דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ה בסיון תשפ"ד 01.07.24
26.9°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 26.9°תל אביב
  • 25.4°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 26.5°באר שבע
  • 34.9°אילת
  • 30.1°טבריה
  • 23.4°צפת
  • 27.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

קיש: "כדי לפתוח את שנת הלימודים בצפון בזמן צריך להילחם בחיזבאללה"; דיכטר: "אין משאבים לשבע זירות"

שני השרים מהליכוד התעמתו בוועידת אצבע הגליל היום (שלישי) בסינמטק ראש פינה | ראש מועצת מבואות חרמון: "החקלאות הייתה צריכה להיות מסובסדת כבר מזמן"

שר החינוך יואב קיש ושר החקלאות אבי דיכטר (צילומים: יונתן זינדל/פלאש 90)
שר החינוך יואב קיש ושר החקלאות אבי דיכטר (צילומים: יונתן זינדל/פלאש 90)
דוד טברסקי

"מדינת ישראל צריכה להיכנס ללחימה מול חיזבאללה", אמר שר החינוך יואב קיש בוועידת אצבע הגליל בסינמטק ראש פינה היום (שלישי). "עכשיו זה הזמן, כדי שנוכל לפתוח את שנת הלימודים ב-1 בספטמבר. אם המצב הביטחוני שלנו יישאר כמו עכשיו גם ב-1 באוגוסט – לא תיפתח שנת לימודים כסדרה".

בעקבות המשא ומתן עם החמאס והאפשרות להפסקת אש, והפרסומים על ניסיונות להגיע להסדר הפסקת אש גם עם חיזבאללה בלי החרפת הלחימה, אמר קיש שהאפשרות ששנת הלימודים לא תיפתח היא ממשית, וכבר כעת המשרד פועל להקמת בתי ספר זמניים. "נמשיך לאפשר להורים לעשות הרשמה כפולה, גם לבתי הספר המפונים וגם לקבועים בצפון, כך שיוכלו לחזור בלי התלבטות".

שר החקלאות אבי דיכטר סירב להתחייב לתאריך חזרה וביקש לשים את הדגש על התמיכה המיידית במפונים ובחקלאות. "המלחמה בעזה היא בראש סדר העדיפויות של הממשלה כרגע. אנחנו לא יכולים להתמודד בשבע זירות במקביל, אין לנו משאבים כלכליים ומלחמתיים. לא יכולה להיות חזרה תחת אש, כי ממשלה אחראית לא יכולה להשאיר תושבים ביישובים המאוימים".

דיכטר, שהתנגד לתוכניות שהוצעו לשיקום לצפון מאחר שלא התייחסו למשבר הלולים ולסבסוד הענפים שנפגעו, הבטיח שבמקביל להחלטת הממשלה לחיזוק הצפון, הממשלות יקדמו פעולות להוזלת המים לחקלאות גם אם לא תיכנס לתוכנית השיקום הממשלתית. "כיום כולם מבינים שביטחון המזון של ישראל לא יכול להישען על ייבוא".

בני בן מובחר, ראש המועצה האזורית מבואות החרמון. "גליל ללא תיירות וחקלאות הוא גליל קורס" (צילום: דוד טברסקי)
בני בן מובחר, ראש המועצה האזורית מבואות החרמון. "גליל ללא תיירות וחקלאות הוא גליל קורס" (צילום: דוד טברסקי)

ראש מועצה אזורית מבואות חרמון, בני בן-מובחר, ביקר את דיכטר על מדיניות הממשלה בתחום החקלאות: "גליל ללא תיירות וחקלאות הוא גליל קורס. אני יודע שקשה לך מול הממשלה, אני פונה אליך בתור מי שמכיר את היכולות שלך – החקלאות הייתה צריכה להיות מסובסדת כבר מזמן".

שר הנגב והגליל יצחק וסרלאוף טען שימשיך לפעול להרחבת התוכנית הממשלתית מעבר לתוואי 5 הקילומטרים שקבעו עבורה משרדי ראש הממשלה והאוצר. לדבריו, בשני המשרדים ובמשרד הביטחון סירבו לדון בהגדרת אזורים נוספים בצפון אזורי לחימה, וחברי ממשלה פועלים לקידום תוכניות נוספות לפיצוי עסקים ותושבים מעבר לתחום הפינוי, בהם תושבים שלא פונו ועסקים בעורף האחורי של הצפון. "לא אתמוך בהסדר מדיני כי זו דחיית מלחמה שתגרום למצב קשה יותר", אמר וסרלאוף. "רק עוצמה צבאית תחזיר את הביטחון, ומשם יחזרו התושבים – אבל גם ביום שאחרי המלחמה נצטרך לעבוד קשה בשיקום. צריך לעבוד בזה כבר עכשיו".

ד"ר אילה כהן, חוקרת במכללת תל חי שערכה סקר ראשוני לסיכום שנת הלימודים בקרב 500 הורים לילדים מפונים מהצפון, הציגה בוועידה את תוצאותיו, שהוגשו השבוע גם למשרד ראש הממשלה: 22% מתלמידי החטיבות ויתרו על מגמת לימודים, רבע מהתלמידים ביקשו לרדת במספר היחידות הנלמדות שלהם, 57% מתלמידי התיכון חוו ירידה משמעותית בשעות הלימוד ו-51% מתלמידי התיכון לומדים פחות מ-12 שעות בשבוע, מחצית מהממוצע הארצי. "יש לנו נתונים איכותיים מדויקים", אמרה, "אבל התחושה שהיא שהממשלה לא רוצה להשתמש בהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!