דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני ב' בתמוז תשפ"ד 08.07.24
26.5°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 25.9°חיפה
  • 27.3°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 30.5°אילת
  • 28.6°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 26.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

חוק הרשות למאבק בעוני עבר בקריאה ראשונה

הצעת החוק קובעת שהרשות תפעל במשרד הרווחה, תגבש תכניות רב-שנתיות למאבק בעוני ותייעץ למשרדי הממשלה בנושא | למרות ביקורת של אנשי מקצוע, הנוסח הנוכחי כולל ביטול של המועצה לביטחון תזונתי והפיכתה לוועדה בתוך המועצה

מליאת הכנסת ביום ההצבעה על תקציב 2024 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת (צילום ארכיון: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
הדס יום טוב

החוק להקמת הרשות למאבק בעוני אושר היום (רביעי) בקריאה ראשונה במליאת הכנסת, בתמיכה של 21 חברי כנסת ללא מתנגדים או נמנעים, והוא יועבר להמשך דיון בוועדת העבודה והרווחה.

את ההצעה הגישו חברי הכנסת ינון אזולאי (ש"ס), עאידה תומא סלימאן (חד"ש-תע"ל), נעמה לזימי (העבודה) וקבוצת ח"כים נוספים, והוצמדה לה הצעה של חבר הכנסת יונתן מישרקי (ש"ס).

הצעת החוק קובעת שתוקם רשות לאומית למאבק בעוני במשרד הרווחה והביטחון החברתי. הרשות תפעל לצמצום העוני בישראל ובין תפקידיה יהיו גיבוש תכנית לאומית רב־שנתית ותוכניות שנתיות בנושא ופיקוח על יישומן, הגשת חוות דעת בדבר השלכות על מאבק בעוני שנובעות מחקיקה או חקיקת משנה לוועדת הכנסת, הקמת מרכז לאומי למידע ולמחקר בתחום העוני וניהולו, תיאום בין משרדי הממשלה והרשויות המקומיות, וייעוץ לממשלה. עוד נקבע שהיא תקבע אמות מידה לקיום בכבוד.

לפי ההצעה, שר הרווחה ימנה לרשות מועצה שתפעל להתוות את המדיניות וקווי הפעולה של הרשות, ופעולתה תתוקצב על ידי המשרד.

למרות הביקורת של עמותות ואנשי מקצוע וויכוח משמעותי שהתנהל על כך בהכנה לקריאה הראשונה בוועדה, החוק עבר בקריאה הראשונה כשהוא כולל סעיף הקובע שהקמת הרשות תגרור את ביטול המועצה לביטחון תזונתי– מועצה עצמאית המייעצת לממשלה בקביעת מדיניות לצמצום אי-הביטחון התזונתי, נושא הקשור למאבק בעוני, אך אינו חופף לו, וכולל היבטים נוספים הקשורים בביטחון תזונתי כמו ביטחון מזון, התמודדות עם קשיים בגידול וייצור מזון הנובעים מאסונות וממשבר האקלים ועוד.

בנוסח שעבר בקריאה ראשונה נקבע שהמועצה לביטחון תזונתי תיסגר, ותהפוך לוועדה ברשות למאבק בעוני, מה שמעלה חשש לפגיעה בעצמאותה. באוגוסט האחרון אמר שר הרווחה יעקב מרגי ש"המועצה תשולב ברשות לכשתוקם, ותישאר עצמאית כפי שהייתה עד היום", אך בנוסח שעבר אין סימוכין לכך.

בפורום למאבק בעוני התנגדו לביטול המועצה לביטחון תזונתי, והציעו להעבירה אותה לאחריות משרד ראש הממשלה, ולקבוע שתעבוד בשיתוף פעולה עם הרשות. הפורום העיר גם כי חסרות בהצעת החוק הגדרות לאלמנטים שהתוכנית צריכה לטפל בהם, כמו ביטחון סוציאלי, חינוך, בריאות כולל בריאות נפש, תעסוקה, דיור, רווחה ומיצוי זכויות.

