דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.2°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 28.2°תל אביב
  • 26.8°חיפה
  • 28.8°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 38.9°אילת
  • 32.4°טבריה
  • 25.8°צפת
  • 28.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

ראשי האופוזיציה הסורית הגולה: "מה שמאחד בינינו גדול מהמפריד - כולנו בניו של אברהם"

במפגש אינטרנטי שהתקיים עם כמאה ישראלים, ביקשו הסורים להפיץ מסר של שלום בין העמים והטילו את האשמה למצב במזרח התיכון על המנהיגים באזור בכלל ועל המשטר באיראן בפרט | "העמים דורשים חירות והם שוחרי שלום, אבל המנהיגים הם המחסום"

מפגיני אופוזיציה סורים, 2012 (צילום: FREDERIC LAFARGUE/AFP/Getty Images)
דגל סוריה עם תמונה של הנשיא בשאר אל-אסד. "כשלא יהיו דיקטטורות, יהיה ביטחון לכל העמים וגם לישראל" (צילום: AP/Hassan Amr)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אני רואה בשלום האברהמי פרויקט שלום אמיתי ומלא, שמטרתו לסיים את הסכסוך בין התרבויות – על מנת שהאנושות תצא מעולם הבורות והעוולות לעולם של ידע והבנה", אמר המנהדס ג'מאל סבאר, מייסד וראש ארגון האופוזיציה הסורי 'ממשלת סוריה הגולה', במפגש אינטרנטי שנערך ביום רביעי עם למעלה ממאה ישראלים וישראליות. "היהודים חיו בסוריה עוד מתקופת דוד. אחים ואחיות. סבינו היו שותפים בעבר להיסטוריה מכובדת, שהיא בסיס לקשר טוב בין העם הסורי על כל חלקיו לביניכם". 

את המפגש ארגן ויזם הפעיל הישראלי והאסטרטג הפוליטי תום וגנר, במסגרת שורת מפגשים של ישראלים עם מנהיגים ותנועות מגוונות ברחבי המזרח התיכון, המבקשים ליצור קשרים עם ישראל מתוך כוונה לקדם יחסים דיפלומטיים, שיתופי פעולה ויחסי שלום לטובת המזרח התיכון, יציבותו וקידום הדמוקרטיה במדינות השכנות. 

סבאר (מימין), אחייניתו לאורה ופתוח. "התרבות של העם הסורי מאז ומעולם הייתה בנויה על דו–קיום ושלום" (צילום מסך: ניצן צבי כהן)
סבאר (מימין), אחייניתו לאורה ופתוח. "התרבות של העם הסורי מאז ומעולם הייתה בנויה על דוקיום ושלום" (צילום מסך: ניצן צבי כהן)

סבאר האשים את המשטר הדיקטטורי עוד מימי אסד האב בגירוש הקהילות היהודיות של סוריה, ובהן הקהילות הגדולות בדמשק ובחאלב. "הבה נשלב ידינו כדי לבנות עתיד טוב יותר באזור", אמר. "הממשלה הסורית הגולה שמה לעצמה מטרות גלויות וברורות לפסוע בדרך השלום. לא מדובר רק במהלך זמני או כזה המבוסס על אינטרסים צרים. יש לנו כל הכלים והאמצעים להשיג את המטרות שלנו: ביטחון, שלום ויציבות באזור. אני רוצה גם להודות בשם העם הסורי לעם היהודי על האומץ, האצילות וטוב הלב. כמה פצועים סורים קיבלתם, טיפלתם בהם ועזרתם להם מאוד". 

הממשלה הסורית הגולה הינו ארגון אופוזיציה סורי שהוקם בשנת 2019 על ידי סבאר, לצד קבוצה של אינטלקטואלים ופטריוטים סורים, ושותפים ממגוון מיעוטים אתניים סוריים, בהם מספר שייח'ים של שבטים החיים בסוריה, במטרה לקדם דמוקרטיה סורית פלורליסטית ומכילה. 

במפגש השתתפו גם שני דוברים שדיברו משטח סוריה עצמה, וביקשו להעביר מסר של שלום עם מדינת ישראל, אולם להישאר בעילום שם בשל הסכנה לחייהם. "השלום הוא כמו הר געש", אמר אחד מהם. "אם הוא מתפוצץ, אפשר להגיע ל-70% מהאוכלוסייה שמחפשת שלום וכבוד הדדי. סוריה היא ערש התרבויות, והתרבות של העם הסורי מאז ומעולם הייתה בנויה על דוקיום ושלום עם כל מדינות העולם". 

