דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בית המשפט בצרפת החמיר את ההגבלות על חברות ישראליות בתערוכת הנשק יורוסאטורי

בית המשפט פסק שהאיסור שהטילה צרפת על השתתפות משלחת מישראל חל על "כל עובד או נציג של חברות נשק ישראליות" | במקביל: גלנט דחה מעורבות ועדה צרפתית בלחימה בצפון

רובה הסער הישראלי 'תבור' מוצג בתערוכת יורוסאטורי 2016 (צילום: Zajje, ויקיפדיה)
רובה הסער הישראלי 'תבור' מוצג בתערוכת יורוסאטורי 2016 (צילום: Zajje, ויקיפדיה)
אוריאל לוי

בית המשפט בצרפת הורה להרחיב את האיסור על השתתפות חברות נשק ישראליות בתערוכת הנשק הדו-שנתית 'יורוסאטורי'. לפי ההחלטה, איסור ההשתתפות יוחל לא רק חברות ישראליות, אלא גם על מי שעשוי לייצג אותן.

התערוכה, אחת החשובות מסוגה בעולם, תחל ביום שני הקרוב במרכז ירידים ביישוב וילפינטה הסמוך לפריז. ישראלים רבים נהגו להשתתף בה במשך השנים.

לפני כשבועיים הורה משרד הביטחון הצרפתי לחברה המארגנת את התערוכה, COGES, לאסור על השתתפות משלחת מישראל, על רקע "חשדות לפשעי מלחמה, ואפילו רצח עם" בעזה. ב-COGES הודיעו על ביטול הדוכן הישראלי, שהיה אמור לכלול 74 נציגים. אך ארגונים פרו פלסטיניים וכאלו המתנגדים להפצת נשק עתרו לבית המשפט, בטענה שאין די בביטול הדוכן כדי ליישם את ההחלטה הממשלתית. אתמול (שישי) בית המשפט קיבל את העתירה.

לפי החלטת בית המשפט, שתוכנה הגיע לעיתון הצרפתי 'לה פריזיאן', ביטול הדוכן הישראלי לא מבטיחה שהשתתפות החברות הישראליות תימנע, כפי שנדרש "בשל החשד לפשעי מלחמה בעזה". בית המשפט אסר גישה והשתתפות בתערוכה של "יצרני נשק ישראלים", "כל עובד או נציג של חברות נשק ישראליות" וכל מי שעשוי לשמש כמתווך מטעמן, "בכל צורה שהיא".

מתח בין ישראל לצרפת סביב הלחימה בצפון

ישראל וצרפת התכתשו אתמול אחרי ששר הביטחון גלנט הודיע כי ישראל לא תשתף פעולה עם ועדה שצרפת הקימה להסדרת הביטחון בגבול ישראל-לבנון. גלנט אמר שצרפת "הפגינה עוינות ואיבה כלפי ישראל בשעתה הקשה".

משרד החוץ התנער מדבריו של שר הביטחון. גורם בכיר במשרד אמר שצרפת היא בת ברית חשובה של ישראל, והזכיר כי היא השתתפה בסיכול מתקפת הטילים מאיראן. הגורם הבכיר אמר שמשרד החוץ ישתף פעולה עם הוועדה שצרפת הקימה.

גלנט תקף את משרד החוץ, ולשכתו מסרה כי "כדאי שהגורמים הבכירים ידברו בשמם ולא יסתתרו. ישראל לא תיתן לצרפת מעמד בדיון על צרכיה הבטחוניים בלבנון. עמדה זו משותפת לארה״ב ולישראל".

גורם דיפלומטי צרפתי מסר כי "הופתענו לקרוא הצהרות שונות של הרשויות הישראליות על מאמציה של צרפת להורדת הסלמה בצפון. אנו מוכנים לעבוד עם כל הגורמים הרלוונטיים, כולל ישראל וארה"ב, לשם כך."

הדיפלומט הזכיר שצרפת קוראת לחמאס לשחרר את כל החטופים, ומאשררת את מחויבותה החזקה לביטחון ישראל.

צרפת לא צפויה להכיר במדינה פלסטינית, בלי קשר לתוצאות הבחירות

המתח בין ישראל לצרפת מתרחש על רקע הכרזת הנשיא מקרון על בחירות בזק, צעד שבו נקט בשבוע שעבר. זאת לאחר תבוסתו של מקרון בבחירות לפרלמנט האירופי, והצלחתה של מפלגת הימין הקיצוני בראשות מרין לה-פן.

מאז ההכרזה על הבחירות חלה טלטלה במפה הפוליטית בצרפת: קם איחוד של כל מפלגות השמאל והירוקים, במקביל לנסיונות בימין להתאחד תחת הנהגתה של לה-פן.

לפני כשלושה שבועות, שר התפוצות עמיחי שיקלי נפגש בספרד עם לה-פן. מאז 7 באוקטובר, לה-פן הצהירה על תמיכה חד משמעית בישראל. ישראל הרשמית מחרימה את לה פן ומפלגתה, בשל השורשים האנטישמיים של המפלגה.

המצע שעל בסיסו התאחדו מפלגות השמאל בצרפת לא כלל הכרה במדינת פלסטינית – כך שלמעשה, שום מפלגה צרפתית לא הבטיחה להכיר בפלסטין. מהלך כזה היה עשוי להוביל להשלכות נרחבות, בשל זכות הוטו של צרפת במועצת הביטחון של האו"ם.

לעומת זאת בבריטניה, שגם היא בעלת זכות וטו במועצת הביטחון, התחייבה השבוע מפלגת הלייבור כי אם תנצח בבחירות הכלליות שייערכו בחודש הבא היא תכיר בפלסטין כמדינה ריבונית. לפי כל הסקרים, המפלגה אכן צפויה לזכות בבחירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!