דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת ל' בסיון תשפ"ד 06.07.24
26.8°תל אביב
  • 20.2°ירושלים
  • 26.8°תל אביב
  • 25.9°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 23.7°באר שבע
  • 29.6°אילת
  • 28.4°טבריה
  • 21.1°צפת
  • 25.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

למרות שיא בהרוגים בתאונות דרכים, לימודי התעבורה לנוער יקוצצו

השנה רק במחציתה, ועד כה נהרגו 38 נהגים צעירים בתאונות, פי שניים כמעט מבכל שנת 2023 | כל זה לא מפריע למשרד התחבורה לקצץ 10% מתקציב הרלב"ד

תאונת הדרכים בכביש בין מושב עבדון ליישוב מנות (צילום: תיעוד מבצעי מד"א).
תאונת דרכים. "לספוג ידע, אזהרות ותובנות שיכולות להציל חיים" (צילום אילוסטרציה: תיעוד מבצעי מד"א)
אמיתי פרץ
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מקצצים במקום להגדיל תקציבים: התוכנית ללימודי תעבורה לבני נוער בסכנה עקב קיצוצים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), דווקא כאשר נתוני התאונות בקרב נהגים צעירים מגיעים לשיא.

התוכנית ללימודי תעבורה מתוקצבת כיום בכ-26 מיליון שקלים, מתוכם כ-10 מיליון ממשרד החינוך, ו-16 המיליון הנותרים מהרלב"ד.

יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "עלייה של 88% בנהגים צעירים הרוגים" (צילום: אלבום פרטי)
יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק. "עלייה של 88% בנהגים צעירים הרוגים" (צילום: אלבום פרטי)

לפני כמה חודשים הודיעו ברשות שייאלצו להפחית את התמיכה מ-16 מיליון שקלים לכ-12 מיליון שקלים בעקבות הקיצוץ מצד משרד התחבורה בתקציבה, שמוערך בלמעלה מ-7 מיליון שקלים, מתוך תקציב כולל של כ-70 מיליון שקלים. זאת לאחר שבעבר המשרד כבר קיצץ בתקציב הרשות מספר פעמים.

קיצוץ זה מגיע כתוצאה מהקיצוץ הרוחבי האוטומטי, שהוחל על כל משרדי הממשלה, בשל העיכוב בחקיקת התקציב, והוא נאמד בכ-67 מיליארד דולר מתקציבם של כלל המשרדים.

"הרעבה בתקציב הרלב"ד"

לימודי התעבורה הם פרויקט משותף של משרד החינוך והרלב"ד, שנועד להקנות לתלמידים צעירים כלים לנהיגה בטוחה יותר. החל משנת 2016 הונהגה רפורמה שאפשרה לתלמידי התיכון, בתחילה לחלקם ובהדרגה לכולם, לגשת בסיום לימודי התעבורה לבחינה, שבציון של 80 ומעלה תזכה אותם בפטור מלימודי תיאוריה.

"עד אז, זה היה שיעור שלא תמיד נלקח ברצינות", מסבירים בעמותת 'אור ירוק'. "הבחינה לא רק הקלה על בני הנוער בחוסכה לימוד עצמאי ובחינות על חשבונם, אלא גם ובעיקר נתנה להם תמריץ להקשיב ולהשתתף בשיעורי התעבורה, ובכך לספוג ידע, אזהרות ותובנות שיכולות להציל חיים".

כ-38 נהגים צעירים נהרגו בתאונות דרכים קטלניות עד כה ב-2024, לעומת כ-20 בחודשים המקבילים בשנה שעברה – מספר כפול כמעט. בשנת 2023 כולה נהרגו 43 נהגים צעירים, ועוד למעלה ממאה היו מעורבים בתאונות.

נתון זה הוא חלק מעלייה כללית במספר תאונות הדרכים בישראל, דווקא בעת שבאירופה יש ירידה במספרן; במקביל, חלקם של הצעירים בתאונות גדל באופן לא פרופורציונאלי.

"יש הרעבה בתקציב הרלב"ד", אמר מנכ"ל עמותת אור ירוק, יניב יעקב, בדיון בכנסת בנושא בשבוע שעבר. "זה הביא אותנו לשיא של 20 שנה במספר ההרוגים. שיעורי החינוך התעבורתי מוטלים בספק נוכח הקיצוצים, והתוצאה היא עלייה של 88% בנהגים צעירים הרוגים. הגיע הזמן ששרת התחבורה תמצא את הפורום הנכון ותציג מה המשרד עושה בתחום".

מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר בתגובה: "החינוך התעבורתי הוא פרויקט שאנחנו הגינו וטיפחנו במשך שנים, ומהווה גם היום את הסעיף הגדול ביותר בהוצאות המשרד. הקיצוצים הכבדים מאלצים אותנו לקצץ גם בסעיף הזה, אולם אנו עושים את כל המאמצים על מנת שיימצא הכסף, כדי שגם בשנה הבאה התוכנית תיפתח, גם אם במתכונת פחותה מזו שלדעתנו נדרשת".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "במסגרת קיצוצי התקציב לטובת המאמץ המלחמתי, נעשה קיצוץ רוחבי לכלל משרדי הממשלה והרשויות, ובהם גם הרלב"ד. 

"משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הציב את נושא הבטיחות בראש סדר העדיפויות, דבר הבא לידי ביטוי במסגרת הסיכום התקציבי חסר התקדים של יותר מ-50 מיליארד שקלים שהשרה רגב השיגה עם כניסתה לתפקיד, לטובת שיפור התשתיות והבטיחות בדרכים במדינת ישראל.

"יצוין, כי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים החליט על שורת שינויים בפעילות הרלב"ד, ועם יו"ר חדש, יורם הלוי, שיוביל את הרפורמה ואת הפעילות מתוך מטרה להצעיד את הרלב"ד קדימה ולהביא להורדת מקרי תאונות הדרכים בישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!