דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

תמריצים לשירות איכותי וקנסות על שכר נמוך למטפלות: המכרז לשירותי סיעוד פורסם מחדש

הביטוח הלאומי פרסם מחדש את המכרז לאחר שהשיב על כ-5,000 בקשות הבהרה מהציבור על המכרז שפורסם לפני כשנתיים | עלות המכרז: למעלה מ-11 מיליארד ש"ח

קשישה ומטפלת סיעודית (צילום אילוסטרציה: יהל פרג')
קשישה ומטפלת סיעודית (צילום אילוסטרציה: יהל פרג')
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המוסד לביטוח לאומי פרסם היום (שני) מחדש את המכרז לשירותי סיעוד, לאחר שהשיב על כ-5,000 שאלות ובקשות הבהרה שנשלחו מצד הציבור על המכרז שפורסם לפני כשנתיים. המכרז שם דגש על הבטחת השירות למבוטחים, מנגנוני בקרה, מענים לפריפריה והכנסת חברות חדשות לתחום.

מדובר באחד המכרזים הגדולים ביותר בשירות הציבורי, ועלותו למעלה מ-11 מיליארד שקלים בשנה. המכרז יהיה לפרק זמן של שנתיים עם אפשרות הארכה ל-4 שנים נוספות.

נכון להיום, העבודה עדיין מתבצעת בהתאם למכרז הקודם משנת 2009. לאור המציאות המשתנה נוצרו פערים רבים בין הצרכים שעלו לבין המענים הקיימים, למשל בחוסר היכולת לתמרץ את החברות המספקות את השירותים או להטיל עליהן קנסות בגין שירות לקוי.

בדיקות שוטפות לאיכות השירות וסקרים למטפלות

המכרז החדש נותן מענה לצרכים שעלו לאורך השנים, וביניהם: מתן מענה טיפולי לכלל הזכאים בדגש על הפריפריה, מגוון האוכלוסיות השונות, כמות המטפלים, גיוס מטפלים סיעודיים גברים שנכון להיום מספרם מועט ביחס לצורך, הכשרת המטפלות, פתיחת השוק לחברות סיעוד חדשות ועוד.

בקרה על היקף השירות ואיכותו תהיה חלק בלתי נפרד מהמכרז. הביטוח הלאומי יבצע בדיקות שוטפות עם המשפחות של הזכאים על טיפול בכבוד יקיריהם ועל רמת המענה השירותי והלוגיסטי מחברות הסיעוד, כגון: החלפת מטפלות במידת הצורך, מקצועיות, מיומנות, הענקת מלוא שעות הזכאות למטופל וכיו"ב. בנוסף, יבוצעו סקרים ובדיקות בקרב המטפלות על מסגרת העבודה שלהן, שביעות רצונן ואיכות המענה לקשיים שעולים במסגרת עבודתן.

המכרז שם דגש על נושא הכשרת המטפלות, מהרמה הבסיסית ועד למטפלים הסיעודיים הבכירים ביותר. ההכשרות למטפלות יפוקחו ויבוקרו על ידי הביטוח הלאומי. במקביל הודיעו שר העבודה יואב בן צור, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי צביקה כהן והצוותים המקצועיים של הביטוח הלאומי שימשיכו לפעול ולנסות לקדם את נושא העלאת שכר המטפלות וקביעת שכר דיפרנציאלי בהתאם להכשרה שלהן ומצבו של זכאי הסיעוד. נזכיר, כי הסכם קיבוצי בין ארגון חברות הסיעוד לבין ההסתדרות להעלאת שכר המטפלות הסיעודיות נחתם כבר באוגוסט 2021, וממתין מאז לחתימת צו הרחבה מצד שר העבודה והרווחה.

בניגוד למצב היום, יינתן משקל רב לחובת הענקת שירותי סיעוד לכל זכאי ולקיום מנגנון לבירור תלונות של זכאים או בני משפחתם. הביטוח הלאומי יעניק תגמול לנותני שירותים מצטיינים.

