דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום ירושלים

בן גביר במצעד הדגלים: "יהודים התפללו בחופשיות בהר הבית"; לשכת רה"מ: "אין שינוי בסטטוס קוו"

18 מעצרים בוצעו במשך היום | צועדים תקפו את ניר חסון מ'הארץ' ועיתונאים נוספים | פעילי 'תג מאיר' חילקו הבוקר לסוחרים בעיר העתיקה פרחים ופלאיירים הקוראים לשכנות טובה

בן גביר בציון יום ירושלים ליד בית הכנסת הגדול (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בן גביר בציון יום ירושלים ליד בית הכנסת הגדול (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר היום (רביעי), בזמן שצעד במצעד הדגלים בהר הבית, ש"יהודים התפללו בחופשיות בהר הבית". אם הדבר קרה, זוהי הפרת הסטטוס קוו, לפיו יהודים יכולים לעלות להר בהגבלות מסוימות אך לא להתפלל. מוקדם יותר הופצו באינטרנט תיעודים של יהודים שהניפו דגלי ישראל ושרו את המנון המדינה על הר הבית. כשעתיים לאחר הצהרת בן גביר, לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרה בתגובה כי "הסטטוס קוו בהר הבית לא השתנה – ולא ישתנה".

מצעד הדגלים נערך הערב כמדי שנה בירושלים, לציון יום ירושלים. הצעדה החלה במרכז העיר ותגיע לכותל המערבי, דרך שער שכם והרובע המוסלמי. המשטרה עצרה חמישה נערים כבני 16 בחשד שזרקו חפצים לעבר עיתונאים, ומוקדם יותר בשעות הבוקר הצהריים 13 אנשים בגילים שונים, בחשד למעורבות באירועי אלימות שונים בעיר העתיקה, כולל החזקת סכין ואיומים כלפי שוטרים.

נערים משתתפים במצעד הדגלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נערים משתתפים במצעד הדגלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

יותר מ-3,000 שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים נפרסו לשם אבטחת האירוע. בן גביר נשא דברים: "ביום השמח והמורכב הזה, אנחנו מעבירים מכאן מסר לחמאס: ירושלים שלנו. שער שכם שלנו. הר הבית שלנו. ובעזרת השם הניצחון המלא שלנו".

עיתונאי 'הארץ' ניר חסון הותקף בידי נערים שמשתתפים במצעד הדגלים. הותקפו גם צלמים ועיתונאים זרים שסיקרו את האירוע. חסון סיפר כי זו "התקיפה הכי חמורה שחוויתי בכל שנותיי כעיתונאי, במשך 30 שניות בעטו בי כשאני שרוע על הרצפה".

נערים יהודים תוקפים עיתונאים זרים בשער דמשק שבעיר העתיקה (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
נערים יהודים תוקפים עיתונאים זרים בשער דמשק שבעיר העתיקה (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

לפי דיווח ב'הארץ', כמה מהנערים הפילו את חסון לרצפה ובעטו בו, עד להתערבות מג"ב. עוד דווח כי מאות נערים "קיללו, הכו, השליכו חפצים ואיימו על פלסטינים, עיתונאים ופעילי המשמר ההומניטרי של תנועת 'עומדים ביחד', תוך קריאות 'מוות לערבים' ושירי שנאה ונקמה", וכי בכמה מקרים נערים נכנסו לחנויות של פלסטינים והתפרעו בהן.

אגודת העיתונאים מסרה בתגובה: "רואים בחומרה את התקיפה, וקוראים למשטרה לפעול בתקיפות כדי להגן על כל העיתונאים, ובמידת הצורך להעמיד לדין את התוקפים. יש לעשות כל מאמץ כדי שהתופעה של תקיפת עיתונאים תופסק לאלתר".

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, אמר לפני המצעד כי הוא "צעדה מכובדת, ראויה ליום ירושלים", אם כי על רקע המלחמה "עושים את הכול ברמה יותר נמוכה של שמחה, זו תקופה קשה". לגבי אבטחת המצעד, ליאון אמר כי "בגלל שמדובר בנערים ונערות, מטבע הדברים אנחנו רוצים אבטחה מתאימה", אך היקף האבטחה הוא "לא חסר תקדים, זה במסגרת השוטף".

הבוקר השתתפו כ-200 פעילים של ארגון 'תג מאיר' ב'מצעד הפרחים' בכיכר ספרא בירושלים. הפעילים חילקו פרחים לסוחרי העיר העתיקה. לצידם חולקו גם פלאיירים הקוראים לשלום ולשכנות טובה, וכן מביעים התנצלות על הנזק הכספי שצפוי להיגרם להם בשל מצעד הדגלים. מהתנועה הרפורמית, שהשתתפה באירוע, נמסר: "מול ריקוד הדגלים האלים אנחנו מציבים ומציבות חלופה ברורה של חיים משותפים וסובלנות לבני ובנות כל הדתות. גזענות היא לא היהדות שלנו".

ישיבת ממשלה לציון יום ירושלים נערכה היום במוזיאון ארצות המקרא. ראש הממשלה נתניהו: ״לפני 57 שנים, במלחמת ששת הימים, חווינו נס היסטורי, חזרנו הביתה אל עיר הקודש.  אז, כמו היום, היינו מוקפים באויבים, אך קמנו כאיש אחד והגנו על עצמנו. כך אנחנו עושים גם היום מול חמאס בדרום, חיזבאללה בצפון ואיראן במזרח.

"במקביל, הממשלה תאשר היום שורת החלטות משמעותיות לפיתוחה של ירושלים, לב עמנו. מהרובע היהודי והעמקת המסורת וההיסטוריה, ועד לרובע החדשנות שיזניק את ירושלים לפסגת ההייטק. ירושלים היא עיר נצחית, עיר של אור ושל תקווה. יחד נבטיח שהיא תמשיך ותפרח לעד, מאוחדת יחדיו תחת ריבונות ישראל״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!