דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ב' בתמוז תשפ"ד 08.07.24
27.9°תל אביב
  • 24.0°ירושלים
  • 27.9°תל אביב
  • 26.5°חיפה
  • 28.3°אשדוד
  • 27.6°באר שבע
  • 37.0°אילת
  • 31.2°טבריה
  • 24.8°צפת
  • 28.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

מנכ"ל משרד רה"מ: טרם נמצא פתרון לתושבי העוטף המבקשים שפינוים יוארך

מ"מ ראש מועצת שער הנגב: "הסכמנו על הארכה עד 15 באוגוסט, מבקש החלטה עד מחר" | הנושא עלה בוועדת הכספים, שדנה גם בסיבות להקפאת 5 מיליארד ש"ח לעוטף ובקריטריונים המזכים לתמיכת מנהלת תקומה

מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי (צילום: דוד טברסקי)
מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

משרד ראש הממשלה ומנהלת תקומה טרם מצאו פתרון לתושבי העוטף המבקשים הארכה לפינוי – כך הודיע מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי בוועדת הכספים.

שלי ציין שהמימון הממשלתי לפינוי צפוי להסתיים ב-7 ביולי, אך אמר כי "צריך להאריך את ההחלטה הזו". לדבריו, נבחנת האפשרות שגם תושבים שכבר חזרו וקיבלו מענק שיבה יהיו זכאים לפינוי. לדברי שלי, הבקשה נבחנת כרגע בממשלה ובמשרדי האוצר והתיירות, אך הוא סירב להתחייב למועד שבו תתקבל או לכך שתתקבל באופן כללי.

לפי נתוני מנהלת תקומה תקומה, עד כה חזרו כ-50% מתושבי הקיבוצים והמושבים בעוטף וכ-85% מתושבי שדרות. שלי ציין את העיכובים בחזרת התושבים לביתם כאתגר מרכזי של המנהלת כרגע. זאת במיוחד על רקע בקשת מספר קיבוצים בצפון ומרכז העוטף שלא לחזור לביתם בעוד חודש, בגלל הלחימה העצימה ברצועה.

ממלא מקום ראש מועצת שער הנגב יוסי קרן דרש משלי לקבל החלטה מיידית, שתאפשר את המשך הפינוי עד סוף חופשת הקיץ. "הגענו להסכמה על הארכת מועד הפינוי עד 15 באוגוסט", אמר קרן, "יכול להיות שזה מצריך החלטת ממשלה. מטרללים ליישובים את הנפש עם כל שעה שהם מחכים. אם מגיעים להחלטה הזו, אני מבקש שזה יהיה מחר".

שלי אמר גם שהסיבה להקפאת 5 מתוך 19 מיליארדי השקלים שיוקצו לעוטף בשנים הקרובות היא מחלוקת על היקף ההשקעה ביישובים שלא נמצאים בטווח 7 ק"מ מהגדר. סכום זה מתוכנן להיות מאושר בהמשך, בהתאם להחלטות על היקף הפיתוח העתידי, ויתווסף ל-14 מיליארד ש"ח שכבר אושרו בהחלטת ממשלה.

לפי שלי, אין הסכמה על הקריטריונים לבחירת היישובים שיהיו זכאים לתמיכה: "אם מחר תתקבל החלטה שגם הנגב המערבי נכנס, אז צריך להביא לו כסף. לגבי האזור שמחוץ לחבל התקומה, יהיה מענה ממשלתי למי שנמצא קצת בחוץ, ישובים עורפיים, אופקים ונתיבות, גם זה חלק מההחלטה".

"אני לא נגד להכניס עוד ערים, אבל תביאו עוד תקציב, לא מהתקציב הזה" אמר ראש המועצה האזורית אשכול גדי ירקוני. לדבריו, חלק מהתקציבים שיועדו למועצת אשכול – שספגה את עיקר הנזקים התשתיתיים במתקפת השבעה באוקטובר – מוקפאים כרגע. ח"כ לשעבר רם שפע, שמייצג את התנועה הקיבוצית בנושא השיקום, הצטרף לביקורת: "העברת הכספים לעוד יישובים היא קיצוץ לכסף שלנו".

מנהלת תקומה קיבלה אישור להוציא עד כה 910 מיליון ש"ח עבור 10 ישובים בפינוי זמני. 900 מיליון נוספים אמורים להיות מאושרים בתקופה הקרובה. על תוכניות השיקום המתקדם, שהחלו לפני חודשיים, יצאו כ-435 מיליון ש"ח מאז אפריל – בעיקר בשלבים הראשונים של השיקום הפיזי – וצפויים לצאת עוד מיליארד ש"ח נוספים.

שלי לא הגיב לשאלה איך תמומן הוספה אפשרית של רשויות למתווה תקומה. עם זאת, הכספים המיידיים לשיקום העוטף כבר אושרו ויועברו ליישובים, כולל ליישובי המועצה האזורית אשכול, החל מהתקופה הקרובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!