דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

מואשמת בניסיון רצח, מורשע בקניית קולות וכוכב טיקטוק: הנבחרים המוזרים לפרלמנט האירופי

פידיאס פניוטו (צילום: AP Photo/Petros Karadjias)
פידיאס פניוטו. מטיקטוק ויוטיוב לפרלמנט (צילום: AP Photo/Petros Karadjias)

אייקונים של הימין הקיצוני, משפיעני רשת וצאצאי האצולה האירופית - 363 מיליון בעלי זכות בחירה מ-27 מדינות האיחוד האירופי בחרו פרלמנט חדש, שמבטיח שלא יהיה משעמם

אוריאל לוי

פידיאס פניוטו נולד בניקוסיה בשנת 2000 וזכה בבחירות שנערכו השבוע בקפריסין ב-19.4% מהקולות. 'פידיאס' – כך הוא מכונה ברשתות החברתיות – אינו חבר מפלגה, ואין לו ניסיון פוליטי, אולם הוא הגיע למקום השלישי בקפריסין. הוא התפרסם באמצעות ערוץ הטיקטוק שלו, שם יש לו יותר מ-2.5 מיליון עוקבים שהשיג לאחר ששם לעצמו משימה להתחבק עם 100 סלבריטאים.

בחירתו של פידיאס לפרלמנט מסמלת עבור הקפריסאים מיאוס מוחלט בפוליטיקאים הוותיקים באי, שנתפסים מושחתים ומיושנים. הייתה זו הצבעת מחאה שמסמנת אולי את מפלתם העתידית של מפלגת המרכז-ימין DISY והמפלגה הקומוניסטית AKEL – המפלגות השולטות באי מאז זכה בעצמאות מהבריטים, ובעברן כרוכות אינספור פרשיות שחיתות. סטפנוס סטפנו, מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית AKEL, הלין על תוצאות הבחירות וכינה אותן "מציאות חדשה שבה אזרחים בוחרים בא-פוליטי כבחירה פוליטית".

המפורסם ה-100 שחיבק פידיאס היה אילון מאסק. פידיאס המתין לו במשך שלושה חודשים מחוץ למטה טוויטר, שרכש מאסק, וביקש מעוקביו לערוך "מסע ספאם" נגד אימו של איל ההון, הדוגמנית מיה מאסק. פידיאס הכריז על מועמדותו חודשיים בלבד לפני הבחירות, והמצע הדליל שלו כלל תמיכה בדור הצעיר של קפריסין, לצד סרטוני הסבר שכללו את תפיסת עולמו השטחית בנוגע לטכנולוגיות חדשות כמו בינה מלאכותית ומטבעות קריפטו – דבר שהספיק לו כדי לשכנע חמישית מהמצביעים בקפריסין לבחור דווקא בו.

שמונה קולות ב-390 דולר

הפרלמנט האירופי שבחרו השבוע 363 מיליון בעלי זכות בחירה מ-27 מדינות האיחוד האירופי משקף היטב את רוח התקופה: כוכבי טיקטוק לצד אייקונים של הימין הקיצוני. צאצאים של האצולה האירופית לצד מהגרים מוסלמים. זהו המוסד היחיד של האיחוד האירופי שהאזרחים בוחרים ישירות את הרכבו. הפרלמנט הוא גוף מחוקק שבסמכותו למנות את הנציבות האירופית, הממשלה של האיחוד, ולפקח עליה, וכן לקבוע ולתקן חוקים חדשים לאיחוד האירופי, כולל תקציב האיחוד, שעמד ב-2024 על 189.4 מיליארד אירו (כ-757 מיליארד שקלים). אולם הליך החקיקה דורש גם את הסכמת המועצה האירופית המורכבת מראשי מדינות האיחוד ומהנציבות, ובה לכל מדינה עומדת הזכות להטיל וטו.

נבחרי הציבור האלה ייאלצו לשנות את הרגלי חייהם כדי להתייצב מדי חודש לשלושה ימי מליאת הפרלמנט המתכנסת בשטרסבורג במזרח צרפת, בירתה הרשמית של האיחוד, היושבת אלפי קילומטרים מאתונה, פורטו, הלסינקי או לרנקה. רוב העבודה שלהם תהיה בבריסל, בירתה של בלגיה ובירתה הבלתי רשמית של האיחוד, שבה יושבים מרבית המוסדות של האירופים. הבנק המרכזי של אירופה יושב בכלל בפרנקפורט, בירתה הכלכלית של אירופה, אך המשרדים של חברי הפרלמנט ממוקמים בלוקסמבורג, שנמצאת פחות או יותר באמצע בין בריסל, פרנקפורט ושטרסבורג. על כן חברי הפרלמנט והצוותים שלהם מבלים חלק ניכר מחייהם בנסיעות.

