דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ב' בתמוז תשפ"ד 08.07.24
27.9°תל אביב
  • 24.0°ירושלים
  • 27.9°תל אביב
  • 26.5°חיפה
  • 28.3°אשדוד
  • 27.6°באר שבע
  • 37.0°אילת
  • 31.2°טבריה
  • 24.8°צפת
  • 28.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

"מהתופעות החמורות ביותר": מספר התלונות על הונאת קשישים הוכפל

על פי נתוני משרד הרווחה והביטחון החברתי, 109 תלונות על הונאה של קשישים התקבלו בשנת 2023 לעומת 49 בשנת 2022 | נתון מדאיג נוסף: 45% מהפוגעים באזרחים ותיקים הם ילדיהם

קשיש בבית תמחוי (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
קשיש בבית תמחוי (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
הדס יום טוב

109 תלונות על הונאה של קשישים התקבלו בשנת 2023 לעומת 49 בשנת 2022, כך על פי נתונים שמפרסם היום (חמישי) משרד הרווחה והביטחון החברתי בנוגע לפגיעה בקשישים לקראת שבוע המודעות הבינלאומי למאבק בהתעללות והזנחת אזרחים ותיקים בישראל ובעולם.

הפגיעות הנפוצות ביותר בשנת 2023 היו התעללות נפשית (31%) ולאחר מכן הזנחה (22%), התעללות פיזית (16%) וניצול כלכלי (16%). בנוסף לכך טופלו מאות מקרים של הפרת זכויות (13%) ומקרים של פגיעות מיניות. המשרד מציין כי עושק על ידי זר או גוף מסחרי מהווה 1% אחד בלבד מכלל הפגיעות, אך כאמור רושם את הזינוק הגדול ביותר לעומת השנה הקודמת- 153%.

עוד על פי הנתונים, למרות שמספר המטופלים הכולל ביחידות למניעת התעללות (הכולל נפגעים ופוגעים) עמד בשנת 2023 על 8,398 בני אדם, בדומה לשנת 2022, בשנת 2023 התקבלו ביחידות לטיפול ומניעת התעללות והזנחה ברשויות המקומיות 6,827 דיווחים חדשים על התעללות והזנחה של אזרחים ותיקים – ירידה קלה משנת 2022 (אז התקבלו ביחידות 7,322 מקרים).

על פי הערכת גורמי המקצוע, הסיבה לירידה היא אירועי 7 באוקטובר והמלחמה שפרצה ברבעון האחרון של שנת 2023, כשעל פי מחקרים רבים בעת מלחמה יורדת כמות הפניות לסיוע כמעט בכל תחום "שוטף", כאשר אנשים עוסקים יותר בצרכי החירום ופחות בדיווחים על פגיעה ובטיפול בבעיות סוציאליות אחרות.

קשישה ומטפלת סיעודית. למצולמות אין קשר לכתבה. (צילום אילוסטרציה: קובי גדעון / פלאש 90)
קשישה ומטפלת סיעודית. למצולמות אין קשר לכתבה. (צילום אילוסטרציה: קובי גדעון / פלאש 90)

באשר לאופי הפוגעים, מהנתונים עולה כי אחוז גבוה של הפוגעים באזרחים ותיקים הם ילדיהם (45%) ובני הזוג מהווים 33% מכלל הפוגעים. כשמדובר במטפלים, אין הבדל מהותי בין מטפלים ישראלים לבין מטפלים זרים. 3% מכלל הפוגעים הם מטפלים ישראלים ואילו 2% הם עובדים זרים.

במשרד הרווה מפרטים כי פגיעה בחסרי ישע, ובתוך כך אזרחים ותיקים, יכולה לכלול שימוש באלימות פיסית או מילולית, מניעת גישה למזון, מניעת גישה לתרופות, טיפול רפואי או נפשי, מניעת גישה לכסף, מניעת גישה לאמצעי תקשורת, מניעת גישה לחומרי חיטוי והיגיינה, שיתוף במידע חלקי או כוזב שנועד לשלוט או להפחיד, הגברת בידוד ללא צורך וניצול המשאבים הכלכליים של חסר הישע.

מרבית המקרים המופנים ביחידות לטיפול ומניעת התעללות והזנחה באזרחים נעשים על ידי עובדים סוציאליים מהמחלקות לשירותים חברתיים, בני משפחה ואף באמצעות פנייה עצמאית של הנפגע. פניות רבות מגיעות גם ממערכת הבריאות.

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי: "'מפני שיבה תקום והדרת פני זקן'. תופעת התעללות והזנחה באזרחים ותיקים היא מהחמורות שקיימות ויש להילחם בה ולמגר אותה. לאורך השנה הרחבנו תכניות ויצרנו שיתופי פעולה בין משרדיים ובין מגזריים וזאת על מנת להעלות למודעות את הנושא ולתת לאזרחים הוותיקים כלים להתמודד עם מקרים שכאלו. נמשיך להיות קשובים לצרכי האוכלוסייה הוותיקה ולפעול לכך שנגיע לכל אזרח או אזרחית ותיקה שסובלים מהזנחה או מאלימות".

מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני: "אזרחים ותיקים הינם ההורים והסבים של כולנו ועלינו מוטלת החובה לשמור ולהגן עליהם. מינהל אזרחים ותיקים במשרד הרחיב באופן דרמטי את מגוון השירותים בקהילה עבור האזרחים הוותיקים, שירותים שביכולתם למנוע מקרים חמורים של התעללות מעצם כך שהאזרח הוותיק נשאר פעיל ובקשר עם הסביבה. בנוסף המשרד הניח תשתית של 155 יחידות למניעת התעללות בראשות עו"סים לטיפול ספציפי בתופעות אלו והסיר באופן דרמטי מחסומים בירוקרטיים רבים. נמשיך להקצות משאבים לחיזוק התשתיות שמאפשרות הזדקנות מטיבה".

גל שחם, עו"ס ראשי לחוק הגנה על חוסים במנהל אזרחים ותיקים ומנהל תחום לטיפול ומניעת התעללות והזנחת אזרחים ותיקים במשרד הרווחה והביטחון החברתי: "התעללות והזנחה של אנשים מבוגרים היא תופעה מושתקת עקב מחסום הבושה או החשש מהפוגע. אזרחים ותיקים רבים שסובלים מהתעללות ומפגיעה לא ממהרים להתלונן עקב התלות בפוגע או חשש מכך שהדיווח יגרום לפגיעה באדם שקרוב אליהם כמו בני משפחה".

"על כן חשוב מאוד שאנחנו כאזרחים כשכנים כחברים וכבני משפחה נהיה ערניים לאנשים המבוגרים בסביבתנו, נשאל לשלומם, ולא נהסס להתקשר ליחידות למניעת התעללות ברשויות המקומיות לקבל מידע וייעוץ במקרה שיש חשש לפגיעות אלו", מוסיף שחם. "אני קורה לציבור לפנות אלינו או דרך הרשויות המקומיות או ישירות למוקד 118".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!