דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יהדות אתיופיה

זוכרים את אלפי הנספים בני העדה האתיופית שלא זכו להגיע לירוסלם

בטקס שנערך לזכר 4,000 מיהודי אתיופיה שנספו בדרכם לישראל, אמר נשיא המדינה כי הוא מייחל לשובם של כל החטופים, וציין ביניהם את אברה מנגיסטו שנמצא בשבי בעזה כבר עשור | שר העלייה והקליטה אופיר סופר סיפר על שיפוץ האנדרטה לזכר הנספים, והצהיר כי יוקם מרכז שיספר את סיפור העלייה של יהודי אתיופיה

טקס הזיכרון לנספים מקרב יהדות אתיופיה. "עליית יהודי אתיופיה היא סיפור עצום, מלא אהבה וכיסופים לירושלים" (צילום: עודד קרני, לע"מ)
טקס הזיכרון לנספים מקרב יהדות אתיופיה. "עליית יהודי אתיופיה היא סיפור עצום, מלא אהבה וכיסופים לירושלים" (צילום: עודד קרני, לע"מ)
יהל פרג'

טקס האזכרה ל-4,000 מיהודי אתיופיה שנספו בדרכם להגשים את חלום הדורות להגיע לישראל, התקיים הבוקר (רביעי) בהר הרצל, בנוכחות נשיא המדינה, ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, משפחות נספים, קייסים ופעילים. המכובדים הזכירו בנאומיהם את הקורבנות הרבים שהקריבו יוצאי אתיופיה במסעם לירוסלם, וכן את החללים הרבים מקרב בני העדה המשרתים בכוחות הביטחון, שנפלו בחודשי מלחמת 'חרבות ברזל'.  

ראש הממשלה והנשיא הזכירו את סמ"ר אוריה איימלק גושן ז"ל מירושלים, לוחם בסיירת גבעתי, שנפל בקרב בדרום רצועת עזה בהיותו בן 21. שר העלייה והקליטה הזכיר את סמל יוסף דסה ז"ל מקריית ביאליק, שנפל ב-10 במאי בקרב ברצועת עזה, בהיותו בן 19. 

אברה מנגיסטו. 3,559 ימים בשבי (צילום באדיבות המטה לשחרור אברה מנגיסטו)
אברה מנגיסטו. 3,559 ימים בשבי (צילום באדיבות המטה לשחרור אברה מנגיסטו)

לירז אנדלו, שאיבדה את הוריה פלגו ומלקה, את אחיה אווקה בן ה-13 ואת אחיותיה זופן בת ה-4 וווגה בת השנתיים, ועוד בני משפחה, נשאה דברים בשם המשפחות: סיפרה שחוותה התעללות בידי הסודאנים ששרפו את גופה. משפחתה של אנדלו נאלצה לשוב על עקבותיה למרות הזוועות שעברו בסודאן, וחזרו לאתיופיה. רק לאחר המתנה של שנים רבות הגשימה את החלום בשנת 1992 ועלתה ארצה. בשנת 2008 הוכרה כאסירת ציון. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיע באיחור לטקס בשל ביקורו בקריית שמונה העשנה, בחר להדגיש את פועלו למען העדה האתיופית: "זרם העולים מאתיופיה נמשך, ואני מודה על הזכות שהייתה לי ולממשלות בראשותי לקדם זאת בכמה גלים, להעלות אלפים אלפים ארצה למולדת. לפני פחות משנה חילצנו מאות ישראלים וזכאי עלייה נוספים מאזורי הקרבות בצפון אתיופיה. עשינו זאת בפעולה שקטה, מהירה ומוצלחת".

לצד הפעולה המוצלחת, יש להזכיר כי אלפים מהממתינים לעלייה, בהם למעלה מ-1,200 שאושרה עלייתם לישראל, אך בשל מניעת תקציב הם נשארים באתיופיה, לא זכו עדיין לעלות לישראל. 

נשיא המדינה יצחק הרצוג הזכיר את המחויבות הישראלית להשבת החטופים, בהם אברה מנגיסטו, שנמצא בשבי חמאס בעזה כבר 3,559 ימים. "אני נושא תפילה לשובם של כל החטופות והחטופים, ובהם גם אברה מנגיסטו הנמצא כבר עשר שנים בשבי חמאס. גם כאן במעמד המקודש הזה אני חוזר על מצוות אבותינו – אין מצווה גדולה כמצוות פדיון שבויים".  

שר העלייה והקליטה אופיר סופר (הציונות הדתית) הזכיר בנאומו כי השנה נוספו 30 שמות לאנדרטה של נספי סודאן, עליה חקוקים כבר 1,561 שמות של יהודי אתיופיה שלא הגיעו לירוסלם, בטקס מרגש אותו יזם בתחילת השבוע.

"עליית יהודי אתיופיה היא סיפור עצום, מלא אהבה וכיסופים לירושלים. יהדות אתיופיה עלתה מכוח האמונה ושילמה מחיר יקר בדרכה לארץ. קיבלנו מזה סיפור והמחשה לעוצמה הגדולה של עם ישראל. שיפצנו את האנדרטה והוספנו את השמות, ובהמשך נקים מרכז שיספר את סיפור העלייה לכל ילדי ישראל. אני רוצה להודות למשנה למנכ"ל, משה פינס, שהוביל את המהלך תוך מסירות ואמונה". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!