המתווה.

לדברי השר סמוטריץ', "שוחחתי כעת עם ראש הממשלה והבהרתי לו שלא אהיה חלק ממשלה שתסכים למתווה המוצע, ותסיים את המלחמה ללא השמדת חמאס והשבת כל החטופים. לא נסכים להפסקת המלחמה לפני השמדת חמאס, לא לפגיעה קשה בהישגי המלחמה עד כה באמצעות נסיגת צה"ל וחזרת עזתים לצפון הרצועה, ולא לשחרור סיטונאי של מחבלים שישובו חלילה לרצוח יהודים.

סמוטריץ' הוסיף: "אנו דורשים את המשך הלחימה עד להשמדת חמאס והחזרת כל החטופים, יצירת מציאות ביטחונית אחרת לחלוטין בעזה ובלבנון, חזרת כלל התושבים לבתיהם בצפון ובדרום והשקעה מאסיבית בפיתוח מואץ של חבלי הארץ הללו."

השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר: "העסקה כפי שפרטיה פורסמו היום – משמעותה סיום המלחמה וויתור על מיטוט חמאס. זו עסקה מופקרת, שמהווה ניצחון לטרור וסכנה ביטחונית למדינת ישראל. הסכמה לעסקה כזו איננה הניצחון המוחלט – אלא התבוסה המוחלטת. לא נאפשר את סיום המלחמה ללא חיסולו המוחלט של חמאס. אם ראש הממשלה יוציא לפועל את העסקה המופקרת בתנאים שפורסמו היום, שמשמעותם הם סיום המלחמה וויתור על מיטוט חמאס, עוצמה יהודית תפרק את הממשלה".

השר גנץ אמר בתגובה למתווה: "ארה"ב הוכיחה תמיד, ומראשית המלחמה באופן מיוחד, את מחויבותה לביטחון ישראל ולהשבת החטופים. אנו מלאי הערכה לנשיא ביידן ולכל ידידינו האמריקאים על תמיכתם".

לדברי גנץ, "מדינת ישראל כולה מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו, זו מחויבות מוסרית עליונה שאינה מפחיתה מהמחויבות להשיג את מטרות המלחמה כולן, על בסיס ששת העקרונות אותם הצבתי. אנחנו מחויבים להמשיך לקדם את המתווה להשבת חטופינו כפי שגובש על ידי צוות המשא ומתן ואושר בקבינט ניהול המלחמה פה אחד, כחלק מהשגת יעדי המלחמה כולם.

"לאור ההתפתחויות, יש לכנס בהקדם האפשרי את קבינט ניהול המלחמה יחד עם צוות המשא ומתן כדי לגבש צעדים להמשך. אני מבקש גם הערב לחזק את משפחות החטופים ולהגיד להן, שחבריי ואני מחויבים להשבת יקיריהם, ושמטרה זו היא מחויבות מוסרית עליונה, ומטרה בקדימות מובהקת על ציר הזמן".

יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, ביקר את ההתנגדות של סמוטריץ' ובן גביר למתווה: "האיומים של בן גביר וסמוטריץ׳ הם הפקרה של הביטחון הלאומי, של החטופים ושל תושבי הצפון והדרום. זו הממשלה הגרועה והמופקרת בתולדות המדינה. מבחינתם שתהיה כאן מלחמה לתמיד, אפס אחריות, אפס ניהול, כישלון מוחלט."

יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, הביע את התנגדותו למתווה שהציג ביידן. "מתווה שסופו הותרת החמאס על כנו ככוח השלטוני והצבאי בעזה, משמעותו הותרת האיום על אזרחי ישראל בכלל ותושבי עוטף עזה בפרט", כתב סער בחשבון ה-X שלו, "זאת תהיה תבוסה ישראלית וניצחון לחמאס שהשלכותיהם תהיינה מרחיקות לכת".

