דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ל' בסיון תשפ"ד 06.07.24
26.7°תל אביב
  • 23.1°ירושלים
  • 26.7°תל אביב
  • 27.0°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 25.9°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 23.3°צפת
  • 26.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

חמאס: "ישראל היא זו שלא מוכנה להצעה של ביידן, הם רק רוצים להמשיך בלחימה"

אחרי שחמאס החזיר תשובה להצעה הישראלית, בישראל מבהירים שסינוואר הקשיח עמדות והוסיף למתווה חלקים מהותיים שלא היו בו קודם | בכיר בחמאס התייחס אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "השינויים אינם משמעותיים" | מטה המשפחות להחזרת החטופים: "להמשיך מייד במשא ומתן כדי לגשר על הפערים שעוד נותרו"

ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה ומנהיג הג׳יהאד האיסלאמי הפלסטיני זיאד נח׳לה בדוחא שבקטאר (צילום: ללא קרדיט, רויטרס)
ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה ומנהיג הג׳יהאד האיסלאמי הפלסטיני זיאד נח׳לה בדוחא שבקטאר (צילום: ללא קרדיט, רויטרס)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ראש המוסד דדי ברנע קיבל שלשום (שלישי) מראש ממשלת קטאר את תשובת חמאס הרשמית, שהועברה למתווכות אחרי שבועיים של המתנה דרוכה. חמאס, כך אומרים בישראל, דחה בתשובתו את מתווה עסקת שחרור החטופים שהוצג על ידי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, והוסיף למתווה חלקים שלא היו בו לפני, שמשנים אותו באופן בסיסי.

גורם ישראלי בכיר אמר כי "למרות שחמאס נוקט בקו קיצוני ומנסה להכשיל כל מאמץ, עדיין נותר סיכוי להחזיר את החטופים בעסקה". לדבריו, "הרבה מכך תלוי באופן הפעולה האמריקני".

חמאס אמר בהצהרה רשמית הלילה: "התנועה הביעה את עמדתה החיובית לגבי מה שנכלל בנאומו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב-31 במאי שבו קרא להפסקת אש קבועה, נסיגת הכוחות הישראלים מרצועת עזה, שיקום וחילופי שבויים. בעוד ששמענו מהממשלה הישראלית בראשות נתניהו על המשך המלחמה ותקיפת ההצעה שהגיעה מהנשיא ביידן, בניגוד לטענה שישראל הסכימה לה", כלשונם.

ארגון הטרור האשים בהצהרה שפרסם וכוללת 7 סעיפים "כי בעוד שבלינקן ממשיך לדבר על הסכמתה של ישראל להצעה האחרונה, לא שמענו אף בכיר ישראלי מדבר על האישור הזה".

בכיר בחמאס התייחס הבוקר לתיקונים שערך ארגון הטרור להצעה הישראלית ואמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי "השינויים אינם משמעותיים. הם כוללים דרישה לשלושה שלבים מחוברים ומתמשכים להפסקת האש". לדבריו, "חמאס דורש נסיגה מוחלטת של חיילי צה"ל מרצועת עזה, הסרת המצור הישראלי והתרת מעבר חופשי של אנשים וסחורות – ובחירת 100 האסירים ה'כבדים', עם מאסרים ממושכים, שישוחררו מהכלא הישראלי".

ארה"ב התייחסה לתשובת חמאס להצעה הישראלית להפסקת אש ושחרור חטופים. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי וושינגטון מודעת לעובדה שהתקבלה תשובה וכי היא נבחנת. קירבי הוסיף כי זה "טוב שיש לנו את תשובת חמאס".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום / לע״מ)

עיזאת א-רישק, חבר הלשכה המדינית של חמאס, אמר כי התשובה שהעביר ארגון הטרור להצעה לעסקת חטופים והפסקת אש "פותחת נתיב רחב" להשגת הסכם. לדבריו, תגובת הארגון היא "אחראית, רצינית וחיובית".

רשת אל-ג'זירה דיווחה מפי מקורות כי התשובה שהועברה כוללת שינויים להצעה הישראלית, ובהם הפסקת אש ונסיגה מכל רצועת עזה כולל מעבר רפיח וציר פילדלפי. דובר המועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ון קירבי אמר כי ארצות הברית קיבלה את תשובת חמאס והוסיף: "אנו בוחנים אותה כעת".

בכיר חמאס אוסאמה חמדאן מסר לרשת אל-מיאדין: "תשובתנו היא ההתחייבות שהתחייבנו לה בעבר – הפסקת אש ונסיגה מעזה" והוסיף כי הארגון "הגיש למתווכים כמה הערות על ההצעה". עוד אמר חמדאן כי הוא "סבור שהממשל האמריקני מנסה לתת הזדמנות לישראלים ומתואם עמם".