קנסות על אי מתן שירות ועל ליקויים בשכר

למכרז צורף מחירון קנסות שמגיע לאלפי ואף עשרות אלפי שקלים בגין הפרת חוזה או אי מתן שירות לקשיש סיעודי. כך לדוגמה, חברה שתסרב להעניק שירות לזכאי תיקנס ב-3,000 שקלים. מתן שירות שאינו תואם לתוכנית הטיפול יגרור קנס של כ-1,000 שקלים מדי חודש. אי ביצוע בקרה בתדירות הנדרשת יגרור קנס של 200 שקלים בגין כל יום עיכוב. דרישת תשלום בגין טיפול שלא ניתן תגרור קנס של כ-500 שקלים, וניסיונות להשפעה בלתי הוגנת על הזכאי יוכלו להביא לקנס של כ-20,000 שקלים על החברה. דיווח נוכחות שאינו תואם את המצב בפועל יגרור קנס של כ-1,000 שקלים בגין יום הפרה.

גם פגיעה בזכויות המטפלות הסיעודיות צפויה לגרור קנסות על החברות. אם לא ישולם גובה השכר הממוצע של המטפלות – סכום הקנס יהיה פי 10 מהסכום שלא שולם. תשלום שכר נמוך משכר המינימום יגרור קנס של כ-3,000 שקלים בגין כל חודש הפרה. אי תשלום בגין שעות נוספות, עבודה בסופי שבוע ולילות – יגרור קנס של כ-3,000 שקלים בגין כל הפרה. גם על אי הפקדה של תשלום, הפקדה לא מלאה או אי הפקדה במועד התשלום לקרן פנסיה של העובד  – יוטל בגין כל חודש קנס של כ-3,000 שקלים.

לצד המכרז, מבקשים להשיק בביטוח הלאומי מערכת ניטור חכמה לבתיהם של הזכאים, שנועדה לתת עזרה בזמן אמת, הרחבת השירותים במרכזים רפואיים על ידי עובדות סוציאליות שיעזרו בהגשת תביעות, סיוע טלפוני בשפות שונות ועוד.

שר העבודה, יואב בן צור: "מכרז הסיעוד החדש יביא בשורות חדשות לתחום הן בהיבט של הכשרות למטפלות הסיעודיות, הן בשמירה על הזכויות הסוציאליות של המטפלות ושל האזרחים הסיעודיים שהגיעו למצב סיעודי. היכולת להכניס חברות חדשות שיבטיחו טיפול הולם גם בפריפרייה החברתית והגאוגרפית תבוא גם כן לידיי ביטוי במכרז כמו גם בשורות חברתיות נוספות. יש צורך מהותי בשינויים בתחום בהתאם למציאות המשתנה ולצרכים של האזרחים הוותיקים ובני משפחותיהם המבקשים שיפור בשירות ובטיפול המגיע להם בזכות מלאה, וכך יהיה".

צביקה כהן, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי: "המכרז לנותני השירותים לאזרחים ותיקים שהגיעו למצב סיעודי הוא בין המורכבים ביותר במשק. יש פה מעורבות של גורמי חוץ, חברות, מטפלות סיעודיות, משפחות שדואגות ליקיריהם וכמובן, החשובים מכל האזרחים הוותיקים. שנתיים עברו מאז המכרז פורסם והתקבלו יותר מ-5000 שאלות מכלל הגורמים, השבנו לכולן במסגרת תהליך מנהל תקין וצריך לדעת ולהכיר שככל שיהיו עיכובים או גורמי אינטרס שינסו לעכב את המכרז – כך נמשיך לפעול על פי מכרז ישן שלא תואם את המציאות העכשווית ואת הצרכים הן של הסיעודיים והן של המטפלות הסיעודיות שעושות עבודת קודש וצריך לוודא את זכויותיהן הסוציאליות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!