דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

דיווח בארה"ב: מנהיג דאעש העולמי היה יעד לתקיפה אווירית בסומליה

חיל האוויר של ארה"ב ניסה לחסל את עבדול קאדיר אל-מומין, ראש שלוחת דאעש בסומליה שלפי ארה"ב עומד כיום בראש הארגון, כך דיווחה רשת NBC מפי מקורות אמריקנים | לא ידוע האם אל-מומין נפגע בתקיפה

עבד אל-קאדיר אל-מומין (צילום: רשתות חברתיות, לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
עבדול קאדיר אל-מומין. הפך למנהיג העולמי של ארגון הטרור (צילום: רשתות חברתיות, לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)
אוריאל לוי

צבא ארה"ב תקף את המנהיג העולמי של דאעש בתקיפה אווירית בסומליה בסוף החודש שעבר, אך אינו יכול לאשר אם הוא נהרג – כך דיווחה רשת NBC מפי שלושה גורמים אמריקנים.

ממשלת ארה"ב זיהתה את עבדול קאדיר אל-מומין כראש שלוחת דאעש בסומליה, אך שני פקידים אמריקאים אומרים כי בשנה שעברה הוא הפך למנהיג העולמי של ארגון הטרור.

פיקוד אפריקה של ארה"ב הודיעב-31 במאי ביצע תקיפה אווירית נגד חמושים של דאעש באזור מרוחק 81 ק"מ דרומית מזרחית לבוסאסו, סומליה, והרג שלושה חמושים. בהצהרה לא נאמר מי היו יעדי התקיפה, או מי נהרג. הפיקוד האמריקאי דיווח כי לא נהרגו אזרחים במתקפה.

אך כעת, שלושה פקידים אמריקאים אומרים ל-NBC שאל-מומין היה היעד של המבצע הזה, למרות שאין להם אישור על מותו. בכיר בממשל אישר כי ארה"ב אכן ביצעה תקיפה נגד יעד בכיר של דאעש בסומליה, אך סירב למסור את שמו, ואמר כי ארה"ב עדיין פועלת לאמת את תוצאות התקיפה.

גורם ביטחוני בכיר אומר ששלוחת דאעש בסומליה היא קטנה יחסית, עם 100 עד 200 לוחמים בסך הכול, כולם ממוקמים בצפון סומליה. אבל יש קבוצות קטנות אחרות של דאעש בכל חלקי אפריקה, כולל לוב, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו ומוזמביק. בשבוע שעבר דאעש לקח אחריות על מתקפה שנערכה במזרח קונגו, בה נהרגו לפי הרשויות המקומיות לפחות 42 בני אדם. המתקפה נערכה בכפר מאיקנגו שבאזור לוברו, ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

לפי בכיר ביטחוני בוושינגטון ששוחח עם NBC, מכיוון שארה"ב פעלה ביעילות נגד הנהגת דאעש בעיראק ובסוריה, מנהיגי דאעש רואים באפריקה "מקום שבו הם צריכים להשקיע, שבו הם חופשיים יותר ומסוגלים לפעול בצורה טובה יותר, והם רוצים להרחיב את השלוחה שם, אז הם מינו ח'ליף מהאזור הזה".

ל-מומין, שזכה לכינויו בשל מנהגו לצבוע את זקנו בצבע כתום עז, שומר ככל הנראה על קשר עם קהילת יוצאי סומליה בבריטניה, וקיים חשש כי הוא ולוחמיו יהוו בסיס קדמי עבור דאעש בקרן אפריקה, ואולי אף ינסו לנצל את קשריהם מעבר לים להוצאת פיגועים לפועל.

מומין נולד בין 1950 ל-1953 בסומליה, היה סמכות דתית בכירה בארגון אל-שבאב, מיליציה איסלאמית שפעילה בארצות מזרח אפריקה. אל-שבאב היתה מעורבת במלחמת האזרחים בסומליה בעשור הקודם, ואנשיה הצטרפו לארגון אל-קעיאדה. ב-2015 הוא חבר למנהיג דאעש אבו-בכר אל-בגדדי והצטרף לארגון. הוא זכה לכינוי 'מומין' בשל מנהגו לצבוע את זקנו בצבע כתום עז

מומין שהה בבריטניה בשנים 2005-2006, ולפי הדיווח ב-NBC הוא שומר ככל הנראה על קשר עם קהילת יוצאי סומליה בבריטניה. עוד דווח שבמערב חוששים שהוא ולוחמיו יהוו בסיס קדמי עבור דאעש בקרן אפריקה, ואולי אף ינסו לנצל את קשריהם מעבר לים להוצאת פיגועים לפועל.

לדאעש יש עדיין אלפי לוחמים ברחבי העולם, בעיקר בצפון עיראק ובצפון מזרח סוריה, לפי סוכנויות הביון האמריקאיות. בסוריה נערכות מתקפות קטלניות של דאעש על כוחות הצבא הסורי ועל מיליציות שיעיות מדי חודש.

שלוחת דאעש המדאיגה ביותר את מדינות המערב היא דאעש-חורסאן, הפועלת במרכז אסיה וברוסיה. אתמול (ראשון) דווח בתקשורת הרוסית כי אסירים של דאעש השתלטו על מתקן מעצר בעיר רוסטוב על הדון, ולקחו סוהרים רוסים כבני ערובה. מאוחר יותר דווח ברוסיה כי בתום קרב יריות קצר חוסלו כל האסירים שהשתלטו על המתחם, והסוהרים שנלקחו כבני ערובה שוחררו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!