פרדי בלריס, אחד משבעת הצירים שבחרה יוון לפרלמנט האירופי, יתקשה להגיע למקום עבודתו החדש. רק לפני שלושה חודשים נגזרו על בלריס שנתיים מאסר בבית כלא באלבניה לאחר שרכש שמונה קולות בסכום השווה ל-390 דולר (1,440 שקלים) בבחירות לראשות עיירת החוף האלבנית הימרה, שניצח בהן. בלריס מחזיק באזרחות כפולה, אלבנית ויוונית, והוא מתגורר באזור באלבניה שרוב תושביו יוונים. שותפיו הפוליטיים טוענים שמעצרו נבע ממניעים פוליטיים, ובמטרה לשחרר אותו ממאסר ולטהר את שמו הם הניעו את מסע הבחירות שלו לפרלמנט האירופי. סיפורו דומה לסיפור ההצלחה של אילריה סאליס.

אילריה סאליס. יותר מ-170 אלף איטלקים הצביעו לה בבחירות כדי לשחרר אותה מהשבי ההונגרי (צילום: Reuters)
אילריה סאליס. יותר מ-170 אלף איטלקים הצביעו לה בבחירות כדי לשחרר אותה מהשבי ההונגרי (צילום: Reuters)

סאליס (40), מורה איטלקייה, נעצרה בפברואר 2023 בבודפשט, הונגריה, לאחר שתועדה מתעמתת עם מפגינים מהימין הקיצוני. היא הואשמה בבית המשפט בבודפשט בניסיון לרצח, אף שהקורבנות לכאורה, שהואשמה שניסתה לרצוח, לא דיווחו על האירוע למשטרה. המשפט שלה עורר סערה ציבורית באיטליה, שבה התייחסו אליה בתור מי שהשלטונות בהונגריה חטפו אותה בשל מאבקים פוליטיים פנימיים ונגד האיחוד האירופי. הממשלה ברומא זימנה בעקבות התקרית את שגריר הונגריה לנזיפה, ובסופו של דבר המתיקו את עונשה של סאליס למעצר בית בהונגריה.

היא שוחררה מהמעצר ושבה לביתה באיטליה. ביום שני נבחרה כמועמדת מפלגת 'הירוקים והשמאל' האיטלקית לפרלמנט האירופי. יותר מ-170 אלף איטלקים הצביעו לה בבחירות כדי לשחרר אותה מהשבי. המהלך הצליח.

איחודים עלייך צרפת

ניצחון מפלגת הימין הקיצוני בהובלת מרין לה-פן בצרפת זעזע את המדינה. בעקבות התבוסה שנחלה מפלגתו של מקרון הודיע הנשיא על פיזור הפרלמנט הצרפתי ועל בחירות בזק בעוד שבוע. בנאום מיוחד שנשא לאומה עם פרסום מדגמי הבחירות לפרלמנט האירופי הוא קרא לאזרחי צרפת להתגייס למאמץ לדחוק את הימין הקיצוני ולהצביע למפלגתו. לאחר נאומו החלו להישמע בצרפת קולות הקוראים לאיחוד המרכז-שמאל במטרה ליצור גוש פוליטי חוסם ללה-פן. מנהיג המפלגה הקומוניסטית הפוליטיקאי הוותיק והאנטי-ישראלי ז'אן-לוק מלנשון קרא לאיחוד של השמאל הצרפתי.

מריון מרשל, מספר 2 במפלגת הימין הקיצוני 'כיבוש מחדש' בהובלת היהודי אריק זימור ואחייניתה של מרין לה-פן, קראה לאיחוד הימין הצרפתי מאחורי לה-פן. 'כיבוש מחדש' היא מפלגה המנסה לאתגר את מרין לה-פן מימין, ומרשל הצטרפה אליה לאחר שניסתה להדיח את דודתה ולהיבחר לראשות מפלגתה ונכשלה.

מריון מרשל. קוראת לאיחוד בראשות דודתה (צילום: REUTERS/Abdul Saboor)
מריון מרשל. קוראת לאיחוד בראשות דודתה (צילום: REUTERS/Abdul Saboor)

זימור קרא למרשל 'בוגדת' וסילק אותה מהמפלגה. לאחר הדחתה הבהירה מרשל כי לא תתפטר מתפקידה כחברת הפרלמנט האירופי מטעם 'כיבוש מחדש'.

גם בימין המתון בצרפת נרשמו השבוע דרמות: אריק סיוטי, ראש המפלגה הרפובליקנית בצרפת שייסד שארל דה-גול, הכריז כי הוא מעוניין בברית אלקטורלית עם מרין לה-פן במהלך שיאחד את כל הימין בצרפת לסיעה אחת, במטרה לבלום את עליית השמאל הקיצוני בהובלת ז'אן-לוק מלנשון. מהלך כזה היה עשוי להעלים מהמפה הפוליטית את מפלגתם של ארבע נשיאי העבר – דה-גול, ז'ורז' פומפידו, ז'אק שיראק וניקלואי סרקוזי – דבר שעורר זעם ציבורי בחוגי הימין והמרכז הצרפתי, והתנגדות חריפה של חברי מפלגתו של סיוטי.

