דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ל' בסיון תשפ"ד 06.07.24
26.7°תל אביב
  • 23.1°ירושלים
  • 26.7°תל אביב
  • 27.0°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 25.9°באר שבע
  • 30.0°אילת
  • 28.1°טבריה
  • 23.3°צפת
  • 26.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

סקר חדש בעזה ובגדה: התמיכה בחמאס ובמאבק אלים נמשכת, אמון נמוך בסיוע מהאג

עוד בסקר: מרבית הפלסטינים לא מאמינים שחמאס ביצע פשעי מלחמה, גם אם צפו בסרטונים | הנגישות למזון ומים בעזה השתפרה בהשוואה לסקר שנערך לפני מספר חודשים

פלסטינים ברצועת עזה עורכים קניות במהלך המלחמה (צילום: עאבד רחים כאתיב/ פלאש90)
פלסטינים ברצועת עזה עורכים קניות במהלך המלחמה (צילום: עאבד רחים כאתיב/ פלאש90)
אוריאל לוי

הציבור הפלסטיני תומך במאבק חמוש, לא מאמין בפתרון בשתי המדינות ולא מאמין שבית המשפט הבינלאומי יוביל להפסקת המלחמה – כך לפי סקר חדש שפירסם אתמול (רביעי) הסוקר הפלסטיני הבכיר חליל שקאקי והמרכז הפלסטיני למדיניות ומחקר.

הסקר, שנחשב לאמין ונעשה על בסיס ראיונות עם כ-1,500 נשאלים, מראה שמרבית המגמות נותרו יציבות מתחילת המלחמה: תמיכה גדולה בחמאס, וחוסר אמון בכך שביצע פשעי מלחמה. לפי הסקר המצב ההומניטרי בעזה השתפר בחודשים האחרונים.

הסקר מלמד כי התמיכה באירועי 7 באוקטובר ובפעילות חמאס במלחמה נותרה גבוהה: 97% מהמשיבים סבורים שישראל ביצעה פשעי מלחמה בעוד 88% סבורים שחמאס לא ביצעו פשעי מלחמה. 54% מהפלסטינים חושבים כי האמצעי הטוב ביותר להקמת מדינה עצמאית וסיום הכיבוש, הוא מאבק חמוש, זאת לעומת 53% שחשבו כך בסקר דומה, שנערך לפני תחילת המלחמה. 16% אמרו כי האמצעי הטוב ביותר הוא התנגדות עממית בלתי אלימה ו-25% מאמינים במשא ומתן עם ישראל – נתון שנשמר דומה עוד מלפני פרוץ המלחמה.

תושבי עזה נשאלו בסקר אם יש להם מספיק מזון ליומיים הקרובים – 64% השיבו שכן, עלייה של 20% לעומת הסקר שנערך לפני שלושה חודשים. משנשאלו אם יש מקום בו יוכלו להשיג מזון ומים 26% השיבו שכן ו-72% מתושבי רצועת עזה השיבו שכן, אולם הדבר כרוך בסיכון או במאמץ רב.

לפי הסקר 96% אחוז מהפלסטינים שלא צפו בסרטונים מ-7 באוקטובר מאמינים כי חמאס לא ביצע את הזוועות. לעומת זאת, בקרב אלו שכן צפו, רק 44% אחוז האמינו לסרטונים ולעדויות שפורסמו ברשתות החברתיות. למרות הפעילות הענפה של צה"ל בשטחים ובכלל הזירות, התמיכה הציבורית בקרב הפלסטינים באינתיפאדה חמושה עומדת כעת, לפי ד"ר שקאקי, על 63%.

המעורבות של בין הדין הבין-לאומי בהאג לא עושה רושם על הפלסטינים. במסגרת הסקר נשאלו הפלסטינים אם הם חושבים שהבכירים שנגדם הוצאו צווי מעצר, ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון גלנט, מנהיגי חמאס סינוואר והנייה – ייעצרו ויישפטו. לשאלה זו 71% מתוך הפלסטינים שנשאלו ענו כי לדעתם אף אחד מהבכירים לא ייעצר. לדעת 52% מהם, צו המעצר לנתניהו וגלנט לא יתרום לסיום המלחמה ברצועה.

כשנשאלו אם הם תומכים בפתרון שתי המדינות, 32% מהעזתים השיבו שהם תומכים בכך, מספר זהה לזה שהתקבל בסקר שנערך בספטמבר 2023 לפני פרוץ המלחמה. אחוז התמיכה ביהודה ושומרון כמעט ולא השתנה – מ-30% בספטמבר ל-32%; ובסך הכול כשליש מכלל הפלסטינים תומכים בהקמת מדינה פלסטינית לצד מדינה ישראלית.

התמיכה בהחלטה של חמאס לפתוח במתקפה ב-7 באוקטובר במגמת ירידה אם כי נותרה גבוהה. בסקר שנערך בדצמבר 72% השיבו שהם תומכים בהחלטה לתקוף את ישראל, בסקר שנערך במרץ 71%, וכעת רק 67% השיבו תשובה זהה. גם התמיכה בחמאס תוך כדי המלחמה נותרה גבוהה ו-67% מהפלסטינים סבורים שחמאס ינצח במלחמה.

נתון נוסף שהסקר מלמד הוא התמיכה הגבוהה לה זוכים החות'ים מתימן בקרב הפלסטינים. 80% מהפלסטינים השיבו שהם מרוצים מהתגובה של תימן למלחמה הנוכחית 56% מרוצים מהתגובה של קטאר, 35% מרוצים מתגובת חיזבאללה (ירידה משמעותית מלפני שלושה חודשים אז 49% היו מרוצים מהארגון השיעי), 24% מרוצים מתגובת איראן, ופחות מרבע מהפלסטינים מרוצים מתגובותיהן של ירדן ומצרים.

אחת השאלות הגדולות שמעסיקה גם את הצד הפלסטיני וגם את הצד הישראלי בלחימה היא מי ישלוט ברצועת עזה לאחר המלחמה. 61% מכלל הפלסטינים ממשיכים להאמין בחמאס ומאמינים כי הארגון הוא זה שצריך להישאר בשלטון גם לאחר הפסקת הלחימה ברצועה. עם זאת, מירב הקולות לטובת חמאס נרשמו ביהודה ושומרון, שם הארגון לא שולט באוכלוסייה. המצב שונה ברצועת עזה, שם פחות מחצי מהנשאלים מאמינים שחמאס צריך לשלוט גם ביום שאחרי.

יחיא סינוואר ממשיך לקבל תמיכה רבה ו"עולה בסקרים". 65% מהנשאלים מרוצים מהתנהלותו של מנהיג חמאס ברצועה. לעומתו, ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן מקבל 10 אחוזים בלבד וממשיך לרדת בתמיכה שהוא מקבל. 89% אף מאמינים כי על אבו מאזן להתפטר מתפקידו. בנוסף, 62% מאמינים כי יש לפרק את הרשות הפלסטינית ככלל, שיצאה מארגון הפת"ח. למרות זאת, מרוואן ברגותי, שרבים מאמינים כי הוא המחליף הטבעי לאבו מאזן ונמצא כיום בכלא הישראלי, מקבל תמיכה גדולה יותר מאיסמעיל הנייה מחמאס במקרה של בחירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!