במטה משפחות החטופים גינו את דבריו של סער: "מטה משפחות החטופים מגנה את דבריו של ח"כ גדעון סער. מדובר בליקוי מאורות מוסרי וערכי. צה"ל השיג הישגים גדולים במלחמה, בעוד שסער וחבריו הפקירו את החטופים. כעת יש אפשרות להביא את כולם הביתה. על סער לתמוך בעסקת נתניהו ולהפסיק את הקרבת החטופים".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד (צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד קרא לממשלה לאמץ את המתווה המוצע ולקדם אותו: "זוהי חובה מוסרית שלנו כמדינה וכחברה להחזיר את כל החטופים", אמר בר-דוד, "אני קורא לכל חברי הקבינט והממשלה לקדם את המתווה הישראלי המוצע, שהציג אמש נשיא ארה"ב ביידן. אסור לאבד יותר זמן יקר. אל לנו לאבד את האתוס הישראלי, ויש לשמור עליו, כי לא משאירים אף אחד מאחור. קדמו את המתווה, החזירו את כולם, וביחד נבנה ונשקם את המדינה והחברה למען עתיד ילדינו".

השרה אורית סטרוק (הציונות הדתית) ביקרה את המתווה, ושייכה את התומכים בו למחנה השמאל, למרות שלפי נאום ביידן הוסכם על ראש הממשלה נתניהו. "לא הצלחתי לזהות הבדל מהותי בין מתווה ביידן ה'חדש' וה'מבטיח' ובין זה הקודם", אמרה סטרוק, "עוד עסקת כניעה, שמצילה את חמאס, מתחילה את הספירה לאחור לטבח הבא, וגם משאירה חטופים מאחור ללא שום מנוף לשחרורם מלבד הפסקת המלחמה. גם אם הקמפיינרים מהשמאל יקראו לה 'עסקת נתניהו' – אותי היא לא עוברת בשום אופן".

מצרים וקטאר הביעו תמיכה

ראש ממשלת קטאר, מוחמד א-ת'אני, הביע את תמיכתו במתווה. לפי סוכנות הידיעות הקטארית, בשיחת טלפון שערך עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן, הביע א-ת'אני את תמיכתו בעקרונות העסקה שהציג הנשיא האמריקני. כך דיווחה סוכנות הידיעות של קטאר.

גם שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי, הביע תמיכה בהצעה בשיחה שערך עם בלינקן. בהצהרת משרד החוץ המצרי נאמר ש"מצרים תומכת בכל המאמצים לסיום המלחמה בעזה".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, חשף אתמול כי ישראל הגישה למתווכות הצעה בת שלושה שלבים לסיום המלחמה והחזרת החטופים. השלב הראשון שימשך 6 שבועות, יכלול שחרור חטופים תמורת מאות מחבלים, הפסקת אש ונסיגת הכוחות מעזה. אזרחים עזתיים יוכלו לשוב לצפון הרצועה. יוגדל הסיוע ההומניטרי ל-800 משאיות ביום. בשלב השני צה״ל יסיג את כוחותיו ושאר החטופים ישוחררו. בשלב השלישי תהיה תוכנית שיקום מקיפה של עזה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום 'מצב האומה', מרץ 2024 Shawn Thew/Pool Photo via AP, File)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום 'מצב האומה', מרץ 2024 Shawn Thew/Pool Photo via AP, File)

מלשכת ראש הממשלה נתניהו נמסר בעקבות הנאום: "ממשלת ישראל מאוחדת ברצון להשיב את חטופינו בהקדם. ראש הממשלה אישר לצוות המו"מ להציג מתווה להשגת יעד זה, תוך עמידה על כך שהמלחמה לא תסתיים עד השגת כל יעדיה, לרבות השבת כל חטופינו וחיסול היכולות הצבאיות והשלטוניות של חמאס. המתווה המדויק שהוצע על ידי ישראל, לרבות המעבר המותנה משלב לשלב, מאפשר לישראל לשמור על עקרונות אלה".

בחמאס מסרו בהודעה רשמית כי הם "מתייחסים באופן חיובי לכל הצעה שכוללת הפסקת אש קבועה". ערוץ א-שרק הסעודי דיווח כי מקורות בחמאס הגיבו לנאום בכך ש"בוחנים את הפרטים, ההצעה היא חיובית", וכן כי "חמאס פתוחה לכל הצעה המבוססת על הפסקה מוחלטת של הלחימה ונסיגה של הכוחות הישראלים מהרצועה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!