דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מידעו"ס 103 | מאי 2024

דבר יו״ר האיגוד

יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ענבל חרמוני (צילום: דנה קופל)
יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים ענבל חרמוני (צילום: דנה קופל)

עובדות ועובדים יקרים,

החודש התקיים בפנמה הכינוס הדו–שנתי של ה–IFSW (הפדרציה הבין–לאומית של העובדים הסוציאליים). אני מצרפת את הנאום שנשאתי בכינוס, בתרגום לעברית, ומבקשת לאחל לכולנו זמנים טובים יותר, שבהם ישובו לביתם כל החטופים והסבל הנורא שגורמת המלחמה יסתיים.

וכך אמרתי:

איגוד העובדים הסוציאליים הישראלי מתנגד לשתי ההצהרות הקודמות, החד–צדדיות, שפרסם ה–IFSW בהקשר למלחמה שבין ישראל לחמאס.

ב–7 באוקטובר 2023 פתח חמאס במתקפה ברברית על אזרחים חפים מפשע, ישראלים וזרים. המתקפה הרצחנית גרמה למותם בטרם עת של 1,200 בני אדם ולפציעתם של אלפים. במהלך המתקפה ביצעו מחבלי חמאס פשעים הכוללים אונס, הטלת מום, רצח, חטיפה והתקפת טילים מסיבית על חלקים נרחבים מישראל. מתקפת הטילים נמשכת עד היום ומותירה את אזרחי ישראל מאוימים, חסרי בית ופצועים. ישראל הגיבה כפי שכל מדינה אחרת הייתה מגיבה כדי להגן על אזרחיה.

חשוב להדגיש שישראל לא ייחלה למלחמה הזו. חמאס אחראי לסיום הפסקת האש שהתקיימה עד למתקפת ה–7 באוקטובר.

אחת מרבים שנרצחו בביתם, בקיבוץ בארי, הייתה רינת שגב–אבן, עובדת סוציאלית במרכז לבריאות הנפש בדרום הארץ. רינת, בעלה וארבעת ילדיהם שהו בביתם, בחדר הבטוח, בזמן שמחבלי חמאס תקפו את הקיבוץ. כשהמחבלים הציתו את הבית, בני המשפחה טיפסו מחלון הממ"ד וניסו לתפוס מחסה בתוך קבוצת שיחים בחצר האחורית. רינת, בעלה ושני ילדיהם הגדולים נרצחו ביריות אקדח, כשהם מגינים בגופם על האחים הקטנים. שני הילדים הצעירים זחלו מתחת לגופות הוריהם ואחיהם, מצאו את דרכם לממ"ד של שכניהם ושרדו את הטבח. עכשיו הם יתומים.

סיגל לוי היא עובדת סוציאלית נוספת שנרצחה באותו יום על ידי מחבלי חמאס. זה קרה בעת שהשתתפה בפסטיבל המוזיקה NOVA ליד קיבוץ רעים. סיגל הייתה במקום במסגרת תפקידה כעובדת סוציאלית בעלם – עמותה הפועלת עם מתבגרים וצעירים. בפסטיבל, היא ניהלה צוות מטפלים שתפקידם היה להציע תמיכה פסיכו–סוציאלית לחוגגים שנזקקו לכך.

במהלך אותו יום חטפו מחבלי חמאס והובילו בכוח לעזה 257 בני אדם, בהם תינוקות, ילדים צעירים, מתבגרים, נשים וגברים צעירים וקשישים. אחת הנשים המבוגרות שנחטפו היא עובדת סוציאלית בת 85, דיצה היימן.

פחות ממחצית מהחטופים חזרו לישראל לאחר כ–50 יום, בעקבות עסקה בין ישראל לחמאס. חלק מהאנשים נרצחו בשבי. בעזה עדיין מוחזקים 134 ישראלים כבני ערובה, כולל תינוק אחד, פעוט אחד, קשישים, אנשים חולים ופצועים ונשים וגברים הסובלים מהתעללות פיזית, נפשית ומינית לאורך ששת החודשים האחרונים.

כמו כל מדינה, ישראל זכאית להגן על כלל אזרחיה ובהם גם העובדים הסוציאליים. אלה האחרונים עמדו בחזית הטיפול באוכלוסייה שנפגעה והציעו תמיכה מיידית לקורבנות הרבים של התקפות החמאס הנתעבות ושל המלחמה שבאה בעקבותיהן.

עובדות ועובדים סוציאליים בכל רחבי ישראל סייעו לקורבנות הטבח ולבני משפחותיהם, למשפחות החטופים ולמשפחות השבים מן השבי, למאות אלפי עקורים, לפצועים – אזרחים וחיילים כאחד, ולמספר עצום של  בני אדם, אזרחים וחיילים, הסובלים מפוסט–טראומה. השירותים ניתנו ועדיין ניתנים במספר רב של מסגרות, בהן בתי חולים, מרפאות ולשכות רווחה במרכזי הפינוי של העקורים מביתם.

איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים הישראלי מכיר בנטל העצום שנושאים על כתפיהם העובדות והעובדים הסוציאליים, גם הישראלים וגם הפלסטינים, הנדרשים לטפל במספר בלתי נתפס של נפגעים. יתר על כן, הטראומה שהם חווים היא בלתי נתפסת.

אנו מזועזעים מהטרגדיה בעזה, שנוצרה בעקבות מתקפות הטרור הברבריות של חמאס ב–7 באוקטובר. עד היום הזה ממשיכים מחבלי חמאס לתקוף את אזרחי ישראל ומשתמשים באוכלוסייה האזרחית בעזה כמגן אנושי. חמאס מציג זלזול מוחלט במשפט הבין–לאומי ובחיי אזרחים, ישראלים ופלסטינים כאחד, ופוגע במכוון במאמצים ההומניטריים שנועדו לסייע לאוכלוסייה בעזה.

איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים הישראלי מביע את צערו הכן על מותם, פציעתם וסבלם של אזרחים חפים מפשע ומביע סולידריות עם הקולגות הפלסטינים.

אנו מבקשים שה–IFSW יקרא לשחרורם המיידי ללא תנאי וללא פגע נוסף של החטופים הישראלים, ולחיסולו של חמאס – מדינית וצבאית. מהלכים אלה יאפשרו הפסקת אש. אלו הם הצעדים הראשונים בדרך לפתרון המשבר הנוכחי ולחידוש המשא ומתן בין הצדדים.

ההסלמה באנטישמיות ובאיסלאמופוביה ברחבי העולם מדאיגה את כולנו, אבל לא ניתן לאלה המבקשים להשתמש במשבר כדי להפריד בינינו להצליח. ההתנגדות החזקה שלנו, כעובדים סוציאליים, למלחמה, לאלימות ולכל צורה של גזענות, חייבת לאחד את כולנו למאבק על שלום וצדק לכולם.

אני רוצה לשלוח מפה מסר מחזק לעובדות ולעובדים הסוציאליים בישראל. אתם, כולכם, מבצעים עבודה קשה, מאומצת ומקצועית בימים אלה. אתן ואתם הגיבורות והגיבורים שלי.

שלכם, ענבל

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!