אתמול (רביעי) התכנסו ראשי המפלגה הרפובליקנית כדי לדון בהדחת מנהיג המפלגה סיוטי שהציע לחבור ללה-פן, אבל הוא נעל את עצמו במשרדי המפלגה וחבריו נותרו בחוץ. כעבור שעות אחדות, לאחר שחברי המפלגה ישבו במקום אחר, דווח על הדחתו, אולם הוא טוען כי הוא עדיין ראש המפלגה, ומאיים בהליכים משפטיים. הבוקר התייצב שוב במשרדי המפלגה ואמר לעיתונאים שצבאו על הכניסה כי הוא הולך לעבוד במשרד שלו.

"המסיבה נגמרה"

שר החוץ ישראל כ"ץ פרסם תמונה שנוצרה בבינה מלאכותית, שבה נראים פדרו סאנצ'ס ויולנדה דיאז עם ביצים על ראשיהם וחלמון מרוח על פניהם, וכתב שהציבור הספרדי העניש את הקואליציה של סאנצ'ס ודיאז שבהובסו בבחירות. "מסתבר שתמיכה בחמאס הרוצחים והאנסים אינה משתלמת".

המפלגה הסוציאליסטית בהובלת ראש הממשלה סאנצ'ז לא איבדה קולות בבחירות, אולם איחוד מפלגות השמאל איבד שישה מושבים וראש מפלגת פודמוס דיאז – מבקרת חריפה של ישראל – התפטרה עם היוודע תוצאות הבחירות. מי שניצחו בבחירות האלה הם ללא ספק הימין המתון שזכה בחמישה מושבים נוספים, והימין הקיצוני שזכה בתשעה מושבים – שישה מושבים יותר ממה שהיו לו עד כה, ופי שניים מאיחוד מפלגות השמאל.

המושבים של הימין הקיצוני מתחלקים בין שתי מפלגות חדשות יחסית: מפלגת Vox המוכרת יותר שקיימת כבר עשור, ומנהיגה הנוכחי סנטיאגו אבסקל ערך לאחרונה ביקור הזדהות בישראל לאחר שממשלת ספרד הכירה למורת רוחו בפלסטין כמדינה; ומפלגת 'המסיבה נגמרה' שמייסדה אלוויס פרז (34) הוא אושיית רשתות חברתיות, בלתי מוכר מחוץ למעגלי הימין הקיצוני.

יותר מ-800 אלף ספרדים, כ-4% מהקולות, הצביעו למפלגתו החדשה של פרז, שהסמל שלה הוא סנאי החובש את המסכה המפורסמת מהסרט "ונדטה", שמסמלת תנועות מחאה שונות ומגוונות ברחבי העולם. "המסיבה הסתיימה כי, עצוב לי לומר, ספרד הפכה למסיבה של פושעים", אמר פרז לקהל המשולהב שהגיע לחגוג איתו. "ספרד הפכה למסיבה של מושחתים, שכירי החרב, פדופילים ואנסים".

מכחיש שואה הודח מראשות רשימת הימין הקיצוני בגרמניה

מפלגת הימין הקיצוני 'אלטרנטיבה לגרמניה' היא החזקה ביותר במזרח גרמניה, והשנייה בגודלה במפלגות הגרמניות שנבחרו לפרלמנט האירופי. לאחר פרסום מדגמי הבחירות, עוד בטרם נספרו כל הקולות של אזרחי גרמניה, הודיעה המפלגה על הדחת מקסמיליאן קראה (47), ראש הרשימה של המפלגה בפרלמנט האירופי. קראה הודח בשל שורה של תקריות, בהן התבטאויות שנויות במחלוקת לגבי עברה הנאצי של גרמניה, לפי דיווח בסוכנות הידיעות הגרמנית.

מקסימיליאן קראה. טען שלא כל אנשי האס.אס. היו פושעים (צילום: AP Photo)
מקסימיליאן קראה. טען שלא כל אנשי האס.אס. היו פושעים (צילום: AP Photo)

קראה הוכרז בקיץ 2023 כמי שיוביל את 'אלטרנטיבה לגרמניה' בפרלמנט האירופי, אולם בהמשך אחד העוזרים שלו נעצר בחשד לריגול עבור סין, נוסף על הקשרים השנויים במחלוקת שקראה מנהל עם רוסיה. בחודש שעבר אמר קראה לעיתון איטלקי שלא כל אנשי האס.אס. היו פושעים, דבר שגרם לריחוק בין מפלגתו ליתר גוש הימין הקיצוני האירופי. יש הרואים את הדחתו כניסיון להתקרב למרין לה-פן, שלאורך כל הקריירה הפוליטית שלה מרחיקה מעצמה גורמים אנטישמיים מוצהרים. תגובתו של קראה להדחתו הייתה: "זה לא סוף העולם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!