דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ז בסיון תשפ"ד 03.07.24
24.9°תל אביב
  • 20.4°ירושלים
  • 24.9°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 23.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 21.0°צפת
  • 23.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

רבבות בכיכר החטופים ובקפלן: "להחזיר את כולם יהיה הניצחון היחיד, ולא במבצעים, רק בעסקה"

בכיכר החטופים חגגו את החילוץ, הזכירו את ארבעת החטופים שנודע השבוע כי נרצחו בשבי וקראו להשבת כולם | בקפלן הפעילה המשטרה מכתזית לפינוי המפגינים, עשרות נעצרו | בשער הנגב: אזעקה במהלך ההפגנה

מכתזית בצומת קפלן (צילום: דורון הבסי)
מכתזית בצומת קפלן (צילום: דורון הבסי)
הדס יום טוב
מיכל מרנץ
מאיה רונן
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

עשרות אלפים התאספו בעצרת למען שחרור החטופים שהתקיימה הערב (מוצ"ש) ברחבת מוזיאון תל אביב. האווירה במקום הייתה מעודדת, וכל הדוברים על הבמה ציינו שמחה והקלה, למרות שיקיריהם עוד בשבי. הפעילים במקום הגיבו בשמחה לחדשות על חילוצם של ארבעת החטופים נועה ארגמני, אנדרי קוזלוב, שלומי זיו ואלמוג מאיר, אך לא מתכוונים להפסיק להיאבק לשחרורם של החטופים שנותרו בעזה.

ברקע הבשורות על חילוצם של הארבעה הבוקר, ציינו בכיכר גם את הבשורה הקשה שקיבלו השבוע ארבע משפחות אחרות, על הירצחם של נדב פופלוול, עמירם קופר, חיים פרי ויורם מצגר בשבי.

במקביל לעצרת בתל אביב הפגינו משפחות גם בצומת שער הנגב. אזעקה קטעה את קריאות המפגינים והם השתטחו על הקרקע.

מפגינים לשחרור החטופים בשער הנגב בזמן אזעקה (צילום: אבי רוזנפלד)
מפגינים לשחרור החטופים בשער הנגב בזמן אזעקה (צילום: אבי רוזנפלד)

רותם קופר, בנו של עמירם קופר, אמר בעצרת בתל אביב: "אבא, ברצוני לבקש ממך סליחה על כך שנכשלנו כולנו, ראש ממשלת ישראל ועד אחרון אזרחיה, לשחרר אותך ואת חבריך מהשבי. תפקידה של מנהיגות אחראית ואמיצה הוא ליזום ולייצר הזדמנויות שיכלו להביא לשחרורך כמו גם של רבים אחרים מבעוד מועד, אך לצערי לא כך היה הדבר. הסיפור הזה, אבא, יכול וצריך היה להיגמר אחרת ועל כך הדם רותח והנפש דואבת.

"הם נרצחו בשבי לאחר שהתקבלו מהם אותות חיים לאורך תקופה ארוכה. הם היו יכולים וצריכים לחזור בחיים לארצם ולבני משפחותיהם! רציחתם היא אות קלון, ומראה עצובה על משמעות מסמוס ועיכוב העסקאות הקודמות.

זוהי תזכורת לכך שהזמן של החטופים אזל, עם כל יום שעובר. אני קורא לכם למלא את תפקידכם ולעשות את המאמצים המתבקשים לשחרור חטופינו. על ראש הממשלה להתעלם מכל לחץ פוליטי ולממש את העסקה. זה הזמן לקחת פיקוד, לאזור אומץ ולהחזיר את כל חטופינו החיים לשיקום, ואת המתים לקבורה".

שרוליק קופר, בנו השני של עמירם, אמר: "אני עומד כאן היום בלב כבד ובתחושת צער עמוקה, כדי לבקש סליחה מאדם מאוד יקר לי שנלקח מאיתנו באכזריות בבוקר ארור אחד באוקטובר 2023, אני מבקש סליחה ממנו ומעוד רבים אחרים שנחטפו מביתם באותו יום נוראי ואשר לא חזרו אלינו עד היום. סליחה שהמציאות האכזרית הכריעה אותי, ושלא הצלחתי למצוא דרך אשר תחזיר אתכם הביתה. סליחה שכשלתי, סליחה שאתם לא כאן איתנו. ממשלת ישראל וכל מי שיש בידיו את הכוח וההשפעה –בבקשה, החזירו אותם הביתה. שימו את המחלוקות בצד והחזירו אותם הביתה. שימו את הפנקסנות הפוליטית בצד, והחזירו אותם הביתה".

רותם ושרוליק קופר (צילום: דוברות מטה משפחות החטופים)
רותם ושרוליק קופר (צילום: דוברות מטה משפחות החטופים)

שלי שם טוב, אימו של עומר שנחטף ב-7 באוקטובר: "איזה אור היה לנו היום, תראו איך כל הלבבות התחברו היום ביחד באושר גדול. לא משנה מה בחרתם בקלפי, כל הלבבות היו מחוברים היום באהבה גדולה".

