דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ט בסיון תשפ"ד 05.07.24
28.4°תל אביב
  • 28.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 28.1°חיפה
  • 29.1°אשדוד
  • 28.4°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 28.7°טבריה
  • 28.9°צפת
  • 28.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

צה"ל ושב"כ מתריעים: בעקבות המשבר הכלכלי, הזירה הפלסטינית ביהודה ושומרון עלולה להפוך למרכזית

הפלסטינים ביהודה ושומרון נסמכים על הכלכלה הישראלית, ומאז פרוץ המלחמה מתקשים למצוא עבודה בישראל ולקבל משכורות ושירותים מהרשות | מקור ביטחוני בכיר לגלי צה"ל: "בן אדם שצריך לחיות ורעב ללחם, והאיראנים מציעים לו 1,000 שקל לפיגוע, לא חושב פעמיים"

עובדים פלסטינים מחכים במחסום (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש90)
עובדים פלסטינים מחכים במחסום (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש90)
אור גואטה

מסמך שגיבשה בימים האחרונים מערכת הביטחון מתריע על הפיכת הזירה הפלסטינית ביהודה ושומרון מזירה משנית לזירה המרכזית במלחמה הנוכחית, כך פרסם הבוקר (חמישי) דורון קדוש, הכתב הצבאי של גלי צה"ל.

הסכנה מגיעה בעקבות המצב הכלכלי ההולך ומידרדר של תושבי הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון, שנסמכים על הכלכלה הישראלית, ומאז פרוץ המלחמה מתקשים למצוא עבודה בישראל ולקבל משכורות ושירותים מהרשות הפלסטינית, בעקבות קיצוצים שהחליט עליהם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

לפי ניתוח של צה"ל ושב"כ, המצב עלול להוביל פלסטינים רבים לטרור, בשל העובדה שמדינות מוסלמיות, בהן גם מדינות עוינות כמו איראן, מציעות סכומים גבוהים למי שיבצע פיגוע, ולפי הערכות גם מממנות רכישה וייצור של אמצעי לחימה ביהודה ושומרון. מקור ביטחוני בכיר אמר לגלי צה"ל: "בן אדם שצריך לחיות ורעב ללחם, והאיראנים מציעים לו 1,000 שקל לפיגוע, לא חושב פעמיים".

השפעת המלחמה: קיצוץ 65% מתקציבי הרשות ואובדן 306 אלף משרות

בשנה האחרונה הורה שר האוצר סמוטריץ' על קיצוצים גדולים בהעברות הכספים לרשות, ובחודשיים האחרונים גם הפסיק להעביר את כספי הסילוקין שעומדים על כ-750 מיליון שקלים בחודש, ומגיעים לכ-65% מתקציב הרשות, מה שפגע קשות בכלכלה הפלסטינית החלשה ממילא.

לפי ארגון העבודה הבינלאומי (ILO), מתחילת המלחמה יותר מ-306 אלף תושבי הרשות הפלסטינית ביהודה ושומרון איבדו את עבודתם, במציאות שבה ערב המלחמה אחוז האבטלה ביהודה ושומרון עמד על כ-13%.

מסמך ההתרעה של מערכת הביטחון כולל המלצות לטווח הזמן המיידי, במטרה להקל על הכלכלה הפלסטינית ולאפשר לתושבי הרשות לא לבחור בטרור. במסמך מוצע בין השאר להעביר כספים ישירות לציבור הפלסטיני לא דרך הרשות, באמצעות פתיחת המעברים לשטחי הרשות בסופי השבוע, כדי לאפשר לערבים ישראלים לערוך קניות בערים הפלסטיניות, שיכולות להכניס מיליונים לכלכלה הפלסטינית.

עוד מוצע להכניס יותר פועלים פלסטינים לישראל במודלים שונים, בהם הסעות שיוצאות מיהודה ושומרון ישירות לאתרי בנייה בישראל לאחר בידוק ביטחוני, ומחזירות אותם לשטחי הרשות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!