דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י' בתמוז תשפ"ד 16.07.24
31.4°תל אביב
  • 30.9°ירושלים
  • 31.4°תל אביב
  • 30.1°חיפה
  • 31.5°אשדוד
  • 35.4°באר שבע
  • 41.6°אילת
  • 36.8°טבריה
  • 31.9°צפת
  • 33.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החטופים והנעדרים

מירב לשם-גונן, אימה של רומי החטופה בעזה, למועצת זכויות האדם באו"ם: "עזרו לי לחבק את בתי שוב"

בעקבות פרסום מסקנות ועדת הבדיקה של המועצה, מסרה לשם-גונן הצהרה למועצה בה אמרה: "כשגופן של נשים משמש ככלי פוליטי, כשכבודן מוטל בצד כי הן לא ב'צד הנכון', זה אות בושה לכולנו"

מירב לשם-גונן בדיון במועצה לזכויות אדם באו"ם (צילום: Permanent Mission of Israel to the United Nations in Geneva)
מירב לשם-גונן בדיון במועצה לזכויות אדם באו"ם. "יחס מזלזל" (צילום: Permanent Mission of Israel to the United Nations in Geneva)
אורן דגן

בדיון שהתקיים היום (רביעי) במועצה לזכויות האדם של האו"ם על מסקנות הדו"ח שהוגש בשבוע שעבר על ידי ועדת הבדיקה של המועצה לזכויות האדם, נשאה מירב לשם-גונן, אמה של רומי גונן, הצהרה בת 5 דקות, בה תיארה בין היתר כיצד בניסיון להימלט מידיהם הרצחניות של מחבלי חמאס, בתה רומי בת ה-23 נורתה כשנסעה במכונית עם שלושה צעירים נוספים.

"בתור השורדת היחידה, היא נגררה באכזריות בשערה הארוך והיפה מהמכונית, לאורך הכביש. הייתי עדה למציאות הזו בזמן שדיברתי איתה בטלפון, שמעתי את חוסר האונים והתסכול שלה מבלי שיכולתי לעזור לילדונת שלי".

בדו"ח מאשימה ועדת הבדיקה של המועצה לזכויות אדם את ישראל בפשעי מלחמה ובפשעים נגד האנושות, ובכלל זה גם בעבירות מיניות.

רומי גונן. 257 ימים בשבי (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
רומי גונן. 257 ימים בשבי (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

ממטה משפחות החטופים נמסר, כי לשם-גונן קבלה בפני המועצה על כך שבתה ו-119 בני ערובה נוספים עדיין מוחזקים ללא כל תקשורת ברצועת עזה עד היום, ובמשך 257 ימים.

"אדוני הנשיא, אני עומדת בפניך היום לא רק כאם, אלא גם כקול לנשים שעברו סבל בלתי נתפס ואשר לא מכירים בכאבן. כשגופן של נשים משמש ככלי פוליטי, כשכבודן מוטל בצד כי הן לא ב'צד הנכון', זה אות בושה לכולנו", אמרה לשם-גונן. "מאז 7 באוקטובר, העולם מתמודד עם המציאות העגומה של האלימות המינית שהתרחשה ביום הפיגוע ובמהלך השבי. עם זאת, למרות עדויות מחרידות של ניצולים, דו"ח מקיף מאת הנציגה המיוחדת של מזכ"ל האו"ם בנושא אלימות מינית בעימותים מזוינים, הגברת פראמילה פאטן, והאשמות של אלימות מינית ואונס בבתי דין בינלאומיים, הדו"ח של ועדת החקירה לא התייחס להאשמות הללו כראוי.

"אדוני הנשיא, הדו"ח האחרון של ועדת החקירה ממעיט בחשיבות חומרת האלימות המינית שחוות נשים בשבי על ידי הפחתת סבלן ל'מצעד נשים כפרסים' בלבד. הפישוט והיחס המזלזל לסבלן, אינו רק חוסר רגישות עמוק, אלא גם מעידים על בעיה רחבה יותר: חוסר נכונות להתעמת עם אמיתות לא נוחות והחלטה מזעזעת להסיט את המבט ולא להושיט יד ולסייע לחסרי האונים.

"חטופות משוחררות כמו עמית סוסנה, אגם גולדשטיין-אלמוג ואביבה סגל, שיתפו באומץ את שעברו. העדויות שלהן ממקור ראשון היו צריכות להיות בסיס לחקירה ואישור להתרחשות הדברים. במקום זאת, בדו"ח התעלמו מדבריהן.

"אסור לקהילה הבינלאומית לאפשר לשיקולים פוליטיים לעקוף את ערכי הליבה האנושיים שלנו. יש להפנות אנרגיה ומשאבים להבטחת שחרור החטופים ושיקום הקורבנות. אנו חייבים לכל החטופים שעדיין מוחזקים בידי מחבלי חמאס בעזה לעשות כל שביכולתנו כדי לשחרר אותם מיד. אני חייבת את זה לרומי – וכך גם הקהילה הבינלאומית.

"אדוני הנשיא, לרומי יש אב, שתי אחיות ושני אחים שהקדישו את כל חייהם ב-257 הימים האחרונים לשחרורה. זה נכון לכל 120 החטופים שעדיין מוחזקים כבני ערובה על ידי חמאס בעזה, ללא כל מידע הולם על תנאיהם, בריאותם ומצבם. אני עומדת בפניכם היום גם כנציגתם של אותם בני משפחה שגם הם סובלים, מצבם הבריאותי מידרדר, ויש להכיר גם בכאבם.

"היעלמויות כפויות של חטופים על ידי חמאס מהוות יחס אכזרי ולא אנושי, הן כלפי החטופים והן כלפי בני משפחותיהם. מהמציאות הזו הייתה התעלמות מוחלטת על ידי ועדת החקירה.

"אני זוכרת את השיחות וההתכתבויות שלי עם רומי במהלך אותו יום נורא. ידעתי שהיא ניצודה על ידי מחבלים שירו עליהם. רומי ניסתה להתחבא מאחורי שיחים והשתיקה אותי כדי ש'לא ישמעו אותי', כפי שכתבה. אני זוכרת את השיחה האחרונה מרומי באותו בוקר גורלי – היא הייתה מבועתת, והרגשתי חסרת אונים לחלוטין כשהקשבתי לסבלה.

"ילדות בנות עשרים ושלוש לא צריכות להיות חטופות. אף אחד לא צריך.

"אדוני הנשיא, אנחנו צריכים להיות באותו צד – הצד שנלחם בלקיחת חטופים. אל לנו לעולם להתיר שימוש בנשים צעירות ככלי למסחר. 

"אני מקווה שרומי שלי עדיין מאמינה בעולם החופשי, עדיין מאמינה בנו, ועדיין מאמינה שיחד נביא לסיומו של הסיוט שבו היא נמצאת. אני מאמינה שאנחנו יכולים לעשות יותר עבורם. אנחנו יכולים לעשות טוב יותר עבורם. החטופים צריכים אותנו. העולם צריך אותם. בבקשה, עזור לי לחבק את בתי שוב".

בהמשך היום צפויה אשלי וקסמן-בקשי, בת דודתה של אגם ברגר, להקריא הצהרה בפני המועצה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!