דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
27.7°תל אביב
  • 21.6°ירושלים
  • 27.7°תל אביב
  • 26.1°חיפה
  • 26.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.1°אילת
  • 28.9°טבריה
  • 22.1°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות ופרשנויות

פרשנות / הרשות הפלסטינית נגד ח'אמנאי: "מטרת איראן היא הקרבת הדם הפלסטיני"

נאום שבו מנהיג איראן הציג את "הטרגדיות בעזה" כהכרחיות זכה לתגובות נזעמות | יו"ר המועצה הלאומית הפלסטינית: "עמנו לא זקוק למלחמות שלא משרתות את שאיפותיו" | סקירת ממרי - המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון

ח'אמנאי בנאום ליום השנה ה-35 למות חומייני, יוני 2024 (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA via REUTERS)
ח'אמנאי בנאום ליום השנה ה-35 למות חומייני, שהוביל לביקורת חריפה מבכירים ברשות ובעיתונה (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA via REUTERS)
מכון ממרי
מכון ממרי
המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון
צרו קשר עם המערכת:

המתיחות בין הרשות הפלסטינית לאיראן התגברה לאחרונה בעקבות דברים שאמר ב-3 ביוני המנהיג העליון של איראן, עלי ח'אמנאי, אודות המלחמה בעזה.

בנאום לרגל יום השנה ה-35 למותו של מנהיג המהפכה האסלאמית, אייתוללה ח'ומייני, שיבח ח'אמנאי את "מבול אל-אקצא" (מתקפת 7 באוקטובר). הוא כינה אותה "נס" ו"פעולה מופלאה", ואמר שהיא נתנה "מכה מכרעת" לישות הציונית ו"הציבה אותה בדרך שתסתיים בהיעלמותה" – כפי שחזה לדבריו ח'ומייני לפני חמישים שנה.

ח'אמנאי טען גם כי שהמתקפה הייתה "בדיוק מה שהאזור צריך" ו"באה ברגע המתאים", מאחר שהיא הכשילה את ניסיונות הנורמליזציה עם ישראל ואת התוכנית של ארה"ב, ישראל וכמה ממשלות באזור לשנות את מאזני הכוח במזה"ת ולהביא לשליטת ישראל בו. ח'אמנאי גם טען ש"הטרגדיות בעזה… הכוללות את מותם של כמעט 40 אלף איש", בהם ילדים, הן "המחיר שהעם הפלסטיני משלם כדי להציל את עצמו."

הצהרות אלה של ח'אמנאי עוררו זעם ברשות הפלסטינית, שראתה בהן עדות לנכונותה של איראן להקריב את העם הפלסטיני בשירות האינטרסים שלה, וקריאה להמשך המלחמה הגובה מהפלסטינים מחיר יקר בנפש.

"מי שמשלם את מחיר המלחמה הישראלית [בעזה] והימשכותה הוא העם הפלסטיני" הגיבו בנשיאות הפלסטינית לנאום, "הצהרות [ח'אמנאי]  – שמכריזות בבירור כי מטרתה [של איראן] היא להקריב את הדם הפלסטיני של אלפי ילדים, נשים וקשישים ולהחריב את האדמה הפלסטינית – לא יובילו למדינה פלסטינית. אנו רוצים מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים, ולא מדיניות שמחריבה את העם הפלסטיני ושגורמת לגירושו".

יועצו של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס, מחמוד אל-הבאש, הצטרף לביקורת. בראיון לערוץ אל-ערביה טען אל-הבאש שלאיראן אין זכות לקבוע האם מתקפת 7 באוקטובר הייתה הכרחית, וכי זכות זו שמורה רק לעם הפלסטיני, שמשלם את מחיר המלחמה. לדבריו, העם הפלסטיני לא רצה במתקפת ה-7 באוקטובר, לא שאלו אותו על כך, וכעת הוא מעוניין בהפסקת אש.