אלי כהן, מנכ"ל ארגון 'פתחון-לב': "כשמדינת ישראל על סף קטסטרופה כלכלית, ולאחר מעל 20 שנים של עבודה מאומצת בתחום מיגור העוני בישראל, אושרה בקריאה ראשונה החקיקה החברתית החשובה ביותר ב-76 שנותיה של המדינה. הודות לח"כ ינון אזולאי, נעמה לזימי ועאידא תומא סלימן, שלקחו את הצעת החוק והוציאו אותה לפועל. הגיע הזמן שנושא העוני בישראל, יזכה לקבל את תשומתה לב הראויה לו. אני מברך את חברי הכנסת על ההישג לאחר חודשים ארוכים של מאמצים גדולים להביא את החקיקה הזו לידי ביצוע, ובכך בשורה לאומית חשובה והיסטורית למדינת ישראל."

עו"ד בקי כהן-קשת מהפורום למאבק בעוני הגיבה על קידום הצעת החוק ואמרה: "כשני מיליון אנשים היום חיים בעוני ומחלקם נמנעת האפשרות לתרום כפי יכולתם לחברה ולכלכלה מפאת העדר הזדמנויות ומשאבים. הצעת החוק מהווה צעד חשוב במאבק בעוני ובעצם ניסוחו המחייב כי לפחות אחד מחברי המועצה יהיה אדם החי בעוני. ישנן משמעויות רבות לחיים בעוני, אחת מהן היא מחסור באמצעים המאפשרים קיום מינימאלי בכבוד. ביטוי לכך הינו מחסור במזון בריא ומספיק, ואכן בישראל 1 מכל 5 ילדים מצוי בחוסר ביטחון תזונתי. ההכרה בתרומת הידע מניסיון החיים של מי שחי בעוני מהווה בעצמה שינוי ומאבק בעוני. אנו מצפים שהחוק שיעבור יקבע קיום בכבוד וכבוד צלם אלוקים בכל אדם בסעיף מטרות החוק".

עוד הוסיפה עו"ד כהן-קשת כי "הצעד הבא במאבק בעוני צריך להיות העברת חוק הרשות למאבק בעוני עם תקציב, שיניים ועצמאות על מנת שכולנו כחברה נצא נשכרים. יש להימנע מביטול כל מנגנון קיים כמו המועצה לביטחון תזונתי ולהתמקד בבניית מדיניות, תוכניות ויעד לצמצום העוני כמשימה לאומית".

יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, הזהירה מביטול המועצה לביטחון תזונתי: "ביטול המועצה הארצית לביטחון תזונתי בשל שיקולים פוליטיים צרים – יפגע בביטחון התזונתי של תושבי ישראל ובמשאבים הנדרשים לכך. הרשות הלאומית למאבק בעוני לא מהווה תחליף לפעילות המועצה. משרד הרווחה חייב לתקצב את המועצה לבטחון תזונתי, לחזק אותה ולבצר את החוסן החברתי והלאומי הנדרש בימים אלו. אין להפוך את הרשות למאבק בעוני מגורם חשוב בתכלול מדיניות לצינור להזרמת כספים לגמ"חים".

ח"כ ינון אזולאי: "אנו כל פעם מסתכלים על הדו"ח של ארגון לתת, על ארגוני החסד – ואני רואה איך הם נאנקים תחת העול, וגם את המשפחות של המוחלשים. עכשיו בתקופת המלחמה אנשים יותר ויותר יורדים אל מתחת לקו העוני. כשילד רעב הוא לא לומד, וכשהוא לא לומד הוא מוצא עצמו מחוץ למסגרת. העוני חוצה מגזרים ועדות".

ח"כ עאידה תומר סלימאן: "כל הזמן היה שיח בגישה לפיה עוני הוא מכה משמיים – שנולדים לזה וצריכים למות עם זה. אף אחד לא רצה לדבר על העוני כתוצאה של מדיניות ממשלתית-כלכלית. הקמת הרשות היא אמירה מאוד חשובה שבאה להגיד – אנו אחראים למצב ורוצים לטפל בבעיה הזו. הרשות תטפל לא רק בלתת אוכל ולעזור לעבור את החורף, אלא גם תיתן להם כלים לצאת ממעגל העוני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!