נועם כץ, בתה של ליאור רודאיף שנחטף מניר יצחק וגופתו מוחזקת בשבי, אמרה בעצרת: "לפני חודש ויום התבשרתי שאני יתומה. היום, אני יכולה להגיד שאני שמחה. שמחה על ארבע נפשות שחזרו למשפחותיהם מהתופת. יש עוד נשים, יש עוד ילדים, יש עוד אבות ובחורים צעירים שצריכים להחזיר. הם בחיים. היחידה שאחראית להחזיר אותם הביתה היא ממשלת ישראל. מאז 7 באוקטובר שבועות זה כבר לא חג, כי מאז ספרנו שבועות וחודשים רבים".

נועם כץ, בתו של ליאור רודאיף (צילום: דוברות מטה משפחות החטופים)
נועם כץ, בתו של ליאור רודאיף (צילום: דוברות מטה משפחות החטופים)

חיים ילין, תושב בארי, וראש מועצת אשכול לשעבר: ״יורם, עמירם, חיים ונדב היו בחיים עד לפני ארבעה חודשים, עוד היה ניתן להחזיר אותם והיום אנו יושבים שבעה ללא קבר.  הפסדנו את המועד. נתינה, ערבות הדדית ואחריות. שלוש מילים שאין אותן ברפרטואר של ממשלת ישראל. היא הפקירה אותנו בשביעי באוקטובר וממשיכה להפקיר את החטופים והחטופות במנהרות עזה. אדוני ראש הממשלה, לא ניתן לקיים קואליציה תוך כדי לחימה ושחרור החטופים. עד עכשיו דאגת לשמור על הקואליציה ולא דאגת לשמור ולהחזיר את החטופים״.

(צילום: מאיה רונן)
(צילום: מאיה רונן)

מזכ"ל התנועה הקיבוצית ליאור שמחה אמר: "בשעות האחרונות כולנו התרגשנו משחרורם של נועה, אלמוג, שלומי ואנדריי, לצד ההתרגשות חשוב לזכור שיש לנו עוד 120 חטופות וחטופים. מתוך כך מתחדדת ההכרה המייסרת – הנהגת המדינה מפקירה את החטופים לרולטת החיים והמוות בייסורי גוף ונפש במנהרות החמאס. טרם סיימנו את השבעה על חברינו שלא הצלחנו להציל, וקול דמם זועק אלינו ממנהרות חמאס.

שבעה באוקטובר הוא הביטוי הקיצוני ביותר והנורא ביותר עד כה להתפרקות המדינה והחברה שלנו. אנו באים לכאן שבוע אחר שבוע לזעוק את המובן מאליו – אם איש איש מופקר לגורלו ואם נתייחס לחיי האדם כסחורה ולא כדבר מקודש, לא תהיה כאן מדינה לעם היהודי.

"כולנו רואים שההפקרה לא הסתיימה ב-7 באוקטובר. את הכל נצטרך לשקם. נצטרך להחזיר את השותפות והסולידריות, נשמת אפה של המדינה שלנו. אבל כדי שזה יקרה, צריך קודם כל להחזיר את החטופים הביתה. נכון, זה לא תלוי רק בנו, אבל אם הם לא יחזרו, לא נוכל להמשיך לחיות כאן. בשם כל הקיבוצים בארץ, אני קורא לשר הביטחון לעשות את הדבר הנכון ולתמוך בעסקה. לראש הממשלה אנחנו אומרים, לא הרווח הפוליטי עומד על הכף אלא חיי החטופים".

בנוסף נאמה ליסה כץ, מנהלת קשרי ממשלת התנועה למאבק באנטישמיות המובילה משלחת של ראשי ערים אמריקאים בישראל. "היום אנו ניצבים מאוחדים לטובת משימה חוצת גבולות וקהילות", אמרה. "אנחנו בוכים משמחה לשמע הידיעה על שובם של החטופים היום. הם לא מספרים, הם אנשים עם משפחות וחברים שלא היו צריכים להיחטף מלכתחילה. אנחנו עומדים כאן כנציגים של ראשי ערים בכל רחבי ארה"ב כדי לומר לכם שאנחנו עומדים איתכם בדרישה ובמאבק להשבת החטופים".

עינב צנגאוקר: "תראו את הטוב והאושר של החזרה של ארבעה חטופים, תארו לכם מה יהיה כש-120 חטופים יחזרו"

גם לצומת קפלן בתל אביב הגיעו הערב אלפים. חלקם ניסו להתקדם לירידה לדרך איילון כדי לחסום את הכביש, אך המשטרה מנעה מהם לרדת. המשטרה ממשיכה לנהל עימותים עם המפגינים, ומכתזית הופעלה במקום. עשרות מפגינים נעצרו.

