דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

איחוד בשמאל הצרפתי: "הדבר היחיד שחשוב – לנצח את לה-פן"

בהסכמי האיחוד התחייבו מפלגות השמאל בין השאר להגדיר את 7 באוקטובר מתקפת טרור | ראש הסיעה הסוציאליסטית בפרלמנט האירופי התחייב שמלנשון האנטי-ישראלי לא יעמוד בראשות האיחוד: "זה יהיה מישהו שיותר בקונצנזוס"

אוליביה פור, מנהיג המפלגה הסוציאליסטית, בהכרזה על האיחוד בשמאל (צילום: Reuters)
אוליביה פור, מנהיג המפלגה הסוציאליסטית, בהכרזה על האיחוד בשמאל (צילום: Reuters)
אוריאל לוי

מפלגות השמאל והירוקים בצרפת התאחדו אתמול (חמישי), שבוע לפני בחירות הבזק שהכריז עליהן הנשיא עמנואל מקרון ביום ראשון. רפאל גלוקסמן, ראש הסיעה הסוציאליסטית בפרלמנט האירופי, אמר לרדיו 'צרפת אינטר' הבוקר: "הדבר היחיד שחשוב לי הוא שמפלגת העצרת הלאומית (RN) בראשות לה-פן לא תנצח. שלא יתפסו את השלטון. זה מה שחשוב, והדרך היחידה לעשות זאת היא איחוד שמאל".

גלוקסמן, שמפלגתו הגיעה למקום השלישי בבחירות לפרלמנט האירופי בשבוע שעבר, הוסיף כי הוא השיג בהסכמי האיחוד "התחייבויות ברורות ביותר" לגבי אוקראינה, אירופה והסכסוך הישראלי-פלסטיני. "זה היה קשה, אבל מה שהשגנו הוא התחייבות ברורה לגבי המשך התמיכה באוקראינה, חיזוק האיחוד האירופי, והגדרת 7 באוקטובר מתקפת טרור". הסכמות אלה אינן ברורות מאליהן, שכן חלק ממפלגות השמאל שהצטרפו לאיחוד מתנגדות לסיוע הצבאי שצרפת מעניקה לישראל ולאוקראינה.

גלוקסמן הבהיר כי ז'אן-לוק מלנשון, מנהיג המפלגה הקומוניסטית, שהיה מועמד שלוש פעמים לנשיאות צרפת, לא יהיה ראש ממשלה. "זה יהיה מישהו שיותר בקונצנזוס".

האיחוד יכלול את 'המפלגה הסוציאליסטית' (PS), הירוקים, 'המפלגה הקומוניסטית הצרפתית' (PCF) ומפלגת 'צרפת המורדת' (LFI), ועשרות מפלגות ואיגודים מקצועיים נוספים שירוצו יחד בסיעה שתיקרא 'החזית העממית החדשה' (NFP). הסיעה החדשה, שהוקמה לאחר הבחירות לפרלמנט האירופי, כוללת 27 מ-81 הנציגים של צרפת בפרלמנט האירופי החדש, ו-98 מ-348 חברי הסנאט הצרפתי. הסיעה כוללת 31 מפלגות, והיא המייצגת הרשמית של חמשת האיגודים המקצועיים בגדולים ביותר בצרפת.

ניצחון מפלגת הימין הקיצוני בהובלת מרין לה-פן בבחירות לפרלמנט האירופי זעזע את צרפת. בעקבות התבוסה שנחלה מפלגתו של מקרון, הודיע הנשיא על פיזור הפרלמנט הצרפתי ועל בחירות בזק בעוד שבוע. בנאום מיוחד שנשא לאומה עם פרסום מדגמי הבחירות לפרלמנט האירופי, קרא לאזרחי צרפת להתגייס למאמץ לדחוק את הימין הקיצוני ולהצביע למפלגתו. לאחר נאומו החלו להישמע בצרפת קולות הקוראים לאיחוד המרכז-שמאל במטרה ליצור גוש פוליטי חוסם ללה-פן. מלנשון קרא לאיחוד של השמאל הצרפתי.

מריון מרשל, מספר 2 במפלגת הימין הקיצוני 'כיבוש מחדש' בהובלת היהודי אריק זימור ואחייניתה של מרין לה-פן, קראה לאיחוד הימין הצרפתי מאחורי דודתה. 'כיבוש מחדש' היא מפלגה המנסה לאתגר את מרין לה-פן מימין, ומרשל הצטרפה אליה לאחר שניסתה להדיח את דודתה ולהיבחר לראשות מפלגתה ונכשלה. זימור קרא למרשל 'בוגדת' וסילק אותה מהמפלגה. לאחר הדחתה הבהירה מרשל כי לא תתפטר מתפקיד חברת הפרלמנט האירופי מטעם 'כיבוש מחדש'.

גם בימין המתון בצרפת נרשמו השבוע דרמות: אריק סיוטי, ראש המפלגה הרפובליקנית בצרפת שייסד שארל דה-גול, הכריז כי הוא מעוניין בברית אלקטורלית עם מרין לה-פן במהלך שיאחד את כל הימין בצרפת לסיעה אחת, במטרה לבלום את עליית השמאל הקיצוני בהובלת מלנשון. מהלך כזה היה עשוי להעלים מהמפה הפוליטית את מפלגתם של ארבע נשיאי העבר – דה-גול, ז'ורז' פומפידו, ז'אק שיראק וניקלואי סרקוזי – דבר שעורר זעם ציבורי בחוגי הימין והמרכז הצרפתי, והתנגדות חריפה של חברי מפלגתו של סיוטי.

השבוע התכנסו ראשי המפלגה הרפובליקנית כדי לדון בהדחת מנהיג המפלגה סיוטי שהציע לחבור ללה-פן, אבל הוא נעל את עצמו במשרדי המפלגה וחבריו נותרו בחוץ. כעבור שעות אחדות, לאחר שחברי המפלגה ישבו במקום אחר, דווח על הדחתו, אולם הוא טוען כי הוא עדיין ראש המפלגה, ומאיים בהליכים משפטיים. אתמול התייצב שוב במשרדי המפלגה ואמר לעיתונאים שצבאו על הכניסה כי הוא הולך לעבוד במשרד שלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!