מועצת הביטחון של האו"ם אישרה ביום שני את הצעת ההחלטה של ארצות הברית, המברכת על "ההצעה החדשה להפסקת אש" המתבססת על ההצעה הישראלית שהוצגה על ידי הנשיא האמריקני ג'ו ביידן. זאת, חרף התנגדות ישראלית. נציגי רוסיה במועצת הביטחון נמנעו בהצבעה. שגרירת ארה"ב באו"ם לינדה תומאס גרינפילד אמרה בדיון כי "ישראל הסכימה למתווה. המלחמה יכולה להסתיים היום אם חמאס יקבל אותו".

ביידן צייץ לאחר ההחלטה: "מועצת הביטחון קיבלה החלטה הקוראת לחמאס לקבל את העסקה. חמאס אומר שהוא רוצה הפסקת אש, העסקה הזאת היא הזדמנות עבורו להוכיח שהוא באמת מתכוון לזה".

"זו ההצעה שיש על השולחן, וישראל הסכימה לה", אמרה השגרירה האמריקנית. "כפי שאמר הנשיא ביידן – חמאס לא מסוגל להוציא אל הפועל מתקפה נוספת בסגנון 7 באוקטובר". השגרירה הבהירה כי הצעת ההחלטה האמריקנית לא כוללת שום שינוי גאוגרפי או דמוגרפי ברצועת עזה.

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן וראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן א-ת'אני קיימו היום מסיבת עיתונאים משותפת בדוחא בירת קטאר. "הוצגה עסקה, שהייתה דומה למה שחמאס ביקש, חמאס יכול היה לומר – כן", אמר בלינקן. "במקום זאת, חמאס המתין שבועיים והעביר דרישות חדשות".

א-ת'אני: "שני הצדדים נדרשים לעשות ויתורים כדי להגיע להסכם ומחויבים לגשר על הפער ביניהם. המסר שלנו לכולם הוא שכל יום נוסף מביא לאובדן חדש של חיי אזרחים וחפים מפשע".

מטה המשפחות להחזרת החטופים: "הודעת חמאס היא חלק בלתי נפרד מתהליך המשא ומתן. מדובר בעוד שלב בדרך להעברת עסקת נתניהו, שהיא היוזמה הישראלית הראשונה שהונחה על השולחן, לאחר שחלפו שמונה חודשים מ-7 באוקטובר.

"מטה המשפחות מחזק את דבריו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן שאמר היום כי אפשר לגשר על הפערים. בפגישתו עם נציגי משפחות החטופים אתמול, הדגיש בלינקן את מחויבותו ואת מחויבות ארה"ב לקידום עסקה להחזרת החטופים.

"על כל הצדדים להמשיך מייד ובאופן אינטנסיבי במשא ומתן כדי לגשר על הפערים שעוד נותרו. מטה המשפחות דורש לשלוח את צוותי המשא ומתן של ישראל כדי למצות כל אפשרות להתקדמות. כל דחייה או מסמוס של המשא ומתן עלולה לפגוע באפשרות להגיע לעסקה ומסכנת מאוד את חובתנו להשיב את כל החטופות והחטופים שנמצאים בידי חמאס.

"עסקת נתניהו טובה מאוד לישראל. היא מאפשרת למדינה למצות את ההישגים הצבאיים ולהשיג הישגים מדיניים משמעותיים. בראש ובראשונה, עסקת נתניהו מאפשרת לעמוד במטרה המוסרית העליונה של המלחמה – השבת כל החטופים! לא נוכל להתחיל בתהליך השיקום בלעדיהם, לא נוכל לציין חג נוסף בלעדיהם!"

משפחות חטופים מטעם פורום תקווה: "כל עוד ממשלת ישראל מדברת עם חמאס היא מסכנת את החטופים. כדי להשיג עסקה או כל סיכוי לשחרור החטופים כל תושבי רצועת עזה צריכים להבין שאין כל תקווה לחמאס.

"דורשים מממשלת ישראל להכריז עוד היום:
1. לא תהיה כל עסקה ללא שחרור מיידי של כלל החטופים.
2. חמאס אינו הריבון יותר ברצועה.
3. שליטה מלאה של צה"ל ברצועה עד להשבת כלל החטופים.
4. הורדת הסיוע ההומניטרי למינימום הנדרש על פי החוק הבינלאומי.

לא ברור איך ממשלת ישראל עוד שוקלת את האפשרות שחמאס ישחרר את כל החטופים לאחר זוועות 7 באוקטובר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!