דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

"מלחמה על החיים היהודיים באירופה": ראשי קהילות קוראים להחרפת הצעדים נגד אנטישמיות

יותר מ-100 ראשי קהילות השתתפו בכנס נגד אנטישמיות באמסטרדם, ודרשו בין היתר הכשרות ייעודיות לשוטרים ואפשרות לדווח על התנכלויות באופן מקוון | הרב מנחם מרגולין: "ישראל צריכה תוכנית לקליטת יהדות אירופה"

כנס נגד אנטישמיות באמסטרדם (צילום: יואב דודקוביץ)
כנס נגד אנטישמיות באמסטרדם (צילום: יואב דודקוביץ)
אוריאל לוי
אוריאל לוי
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יותר מ-100 ראשי קהילות יהודיות באירופה השתתפו בכנס חירום של איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA) נגד האנטישמיות הפושה ביבשת. הכנס נערך באמסטרדם, בירת הולנד.

לנוכח הזינוק באנטישמיות באירופה, בכנס קראו לממשלות ולמוסדות האיחוד האירופי להקים באופן מידי מנגנוני דיווח מקוונים על התנכלויות ליהודים, להכשיר שוטרים בזיהוי אנטישמיות, לעגן בחוק את הגדרת האנטישמיות של כוח המשימה הבין-לאומי להנצחת זכר השואה (IHRA), ולמסד מנגנונים משפטיים להעמדה לדין מי שמפר את העקרונות הללו.

עוד דורשים ראשי הקהילות היהודיות להחיל את החוקים נגד אנטישמיות גם על אוניברסיטאות, ולהעמיד לדין מחוללי אנטישמיות במוסדות להשכלה גבוהה.

"אנחנו במלחמה על המשך החיים היהודיים באירופה," אמר יושב ראש איגוד ה-EJA הרב מנחם מרגולין, "יהודים בלבוש מסורתי, או כאלה שמזוזות על דלתותיהם, חווים התנכלויות בלי פוסקות. סטודנטים יהודיים סופגים איומים על חייהם ומודרים מקורסים באוניברסיטאות. כתובות שטנה נמרחות בלא מפריע על בתי יהודים, בתי כנסת ובתי עלמין".

"ביומיים הקרובים נגבש תוכניות למאבק באנטישמיות בכל הזירות, פוליטית, משפטית וציבורית, וגם בהגברת הביטחון הקהילתי והאישי", הוסיף הרב מרגולין, "אבל כל זה עלול שלא להספיק. מדינת ישראל צריכה לגבש בדחיפות תוכנית מגירה מעשית לקליטת יהדות אירופה. לצערי זה כבר ממש לא מצב היפותטי, אלא סכנה קיומית ממשית שממשלות אירופה כושלות או לא רוצות לטפל בה".

הכנס, שנערך תחת הכותרת 'נלחמים בחזרה', נפתח בדקת דומיה לזכר קורבנות טבח 7 באוקטובר. הדיונים התמקדו במענים לאנטישמיות שנדרשים מממשלות וגופי אכיפת חוק. ראש ממשלת הולנד מארק רוטה, שר הביטחון יואב גלנט ושר החוץ של ישראל ישראל כ"ץ בירכו את המשתתפים בשידור מירושלים.

"חשבנו שלאחר הטבח הגרוע ביותר שבוצע מאז השואה, העם היהודי בישראל ובתפוצות יקבל תמיכה גדולה, אך למרבה הצער זה לא מה שקורה" אמר ג'ואל מרגי, נשיא הקונסיסטוריה של צרפת, המייצגת את הקהילה היהודית הגדולה באירופה, "מהר מאוד הואשמו ישראל והיהודים ברחבי העולם בהשלכות של המלחמה הנוראה והברברית שפתח ארגון הטרור חמאס. המציאות העגומה והבלתי הוגנת הזו מפחידה מאוד".

אדו ורדונר, מתאם המאבק באנטישמיות של ממשלת הולנד, הצהיר שממשלת הולנד מחויבת למאבק באנטישמיות, אך לדבריו נדרשים שינויים במדיניות כדי למצוא פתרונות לבעיות מודרניות. "עלינו להבטיח שהדורות הצעירים ילמדו לא רק את לקחי השואה, אלא גם יזהו את האנטישמיות הנוכחית. האנטישמיות מתפשטת מהר יותר מאי פעם ברשתות החברתיות של ילדינו. ומה שמתחיל באינטרנט לא נשאר באינטרנט".

"נראה שהעולם שכח מהם טוב ורע", אמר קלמן סלזאי, נשיא ארגון המאבק באנטישמיות 'Action and Protection', "עלינו להיערך להמשך בעליית מספר פשעי השנאה האנטישמיים ומספר הקורבנות. חסר ארגון גג אירופי שיעסוק במתן הגנה, סיוע משפטי ועזרה נפשית לקורבנות כאלה. יש ארגונים שכבר סיפקו תמיכה כזו בכמה מדינות, אך נדרשת הקמת ארגון פאן אירופאי".

"הספורט צריך לשמש כלי למאבק באנטישמיות", הציע אריק רובין, שגריר 'מכבי' העולמי, בפאנל שהוקדש למאבק באנטישמיות בספורט, "בפרויקט מקס (על שם מקס נורדאו, א.ל.) אנחנו נעזרים באוהדי ספורט כדי להעלות מודעות לאנטישמיות בקרב מי שלא מבינים מהי". רובין העריך שמדובר ב-60 או 70 מאוכלוסיית העולם, ואמר שזה צריך להיות קהל היעד של היוזמות השונות: "מול קבוצות גזעניות קיצוניות מהשמאל הקיצוני או מול הניאו-נאצים לא נתקדם".

שחקן ה-NBA לשעבר (ניו יורק ניקס) מייקל סוויטני סיפר: "כשראיתי מה קורה לאחר 7 באוקטובר, זה פגע בי. נוצר לי קשר מיוחד עם יהודים רבים שאימנתי במחנות ספורט בישיבה יוניברסיטי, שנפגעו מאנטישמיות מאז פרוץ המלחמה. הנסיעה לישראל הייתה מחנכת עבורי. אשתי ואנשים נוספים פחדו ודאגו, אבל הופתעתי עד כמה הכול היה שקט. בכותל המערבי ראיתי יהודים וערבים מנהלים שיחות נורמליות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!