דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

הבחירות במקסיקו: קלאודיה שיינבאום נבחרה לנשיאה הראשונה במדינה

שיינבאום, חוקרת אקלים ונכדתם של מהגרים יהודים ממזרח אירופה, הבטיחה בנאום הראשון שלה לשמור על יחסי הקרבה עם ארה"ב, ולהמשיך במדיניות הסוציאליסטית והסביבתית | "המאבק הסביבתי היה בלב הקריירה הפוליטית שלה", מסביר חוקר מקסיקו סבסטיאן בן דניאל

נשיאת מקסיקו ד"ר קלאודיה שיינבאום. צפויה להיכנס לתפקידה ב-1 באוקטובר (צילום: AP Photo/Marco Ugarte)
נשיאת מקסיקו ד"ר קלאודיה שיינבאום. צפויה להיכנס לתפקידה ב-1 באוקטובר (צילום: AP Photo/Marco Ugarte)
אוריאל לוי

ד"ר קלאודיה שיינבאום תהפוך לנשיאה הראשונה בהיסטוריה של מקסיקו, לאחר שניצחה בבחירות שנערכו אתמול (ראשון). הנשיא היוצא, מנואל לופס אוברדור, ומועמדת האופוזיציה סאצ'יל גלבז, בירכו את שיינבאום על נצחונה. 

בנאום ראשון הבטיחה שיינבאום לשמור על יחסי הקרבה עם ארה"ב, ולהמשיך במדיניות הסוציאליסטית של קודמה בתפקיד: "הקואליציה שלנו זכתה ברוב גדול בשני בתי הנבחרים", צוטטה שיינבאום ברויטרס. "אתמנה כנשיאה הראשונה בתולדות מקסיקו. ממשלנו יהיה צנוע, נכבד את האוטונומיה של הבנק המרכזי של מקסיקו, נהיה אחראיים פיסקלית. נבטיח את חופש העיתונות. נכבד את עצמאותם של בעלי-העסקים. נקדיש כספי ציבור כדי להמשיך בתוכניות החברתיות של הנשיא לופז אוברדור. נקדם ריבונות אנרגטית, אנרגיה מתחדשת. תהיה שותפות חברית עם ארה"ב, תמיד נגן על המקסיקנים בארה"ב. 

שיינבאום (61) היא נכדתם של מהגרים יהודים ממזרח אירופה. חוקר מקסיקו סבסטיאן בן דניאל אמר ל'דבר' כי היא מרבה לדבר על הוריה, שהיו פעילי שמאל מרקסיסטים. "אימה, פרופסור לביולוגיה, איבדה את עבודתה לאחר שהשתתפה בהפגנות סטודנטים ב-1968. כחוקרת אקלים זכתה שיינבאום בפרס נובל לשלום, כחלק מצוות רחב של חוקרים ופעילים סביבתיים". 

היא צפויה להיכנס לתפקידה ב-1 באוקטובר. "המאבק הסביבתי היה בלב הקריירה הפוליטית שלה", מסביר בן דניאל, "משם היא מגיעה. זה תחום שבו היא תנסה להוביל את אמריקה הלטינית כולה. המטרה העיקרית היא להשיג מהמדינות המערביות פיצויים כמה שיותר גדולים, בתמורה לשינויים שנדרשים לערוך במקסיקו. המקסיקנים רואים את עצמם, במידה רבה של צדק, כקורבנות של שינויי האקלים. זוהי מדינה שרבים מתושביה הם חקלאים שנפגעים מהבצורת והשיטפונות".

שיינבאום לא התייחסה למלחמה בעזה. בניגוד ליתר מפלגות השמאל הגדולות באמריקה הלטינית, מפלגת 'מורנה' שבראשה עומדת שיינבאום, נוקטת במדיניות של שיתוף פעולה עם ארה"ב השכנה ואינה מרבה להתבטא נגד ישראל. 

מועמדת האופוזיציה סאצ'יל גלבז הודתה בהפסד והתקשרה לברך את שיינבאום. היא סיפרה לתקשורת שאמרה לה: "כואב לי לראות את הגאות של האלימות במקסיקו".

כעת יעמדו יהודים בראש שלוש או ארבע מדינות: נתניהו בישראל, זלנסקי באוקראינה ושיינבאום במקסיקו. נוסף אליהם נשיא ארגנטינה חאוויר מיליי שמתגייר, וגבריאל אטל, המשמש כראש ממשלת צרפת הפועלת תחת הנשיא מקרון. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!