דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
28.5°תל אביב
  • 25.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 29.4°אשדוד
  • 28.3°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 24.9°צפת
  • 28.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה במלחמה

תם הדיון בחוק הרבנים ללא הצבעה; ח"כ שטרן: "למה יחנכו מי שימונו? לאי גיוס?"

הדיון הסתיים ללא הצבעה, בשל התנגדות ח"כים מהליכוד | ההצעה כוללת הוספת מאות משרות רבנים והעברת בחירתם מהרשויות המקומיות לרבנות ולשר הדתות

שר המודיעין אלעזר שטרן. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ אלעזר שטרן. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אור גואטה

הסתיים דיון ועדת החוקה בחוק הרבנים, ללא הצבעה, בשל התנגדות ח"כים מהליכוד לחוקה. לאחר הפסקה בדיון, היו"ר רוטמן החזיר את הדיון ב'חוק הרבנים' בהתראה קצרה, לאחר שראשי הרשויות עזבו את הדיון, אך גם בחלק השני של הדיון הצעת החוק לא עלתה להצבעה.

הצעת החוק, שהייתה חלק מהצעות לוין ורוטמן לשינויים במערכת המשפט וירדה מסדר היום, כוללת שינויים ניכרים בדרך בחירת רבני עיר ושכונות. אם תתקבל, היא תוביל להקצאת משרות רבות נוספות לרבנים, תוך כדי שהיא מעבירה את בחירת הרבנים מהרשויות המקומיות לרבנות הראשית ולשר הדתות.

רוטמן החזיר את הדיון כי מספר חברי כנסת שהיו ברשימת הדוברים לא הספיקו לדבר, אך הוא נתן התראה על קיום הדיון כחצי שעה לפני שהתחיל, ולחלק זה של הדיון הגיעו רק חברי הכנסת אלעזר שטרן (יש עתיד), קארין אלהרר (יש עתיד) וגלעד קריב (העבודה). קריב ורוטמן דיברו זה עם זה ולא איפשרו לנציגת השלטון המקומי לדבר, עד שהסתיימה הוועדה.

"אם הרב הראשי אומר שיעודד ירידה מארץ אם לא יסכימו לפטור מגיוס, אני אתן לו עוד כוח למינוי רבנים" אמר שטרן בדיון, "צריך להבין איך מצילים את הרבנות הראשית, לא איך מחזקים אותה". שטרן התייחס לאמירתו של הרב יצחק יוסף לפני מספר חודשים: "אם יכריחו אותנו ללכת לצבא – ניסע כולנו לחוץ לארץ. נקנה כרטיסים… אין דבר כזה".

"נראה לי שלא הפנימו פה בוועדה שום דבר מ-6 באוקטובר", הוסיף שטרן, "העברתם חוק שאמרנו שיביא עלינו חורבן. גם כשבאים אליך ראשי רשויות מהליכוד ומבקשים ממך מדם לבם שצריך לעצור את זה – אתה לא יכול, בגלל הסכם קואליציוני מלפני 7 באוקטובר עם ציבור שלא חי את מה שאנחנו חיים. למה יחנכו הרבנים שימונו? לירידה מהארץ ולאי גיוס?"

"לעצור את החוק לא ימנע מינוי רבנים, הגיב היו"ר רוטמן "כל זמן שאתה לא משנה את ההרכב, המשרד לשירותי דת ימנה את מי שהשר רוצה".

"זה נראה ומריח כמו מחטף" אמר ח"כ גלעד קריב (העבודה) "גם כשמקדמים חקיקה, לא עושים את זה במהירות כזאת, מאפשרים לקרוא. חברים בקואליציה ובאופוזיציה אמרו שיש כאן שינוי של הנסיבות, וראוי להתייחס לזה".

ראש עיריית אשקלון: "מי שייתן יד לחוק הזה לפני שמטפלים באשקלון לא יהיה ח"כ"

בוועדה נערך דיון סוער על הצעת החוק, שכוללת שינויים בדרך בחירתם של רבני ערים ושכונות בצל ביקורת של ח"כים בקואליציה על קידום הצעת החוק בזמן המלחמה וכן על תוכן החוק. תחילת הדיון נדחתה בשעה, והיו"ר רוטמן קרא לחברי הליכוד המתנגדים לחוק להגיע להסכמות. לדבריו, "אם לא נגיע להסכמות ייקבע מועד אחר להצבעה".

ראש עיריית אשקלון תומר גלאם הגיע לדיון הוועדה וביקר בחריפות את העלאת הצעת החוק ואמר: "מי שייתן יד לחוק הזה לפני שמטפלים באשקלון, לא יהיה חבר כנסת בפעם הבאה".

"אני פונה לחברי בקואליציה ובאופוזיציה. מאז 7.10, בהרבה מאוד נושאים, כולל אלו שבדמי ובנפשי עוד לפני שאני בפוליטיקה, כשאני זוכר את אותו לילה ללא שינה כשהתעוררנו ברגשות מעורבים לעסקת החטופים הראשונה כששמחנו על שחרור החטופים והצטערנו על שחרור המחבלים, ולמרות עמדתי העקבית נגד שחרור המחבלים, הממשלה הלכה לכיוון אחר בנושא שהוא ציפור הנפש שלי ואמרנו שאפשר להמשיך הלאה גם כשיש אי הסכמות בקואליציה, כי אתה פועל כחלק ממסגרת.

כולנו הולכים ללוויות, לשבעות, לניחומים ולפעמים משפחות על הקבר של בנם אומרות לי איך אתם שבחרנו בכם לא נמצאים בקבינט המלחמה. ואני אומר להם – זאת דרישה פוליטית הזויה של שותפה קואליציונית שלא הייתה צריכה לעלות בשום פנים ואופן אבל בשביל לשמר ממשלה מאוחדת בזמן מלחמה גם את המחיר ההזוי והמטורלל הזה שילמנו.
אני פונה לח"כים סעדה וגוטליב- זו תהיה בושה וחרפה, שישבתם ושתקתם שלושה חודשים על הדשדוש ברפיח אבל תשברו את כל הכלים על חוק הרבנים.

לגיטימי לנהל את הדיון ולחלוק על החוק, או על מועד חקיקתו אבל כל מה שאני מבקש מכם הוא טיפה פרופורציות. היו חוקים פי אלף רגישים ומורכבים וידענו להגיע להסכמות.
את הדיונים המהותיים על החוק עשינו לרוחב, ואם לא נגיע להסכמות היום ייקבע מועד אחר להצבעה. ננהל דיון ענייני ומי שרוצה לצעוק ולהפגין זה לא יקרה".

ח"כ עמית הלוי (הליכוד) הודיע לפני דיון הוועדה על התנגדותו לחוק: "חוק בחירת הרבנים בנוסחו הנוכחי הינו בלתי ראוי. רבני שכונות, יישובים וערים צריכים להיבחר ע"י בני הקהילה. זהו העיקרון המרכזי במסורת היהודית מדורי דורות. רבנים נבחרו ע"י הציבור או נציגיהם. רשויות המדינה כמו משרד הדתות או הרבנות הראשית כגופים הרגולטוריים צריכים להיות בעלי הסמכות למנוע במקרים קיצוניים ולפקח על פעילות הרבנות המקומית, אך בשום אופן לא לקחת את הבחירה מידי הקהילה עצמה. לכן, כשם שהודעתי בעבר, אני מתנגד לחוק במתכונתו הנוכחית ואעשה הכול כדי שהחוק לא יעבור או יתוקן כראוי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!