"מי שמשלם את מחיר המלחמה והמשכה הוא עמנו, היא שופכת את דמו" אמר יו"ר המועצה הלאומית הפלסטינית רוחי פתוח, "אש"ף, פת"ח והפלגים [הפלסטינים] מובילים מזה עשרות שנים את המאבק למען הסוגייה המכובדת והקדושה ביותר שידעה ההיסטוריה, ללא חסות או הנחיות מכאן או משם. חייו של הפלסטיני הם הדבר היקר ביותר שיש לנו, החלטתנו נובעת מהאינטרס של עמנו ומעצמאות ההחלטה הלאומית. הצהרותיו של ח'אמנאי פסולות: עמנו אינו זקוק למלחמות שלא משרתות את שאיפותיו לחירות ועצמאות, ולשמירה על ירושלים והמקומות הקדושים בה לאסלאם ולנצרות".

ביקורת על נאום ח'אמנאי הופיעה גם באל-חיאת אל-ג'דידה, העיתון היומי הרשמי של הרשות הפלסטינית. במאמר המערכת של העיתון מ-5 ביוני נכתב כי "דברי ח'אמנאי  חושפים ש'המבול' הזה הוא תוצר איראני – בהחלטה [על ביצועו], באספקת הנשק [עבורו], בעיתויו ובמטרותיו… למען האמת, הוא לא היה מכוון נגד ישראל, גם אם הוא אירע בהתנחלויות שבעוטף עזה. הוא כוון נגד מרכזי [קבלת] ההחלטות הערביות [קרי, חלק ממדינות ערב] ונגד מאמציהן לשנות את משוואות מאזן הכוחות לטובת שאיפותיהן הלאומיות והפאן ערביות, [מאמצים] שלא התאימו לאיראן… החותרת להרחיב את השפעתה באזור הערבי ובפרט במפרץ הערבי".

עוד נכתב במאמר המערכת כי "חמאס נפלה במלכודת ההחלטה האיראנית: היא השתמשה בעיקר [התחמושת] שלה ב-7 באוקטובר האחרון, כילתה אותה בתוך שש שעות, ונותרה לה רק רקטות יאסין [RPG]. בהמשך, חודש וחצי לאחר המבול, טהראן הודיעה מפי ח'אמנאי עצמו שהיא לא תילחם בשם אף אחד! חמאס היום ממשיכה להילחם רק למען מטרה אחת: לחזור לשלוט בעזה…"

מופק מטר, חבר במועצה המהפכנית של פת"ח, כתב בטור באותו העיתון כי "העם הפלסטיני לא חיכה לנאומים של יורש האימפריה הפרסית הקולוניאליסטית שמסתתר מאחורי סיסמאות אסלאמיסטיות, כדי לפדות את אדמת מולדתו. ח'אמנאי יודע כי העם הפלסטיני כבר החליט על גורלו מתוך רצון [חופשי] שמנותק מנבואות, מתחזיות אסטרולוגיות ומתחזיות המבוססות על עולם הנסתר.
"אותו אחד שמדבר היום על 'נבואות', לא מסתיר את תמיכת טהראן בחמאס כדי שזו תהיה אגרוף הפלדה הלוהטת שלה ביישום הקנוניה ליצירת החלופה לאש"ף, הנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני, וכדי לאפשר [לעצמה] לגנוב את קלף פלסטין לצורך מקח וממכר עליו עם וושינגטון. הוא לא מסתיר גם שגרורותיו סיפקו לציונים תירוצים דתיים להטבעת עזה במבול של דם וחורבן שלטענתו 'הגיע בזמן הנכון'… לח'אמנאי, כמו לראשי חמאס, לא איכפת מהאבדות האיומות של העם הפלסטיני בנפש וברכוש מאז [מבול אל-אקצא] ב-7 באוקטובר, שחובה כעת לראות בו 'מבול איראן'!…"

"המנהיג האיראני עלי ח'אמנאי דורש מהעם הפלסטיני 'שלא לתלות תקוות בהסכם הפסקת אש בעזה', כלומר, הוא רוצה להקריב את העם הפלסטיני ולדחוף אותו להתאבדות" כתב עומר חלמי אל-ר'ול, אף הוא בעל טור בעיתון, "ח'אמנאי מעוניין בהמשך מלחמת ההשמדה הישראלית-אמריקאית, לטובת הפרויקטים הלאומניים הקיצוניים שלו. [הוא רוצה] שהפלסטינים ינהלו מלחמת פרוקסי בשמו, בדומה לכמה כוחות ערביים הכפופים לאג'נדה שלו".

הסקירה המלאה באתר ממרי

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!