דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

שיבט את כלבו ועובר גיור: הנשיא הארגנטינאי חוויאר מיליי הוא מתומכי ישראל הנלהבים

הוא ביטל את ההכרה במדינה פלסטינית | וגם התחייב להעביר את שגרירות ארגנטינה לירושלים | הרב שמגייר אותו: "הדמות של משה היא האליל שלו" | מתנגדיו: "יש לו מוח משיחי, וזה די מסוכן, המדיניות שלו יכולה לא רק לעורר סכסוכים ברמה הבינלאומית אלא גם ליצור אנטישמיות במדינה"

הנשיא הארגנטינאי חוויאר מיליי. עלה לרגל לברוקלין לקברו של מנהיג החסידות המשפיע מנחם מנדל שניאורסון (צילום: AP/Natacha Pisarenko)
הנשיא הארגנטינאי חוויאר מיליי. עלה לרגל לברוקלין לקברו של מנהיג החסידות המשפיע מנחם מנדל שניאורסון (צילום: AP/Natacha Pisarenko)
אוריאל לוי

חוויאר מיליי חיבק את רבי שמעון אקסל ווהניש, והתייפח על כתפו לאחר שהתפלל בכותל המערבי בירושלים. "באותו רגע חשתי גאה שיש לנו מנהיג נחוש עם ערכים רוחניים כה עמוקים", אמר ווהניש בראיון לסוכנות הידיעות AP שפרסמה הבוקר (שני) כתבה נרחבת על קשרי נשיא ארגנטינה הצבעוני למדינת ישראל ולעם היהודי. 

הנשיא מיליי, כלכלן מוכר במדינתו ומי שנמצא בתהליך גיור מתקדם, עומד בניגוד מוחלט לרוב מנהיגי אמריקה הלטינית, שהתבטאו נחרצות נגד ישראל, וחלקם אף גירשו שגרירים ישראלים מארצם.

באירוע שנערך בחודש שעבר בבואנוס איירס לציון יום השנה ה-81 למרד גטו ורשה, אמר מיליי: "בין אומות גדולות שצריכות להיות עמודי התווך של העולם החופשי, אני רואה אדישות ופחד מפני עמידה בצד האמת". הקהל היהודי באירוע הזיכרון קפץ על רגליו והריע במחיאות כפיים. 

תומכי הנשיא טוענים שהלהט היהודי שלו אינו משפיע על מדיניות החוץ שלו. אבל ההתאהבות של מיילי ביהדות (בחודש שעבר אמר כי אחד מסביו גילה שהוא יהודי זמן קצר לפני מותו), והתמיכה המוחלטת בישראל, יצרו פחדים וחשפו סדקים בתוך הקהילה היהודית של ארגנטינה, מהגדולות בעולם, ופגעו ביחסים עם שכנותיה. 

חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה, בטקס הדלקת נרות חנוכה בבואנוס איירס (צילום: Guido Piotrkowski/photo alliance/Getty Images)
חאבייר מיליי, נשיא ארגנטינה, בטקס הדלקת נרות חנוכה בבואנוס איירס (צילום: Guido Piotrkowski/photo alliance/Getty Images)

יהודי ארגנטינה נותרו מצולקים עמוקות משני הפיגועים בבואנוס איירס ב-1992, וב-1994. הרשויות טוענות בשנים האחרונות שאיראן תכננה את הפיגועים וחיזבאללה ביצע אותם, אולם החקירה נערכה במשך שלושה עשורים, בהם שקעה ארגנטינה במחלוקת אודות מעורבותה של איראן בפיגועים. רציחתם של מעורבים בחקירה הובילה יהודים רבים להעדיף את השתיקה. 

אחרים, שמוכנים לדבר, לא בהכרח נמנים עם תומכי מיליי: "יש לו מוח משיחי, וזה די מסוכן", אמרה דיאנה מלמוד, שבעלה היה בין 85 ההרוגים בפיגוע בבית הקהילה היהודית –AMIA. "המדיניות שלו יכולה לא רק לעורר סכסוכים ברמה הבינלאומית אלא גם ליצור אנטישמיות במדינה שלנו". 

סקרנותו של מיילי, צאצא של מהגרים מקרואטיה ואיטליה, לגבי היהדות, החלה כסוג של חזרה בתשובה בשנת 2021, כאשר הוא התמודד עם האשמות על נטייה לאהדה פרו-נאצית ורצה להוכיח שהוא לא חש איבה כלפי יהודים. הוא התחבר לרב ווהניש כדי לנהל עמו "צ'אט שהיה אמור להימשך עשר דקות והסתיים שעתיים לאחר מכן", אמר ווהניש.‎ 

כשמיילי הפך מכוכב טלוויזיה לנשיא "אנרכי-קפיטליסטי", ווהניש הדריך אותו בלימוד התורה. בחיפוש אחר מכנה משותף בין חזון הליברטריאניזם הרדיקלי שלו לבין חזון הנביאים, ​​התעניינותו המזדמנת של מיילי הפכה לנוהג דתי קבוע. 

ווהניש, שמונה לאחרונה לשגריר ארגנטינה בישראל, סירב להתייחס ישירות לגיורו של מיילי.‎ 

"מיילי רואה ביהדות מהפכה תרבותית ורוחנית השואפת לחופש. הדמות של משה היא האליל שלו, הגיבור שלו מאז הילדות", אמר ווהניש. 

מיילי, שבבעלותו ארבעה כלבים ששובטו מכלבו המת קונאן, הוא ללא ספק הנשיא הכי צבעוני ומשונה שהיה בארגנטינה. הוא טוען שהוא מתקשר עם הכלבים שלו באמצעות מדיום, ושהם נותנים לו עצות פוליטיות. כשמראיין מ"אל פאיס" ביקש הסבר בנושא, מיליי השיב: "מה שאני עושה בחיי הפרטיים זה ענייני שלי בלבד. אם קונאן נותן לי עצות פוליטיות, זה אומר שיש לי את היועץ הטוב ביותר בכדור הארץ".

ובכל זאת, מהפך ההתגיירות שהוא עובר מצליח להפתיע יותר משאר העניינים ההזויים שלו. 

במסע הבחירות שלו הרבה לצטט מהתורה, עלה לרגל לברוקלין לקברו של מנהיג החסידות המשפיע מנחם מנדל שניאורסון, תקע בשופר בימים הנוראים, והעניק חנוכייה לנשיא אוקראינה זלנסקי בתחילת טקס ההכתרה שלו שנערך בחג החנוכה. 

לקראת נצחונו של מיילי, כמעט 4,000 אינטלקטואלים יהודים ארגנטינאים חתמו על עצומה המביעה דאגה מה"שימוש הפוליטי של מיילי ביהדות". 

"זה מעוות להשתמש בשופר, שמתנגן במהלך טקסים דתיים, כדי להכריז על עצמו במסע בחירות", אמר פבלו גורודנף, מזכ"ל ארגון יהודי פרוגרסיבי בארגנטינה. "זה מאוד מתסכל, מאוד עצוב".

בעוד הקרבות השתוללו בעזה, טס מיילי לישראל לביקור החוץ הראשון שלו ושיבח את נתניהו ללא הסתייגות. בעקבות נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, הוא התחייב להעביר את שגרירות ארגנטינה לירושלים. נתניהו כינה את מיילי "חבר גדול". חמאס כינה אותו "שותף של הכובש הציוני". 

בחודש שעבר שינתה ממשלתו של מיילי את ההכרה המסורתית של ארגנטינה במדינה פלסטינית, והצטרפה לארה"ב ולישראל כדי להצביע נגד חברות פלסטינית באו"ם. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!