"תוכנית איראנית לחידוש האימפריה הפרסית"

"התקשורת, בהובלת אל-ג'זירה, שולטת ושוטפת את המוחות ברחבי המזרח התיכון", אמר אחמד פתוח, מזכיר הממשלה הסורית הגולה והשר לענייני זכויות כלכליות. "אנחנו צריכים לספר את האמת שהם מסתירים: על המוני האזרחים, הנשים והילדים שמשטר אסד האכזרי רצח בתוך המדינה שלנו. מפגש הזום שלנו נועד כדי להביא את הקול שלנו, דרך התקשורת הישראלית לעם בישראל. אנחנו מעוניינים בשלום. אני אמשיך עם זה עד הסוף ומוכן גם להקריב את חיי עבור חירות לעם הסורי בברית שלום עם ישראל".  

פתוח הוסיף וציין כי הן הברית החדשה והן הקוראן, מכירים בזכותו של העם היהודי על ארץ ישראל, וטען: "אין כזה דבר עם פלסטיני, זה דבר מדומה, כוזב, שמופץ על ידי המשטר בטהרן. זה הכל חלק מתוכנית איראנית לחידוש האימפריה הפרסית על חשבון מי שחי כאן במזרח התיכון, יהודים וערבים כאחד. מה שמאחד בינינו גדול מהמפריד – כולנו בניו של אברהם, בני אב אחד. זה דבר שצריך להפיץ ולהסביר גם ליהודים וגם לערבים". 

"אם לישראל יהיה ביטחון, יהיה ביטחון לכל העמים בעולם"

לאורה, אחייניתו בת ה-15 של סבאר, ביקשה להביא את קולו של הנוער המייחל לשלום. היא פתחה את דבריה בדקה דומייה לזכר קורבנות השואה, הקורבנות הסורים של משטר אסד, קורבנות הטרור ב-7 באוקטובר וקורבנות האלימות בכלל בעולם. 

"אני רוצה להודות לאבי היקר שגידל אותי והראה לי את האמת בעולם, ולמשפחתי שחינכה אותי להשכלה ולמודעות חברתית", אמרה. "הייתי בת 9 כשלמדתי לראשונה על השואה והדברים הנוראיים שקרו ליהודים. בטורקיה אנשים התחילו להיות גזענים כלפיי ולהפלות אותי כי כתבתי דברים על שלום עם העם היהודי, וגם על אבא שלי הפעילו לחצים ולכן הוא החליט לעבור לגרמניה. אפילו כאן אנשים עדיין עוינים אותנו לעיתים, כי אני אומרת את דעתי ומייחלת לשלום שאני רוצה עם העם היהודי, ושלום עבור האנשים הסובלים אלימות בעולם". 

הלמידה על הסבל שעבר העם היהודי בשואה השפיעה עליה מאוד לדבריה: "אני חושבת שאנשים בוחרים להתעלם ממה שקרה בעבר, וזה חלק מהסיבה שהאלימות עדיין משתוללת במזרח התיכון וברחבי העולם. בגלל זה אני חושבת שחשוב לומר את האמת בקול, כדי שנוכל לזכות שוב במדינות שלנו ובשלום.

"אנחנו צריכים לחנך את הדורות הבאים ואת הדור הנוכחי בעקבות האמת. אי אפשר להתנהג כאילו כלום לא קרה. אסור לאפשר שיקרה דבר כזה שוב, אפילו לא דבר דומה. מה שקורה לאורך כל כך הרבה שנים הוא שובר לב. הדתות האברהמיות כולן הן תחת אלוהים ומוגנות על ידו. אני מקווה שהמילים שלי יגיעו לכל העולם כל מנת שיבין את גודל השעה וכמה נורא המצב".  

"אם לישראל יהיה ביטחון, יהיה ביטחון לכל העמים בעולם", סיכם סבאר. "כשלא יהיו דיקטטורות, יהיה ביטחון לכל העמים וגם לישראל. צריך לומר את האמת, שהעמים דורשים חירות והם שוחרי שלום, אבל המנהיגים הם המחסום".  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!