פרשים חוסמים את הירידה לאיילון מצומת קפלן (צילום: דורון הבסי)
פרשים חוסמים את הירידה לאיילון מצומת קפלן (צילום: דורון הבסי)

"כולנו בהתרגשות עצומה על חזרתם של אלמוג, נועה, אנדריי ושלומי", אמר בהצהרה לקראת ההפגנה שחר מור (זהירו), אחיינו של החטוף אברהם מונדר, בהצהרה שמסרו משפחות החטופים בצומת קפלן. אנחנו שמחים שהגעתם ושבתם ומוסרים את תנחומינו למשפחתו של ארנון זמורה. אבל דווקא היום אנחנו קוראים לממשלת ישראל לקבל את העסקה ולהפסיק את הלחימה בעזה".

(צילום: מאיה רונן)
(צילום: מאיה רונן)
משפחות החטופים בהצהרה בצומת קפלן בתל אביב (צילום: מיכל מרנץ)
משפחות החטופים בהצהרה בצומת קפלן בתל אביב (צילום: מיכל מרנץ)

"אני מחכה לחבק את מתן שלי, אנחנו קרובים לעסקה! אסור לפספס את ההזדמנות להחזיר את החטופים", אמרה עינב צנגאוקר, שבנה מתן נחטף לעזה. "תראו את הטוב והאושר של החזרה של ארבעה חטופים, תארו לכם מה יהיה כש-120 חטופים יחזרו".

זאב אנגלמאיר מניף כרזה שאייר למען שחרורה של נועה ארגמני בצומת קפלן בת"א (צילום: דורון הבסי)
זאב אנגלמאיר מניף כרזה שאייר למען שחרורה של נועה ארגמני בצומת קפלן בת"א (צילום: דורון הבסי)

איילה מצגר, שהשבוע נודע כי חמה מצגר נרצח בשבי, אמרה: "אני מגיעה לפה בזמן שמשפחתי יושבת שבעה. אני כבר לא אזכה לראות אותו אבל אולי משפחות אחרות יזכו. עסקה עכשיו!"

מרב סבירסקי, אימו של איתי סבירסקי שנרצח גם הוא בשבי, אמרה: "אי אפשר לשחרר את כל החטופים במבצע. בעסקה הקודמת שוחררו 100 נשים וילדים ובמבצעים חולצו תשעה. זה ברור שצריך עסקה".

"מתוך ההתרגשות העילאית, מרגיש חובה להמשיך לפעול ביותר כוח"

מוקדם יותר היום התאספו פעילים בכיכר החטופים לחגוג את חזרתם של ארגמני, קוזלוב, זיו ומאיר. "אני לא מכיר אישית את שלומי", אמר ל'דבר' ארנון הרשקוביץ, מתנדב במיזם 'המשקפיים של שלומי' שיזמה משפחתו במטרה להגביר את המודעות למצבם של החטופים. "המשפחה הקימה את המיזם וחיפשו מתנדבים, ורציתי להיות פעיל למען החזרת החטופים. ביחד עם המשפחה והמתנדבים הקמנו צוות שמפעיל את המיזם (משקפי מציאות מדומה) בכיכר בכל יום. הייתי בבריכה עם המשפחה כשקיבלנו את ההודעה. זה היה ממש הזוי. לא האמנתי עד שראיתי את התמונות שלו יורד מהמסוק בבית החולים ושמעתי את השיחה עם אשתו. זה פשוט הזוי, אני עד עכשיו לא מאמין. אושר גדול מאוד".

ארנון הרשקוביץ (צילום: הדס יום טוב)
ארנון הרשקוביץ (צילום: הדס יום טוב)

"המשפחה בהיי, ובצדק. וגם אנחנו באיזשהו מקום", הוסיף הרשקוביץ. "אני לא מכיר אותו אישית, אבל אני מרגיש לשלומי קרבה. אנחנו נותנים להם עכשיו שקט ופרטיות וממשיכים להפעיל את העמדה, עד שכולם חוזרים.

מתוך ההתרגשות העילאית שאני מרגיש היום אני מרגיש את החובה להמשיך לפעול, ורק ביותר כוח. בתוך השעות האלה של השמחה, זו הדרך היחידה שלנו להירפא כחברה. להחזיר את כולם יהיה הניצחון היחיד, והפתרון לא יהיה המבצעים, רק בעסקה להחזיר את כולם. זה מה שצריך לעשות".

מטה המשפחות הודיע לקראת העצרת: "לציון מבצע החילוץ ההרואי מטה משפחות החטופים קורא לכל הציבור הישראלי להגיע הערב בשעה 20:00 לככר החטופים. רק ביחד נחזיר את כולם הביתה. כן לעסקת נתניהו! ‏מנצחים שכולם חוזרים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!